YellowVespa Posted June 18 Posted June 18 Hallo allemaal, Ik heb een Piaggio Vespa PK 50 S uit 1985 (50cc 2-takt). De scooter is in 2025 grotendeels gerestaureerd en er zijn heel wat onderdelen vernieuwd. Exacte lijst heb ik momenteel niet bij de hand, maar zowel motorisch als cosmetisch is er behoorlijk wat vervangen. Ik zit echter met enkele problemen waarvan ik niet goed weet of ze met elkaar verband houden: Symptomen: De Vespa blijft niet altijd stationair draaien. Start niet altijd van de eerste trap (al weet ik niet of dit voor een oudere PK volledig abnormaal is). Na een langere rit van ongeveer 45 minuten tot 1 uur gebeurt soms het volgende: wanneer ik stop en de Vespa in neutraal zet (of soms zelfs in eerste versnelling met koppeling in), schiet het toerental plots extreem hoog omhoog. Het lijkt alsof de motor zelf gas blijft geven. Het toerental wordt zo hoog dat ik de motor meestal uitzet om schade te voorkomen. Meteen na uitvallen van de motor kan ik terug starten en rijden. Extra info: Er werd al eens aan de stationairafstelling gedraaid. Ik vermoed zelf iets in de richting van carburateur, afstelling of valse lucht, maar ik heb onvoldoende ervaring om dit correct te diagnosticeren. Bougie heb ik nog niet gecontroleerd na een lange rit, dat staat nog op de planning. Mijn vragen: Herkent iemand deze combinatie van symptomen? Denken jullie eerder aan een carburateurprobleem, verkeerde afstelling, valse lucht of defecte keerringen? Zijn er bepaalde zaken die ik zelf eenvoudig kan controleren voordat ik de motor verder laat openmaken? Alle tips of ervaringen met vergelijkbare problemen zijn welkom. Alvast bedankt!
Frederik9111 Posted June 18 Posted June 18 46 minuten geleden, YellowVespa zei: ...of valse lucht, maar ik heb onvoldoende ervaring om dit correct te diagnosticeren Bingo.
YellowVespa Posted June 18 Author Posted June 18 (edited) Hi @Frederik9111 thanks, hoe kan ik dit (laten) verhelpen? En is het gevaarlijk te blijven rijden hiermee? Edited June 18 by YellowVespa
Dave070 Posted June 19 Posted June 19 Als het goed is hoort er een vilten ring tussen carberateur en spruitstuk, zit deze er in? Als je carberateur een rubberen ring heeft (nieuwer model) dan is de vilten ring overbodig. Wat ook soms gebeurd is dat je carberateur te los zit op je spruitstuk, kan je deze met de hand draaien? Zoja dan zit hij zeker te los. Dan klem aandraaien achter carberateur. Kan misschien ook nog de aansluiting zijn van het spruitstuk op het motorblok, hier hoort een pakking tussen, even controleren? Succes
Frederik9111 Posted June 19 Posted June 19 16 uren geleden, YellowVespa zei: ... is het gevaarlijk te blijven rijden hiermee? Ja. Valse lucht > te arm mengsel > te hete ontbranding > vastloper gegarandeerd. Check het hele voedingscircuit tussen carburator en carter zoals Dave beschrijft. Als dat allemaal uitgesloten kan worden check dan de cilinder pakking en kopsluiting. Daarna resten enkel nog de krukaskeerringen (en daarvoor moet je motor open).
josse Posted June 23 Posted June 23 bestaat er eigenlijk geen betere oplossing dan die vilten ring ? Wat dat is toch echt wel een 'dingetje' met de meeste smalframes.
Recommended Posts