Jump to content
Vespaforum.be

Recommended Posts

Posted

Ben vandaag met een Vespa 150 GL uit 1959 naar de technische keuring in Heist-op-den-Berg geweest voor een keuring m.o.o. verkoop.

Tijdens de keuring vond de keurder (onvriendelijk, vermoedelijk slecht geslapen, of om een andere reden die me totaal niet interesseert) het nodig om de regels aan te passen omdat hijzelf dit niet veilig vond, namelijk mijn stoplicht diende te werken met beide remmen, dus ook de voorrem (!)

Ter info: het remlicht wordt geactiveerd door een mechanische schakelaar bij het voetpedaal (achterrem). De voorrem heeft bij dit model origineel geen schakelaar (bvb. op het stuur) en technisch is dit niet voorzien, dus bij een originele Vespa 150 GL uit 1959 hoort het remlicht niet te branden als je de voorrem indrukt.

In België is de regel dat het voor voertuigen van vóór 1 januari 1975 zelfs niet verplicht is een stoplicht te hebben voor de technische keuring.

Omdat de Vespa van vóór 1975 is, hoeft dit ook niet aangepast te worden en is het feit dat het remlicht alleen op de achterrem werkt technisch correct voor dit bouwjaar.

Ik heb hen dat uitgelegd, maar ze hadden er geen oren naar dus afgekeurd.

Naar keuringsstation van Rotselaar geweest, gesprek met de stationschef gehad, die wél de moeite deed om alles na te zien en te checken, supervriendelijke gast, heeft rondgebeld naar overkoepelende organisatie in Geel, resultaat: het blijkt dat ik gelijk had, mocht dus terug naar Heist om mijn groene kaart te halen.

Nog niet gedaan, want er zat een trutje aan het onthaal in Heist dat niet akkoord was dat ze mij (tegen haar zin) de groene kaart diende te overhandigen omdat ze (zie hierboven) niet veilig vond (ze had zelf een boekje geschreven, het truttenboekje, met haar eigen Wet)... nooit meer naar Heist dus. Onvriendelijkheid troef.

 

  • Sad 1
Posted (edited)

En, ge hebt niet gezegd dat met een oldie remmen met de voorrem gelijk is aan hara kiri plegen? :)

Groetjes, nero.

Edited by nero
  • Haha 1
Posted

Die zijn uitleg was nog straffer,die dacht dat een valk was (hayabusa) ipv. een wesp... "ge remt 80% met uw voorrem" waren zijn woorden. Randdebiel... waar ik me aan stoor en wat ik totaal onbegrijpelijk vind, is dat die na al die uitgevoerde controles nog altijd niet weten wat de regels zijn...

Just now, jeansprint said:

Eind goed al goed! 

Ja, merci hé Jean!

  • Like 1
Posted

Beetje ridicuul voor woorden... niet voor niks dat ze het afschaffen vanaf 1 september 2026.

Alvast succes aan de nieuwe eigenaar!

Posted

Ik begrijp niet dat "een keurder" ( waarvan verwacht wordt dat hij goed is opgeleid ) geen 'duidelijk onderscheid' kan maken tussen "een oude en een moderne Vespa"...

Bij een oude Vespa rem je altijd met je achterrem en maar een heel klein beetje met je voorrem...en als het rode remlicht dan werkt...moeten ze hem goedkeuren.

Dat ze een "moderne Vespa" kunnen afkeuren...waarvan zowel het rode remlicht bij de voor- als achterrem moet werken... is niet meer dan normaal...

 

 

vespa horen zien zwijgen.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

De motorkeuring wordt 1 september gelukkig weer afgeschaft omdat ze:

  • weinig of geen verschil maakte voor veiligheid
  • veel geld en moeite kostte (alle originele onderdelen weer monteren 😉)
  • de tweedehandsmarkt afremde
  • en eigenlijk zelfs niet verplicht was volgens Europa

Enkel na een zwaar ongeval moet een gerepareerde motorfiets voor ingebruikname opnieuw gekeurd worden.

  • Like 1
Posted

Eerst zien en dan geloven of ze de keuring gaan afschaffen.

 

Posted
Op 18/5/2026 om 09:29, ePit zei:

Als Annick De Ridder (Minister van mobiliteit) het op haar site zet, mag je het dan geloven?
https://www.annickderidder.be/nieuws/geen-tweedehandskeuring-meer-voor-motorfietsen

akkoord...

 

Maar de Europese keuring komt in de plaats...

 

https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/besluit-verplichte-europese-apk-voor-motoren/

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...