Sjoerdo Posted July 8 Posted July 8 Gisteren het rally blok opengemaakt een hele lelijke reparatie met jb weld en schroeven om het krukaslager op zijn plek te houden. Wat te doen kijken of het gelast kan worden of de hoop opgeven? Is nogal een cruciale plek. 1 1
Speedracer Posted July 8 Posted July 8 Misselijk makend. Motor volledig demonteren. Alle JB weld verwijderen, en de barst in een v-groef uitslijpen. Lager terug monteren en dan met (oud) lager gemonteerd laten oplassen met aluminium. Die 2 zelftappers aan de koppelingkant ook verwijderen en gaatjes laten oplassen. in die 2 vlakke secties op 2uur en 7uur rond het lager kan je in het midden een gat boren (NIET 'door'boren) en tappen schroefdraad M8. Het lager wordt dan geborgd met 2 metalen plaatjes ipv de grote circlips. Dit was op de vroege Rally200 motoren zo van de fabriek af: en dit alles is enkel rendabel als het inlaatvlak en alle schroefdraad in de motor goed zijn, anders kijk je beter voor een nieuw/ander carter 1
Sjoerdo Posted July 8 Author Posted July 8 Merci, de circlips zat bij het oude blok er niet in, alleen de beugels?
Frederik9111 Posted July 8 Posted July 8 In theorie kan je alulassen, maar ik geloof nooit dat de krukaskamer ooit nog deftig lekvrij te sluiten zal zijn. Aan de keerring te zien, een late Rally 200; met andere woorden een volkomen P200E binnenkant en dus plug & play te transplanteren naar een nieuw PX200 carter. Mits wat creatief google werk vind je in Italiastan voor €600-700 Pinasco/Polini vervangcarters. Scooter-Center heeft voor ongeveer dat bedrag ook OEM PX200 carters. 1
koeno83 Posted July 8 Posted July 8 Ik zou deze eens vragen, volgens mij zag ik op marktplaats dat hij al losse onderdelen verkocht. volgens mij zit er wel een PX blok bij.
josse Posted July 9 Posted July 9 (edited) Ik volg deze op FB, mocht je geen andere optie dichter hebben : https://www.facebook.com/www.saldaturaservice.it Sip verkoop een setje om die borgring te repareren : https://www.sip-scootershop.com/nl/product/borgring-lager-krukas-sip-koppelingszijde-voor-vespa-125-vna-ts-150-vba-t4-160-gs-180-ss-rally-px80-200-pe_87805000?usrc=Cilinder%2C+Zuiger ik heb overigens nog een lege Rally-carter liggen, maar doe die liever niet weg. De borgring moet daarvan overigens ook hersteld worden. Edited July 9 by josse
Sjoerdo Posted July 9 Author Posted July 9 Merci voor alle reacties. Ik ga zaterdag bij p200 blok kijken maar wil ook herstellen onderzoeken toch leuk om originele blok erbij te hebben ook al istie niet helemaal perfekt. 1
Speedracer Posted July 10 Posted July 10 21 hours ago, Sjoerdo said: Merci voor alle reacties. Ik ga zaterdag bij p200 blok kijken maar wil ook herstellen onderzoeken toch leuk om originele blok erbij te hebben ook al istie niet helemaal perfekt. Houd er rekening mee als je een P200 lege carter koopt je niet noodzakelijk alles van je Rally-carter bruikbaar zal zijn. Sommige vroege Rally 200 hadden bijvoorbeeld een oliepomp uniek voor dit model met andere boring in het blok en andere geleidingsbus voor de aandrijfas.
Michel_V Posted July 15 Posted July 15 Barst kan je laten lassen. Maar het deelvlak kan je best door een frezer opnieuw laten vlakken. Qua werkuren kan dit wel tellen.
Sjoerdo Posted 9 hours ago Author Posted 9 hours ago Van het weekend een p200 blok gekocht, opengemaakt en jahoor ook lip gebroken 😩 wel minder ernstig en makkelijker te lassen. klein gelukje en gister de linker carter helft opgehaald van een vsl1m blok (oftwel een vse1m waar de e niet goed gestanst is volgens modernvespa forum) dus perfecte match voor mijn rally blok.
Recommended Posts