Jump to content
Vespaforum.be

Aluminium lassen


Speedracer

Recommended Posts

Weet er iemand of er in Gent of omstreken iemand is die GOED (en liefst goedkoop en snel) ? Ik heb mijn carter wa zitten "opriumen" en ik ben 'net ver genoeg' gegaan om tenvolle het potentieel van de cilinder te gebruiken, helaas overtreft dit een beetje het potentieel van het carter en moet ik nu een beetje oplassen aan de buitenzijde naast van de stator...

Link to comment

Je moet het German Scooter Forum eens uitpluizen. Heb eens een item gelezen waar ze uit de doeken doen met welk gas je best de Vespa-varters last.

Ik ben geen expert, maar blijkbaar heb je verschillende mogelijkheden om alu/TIG te lassen.

Link to comment

Men gebruikt gewoon argon gas,als je het last met den TIG.(zelfde gas als bij inox.)

Ik vindt met de TIG veel beter omdat je normaal zeker bent van eventuele luchtgaatjes,als bij Halfautomaat.

Mijn carter moet ik ook nog lassen,maar bij ons in de fabriek is het zo druk,dat werkjes voor thuis niet zo graag binnen mogen gebracht worden.

Anders zou ik je zeker helpen Tom.

Link to comment

'k ga een driekanaals 150cc op een tweekanaals carter monteren, moet dus het derde kanaal maken en zorgen dat de voet van de cilinder goed aansluit...zou dat ook gaan met "metaalpasta"? en van welk merk?

of zou ik de carter iets laten afschaven en een dikkere dichting plaatsen?

of...

Link to comment

Ik zou dat niet doen.

Bij mij weten heeft metaal en alu. niet dezelfde eigenschappen kwa warmte uitzetting.

Vroeg of laat komt die toch los.

Link to comment

Da's correct, maar op de verpakking stond dat het toepasbaar is op aluminium oli- en benzinebestendig en hittebestendig is, dus kga het erop wagen, 't is ook niet iets dat belast word, 't is een gatje van 3 mm achter het vliegwiel, en er ligt een laag van 6mm op, alles is voldoende ontvet en ik weet uit ervaring dat het olie en benzinebestendig is want ik heb er al twee lekken aan mijn benzinetank mee gedicht net boven de motor en dat word ook redelik warm, plus dat het daar hecht aan een laagje chromé ipv het staal...

Voor een derde poort gaat dat niet gaan, er zijn er die het gedaan hebben en zeggen dat het kan maar ik twijfel of dat lang duurt. He thelpt al heel veel als je een derde 'fake'poort slijpt, de breedte van de poort aan de cilinder, en 2 à 3 mm hoog , schuin aflopend zodat er nog genoeg materiaal rond de carterbout blijft. Belagrijkste is dat je dichtingsvlak aansluit, als je motor niet dicht is, dan loopt hij niet of niet goed...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Alu lassen doe ik anders ook ;)

Link to comment
  • 10 years later...
Op 19-8-2007 om 12:23, Thomassker zei:

mn nonkel is lasser van beroep, zijn werkplaats is in Merelbeke

Dag Thomas - ik heb hier nog een stuk karter dat zou moeten gelast worden - klein breukje van 5 mm.

Kun je me zijn gegevens eens doormailen aub

oostzuid@gmail.com

danke

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...