M kamphuis Posted May 5 Posted May 5 Goededag, we zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met een Pollini membraamspruitstuk Mijn Vespa 50 special heeft namelijk last dat het luchtfilternat wordt en dat dit dus gesmeerd in het frame oplevert Hij sputtert benzine terug bij bepaalde toerentallen. Naar mijn mening kun je dit tegengaan met een membraan zo dat de luchtdruk van cilinder niet richting carburateur gaat We zijn er mensen die om deze reden ook al een spruitstuk gemonteerd hebben met een membraan De 50 special 1978 is voorzien van een 75 cc DR cilinder drie poort met een 1616 del Ortho carburateur En een banaan uitlaat
Frederik9111 Posted May 5 Posted May 5 (edited) Werk zowel plug & play, als met volledig geopende intake, helemaal perfect. Mits het nodige dremelwerk is er met die reedvavle nog wat meer kaboem uit die 75cc te wringen. Edited May 5 by Frederik9111
M kamphuis Posted May 5 Author Posted May 5 Het gaat mij niet specifiek om meer snelheid loopt al hard genoeg blijft een brommer heb ook nog een rally 180 als ik sneller wil maar de grootste reden van montage Polini Spuitstuk zou voor mij zijn om het terug sputteren van brandstof in luchtfilter tegen te gaan. Dit geeft uiteindelijk brandstof in carburateur ruimte tot druppels olie op de grond en hier wil ik vanaf. En als je een membraan gaat plaatsen, zou in theorie de lucht niet terug kunnen sputteren richting luchtfilter. Mijn vraag is dus of iemand hier positieve ervaring mee heeft.
Frederik9111 Posted May 5 Posted May 5 45 minuten geleden, M kamphuis zei: ... in theorie de lucht niet terug kunnen sputteren richting luchtfilter. Da's vrijwel letterlijk de functie van een reedvalve. 🙂 Spitback uit de carbu kan een symptoom zijn van een versleten/beschadigd intakevalk of een versleten/niet-langer-gebalanseerde krukas. Een reedvalve neemt het symptoom weg, maar uiteraard niet je oorzaak. Persoonlijk zou'k van de gelegenheid gebruik maken om meteen het binnenwerk ook te inspecteren. Anderzijds kan een verkeerde jetting of een versleten carburator ook zorgen voor een vettige boel in de luchtfilter en alles daar in de buurt.
M kamphuis Posted May 5 Author Posted May 5 Heb scooter zo gekocht zit nieuwe carburateur op en krukas is netjes speling vrij. kan van de buitenkant natuurlijk niet zien of het in het verleden heeft aangelopen was eigenlijk niet van plan om blokje te splitsen
Frederik9111 Posted May 5 Posted May 5 Met een voelermaatje eens in de intake peuteren? Best niet veel meer dan 0,05mm.
M kamphuis Posted May 5 Author Posted May 5 (edited) Dat kan ik nog wel eens doen bedankt voor de tip Edited May 5 by M kamphuis
M kamphuis Posted May 28 Author Posted May 28 Even om deze topic aan te vullen Ik heb intussen het poligspruitstuk met membraan gemonteerd Je voelt er met rijden niks van zoals ik verwacht had Maar het terugsputteren van benzine richting het luchtfilter waardoor de hele carburateur ruimte nat wordt is opgelost en uiteindelijk is dit mijn doel Heb de roterende inlaat verder niet gecontroleerd, maar na verwachting zal dit wel niet helemaal mooi passen heb de scooter zo gekocht en het blok was uit mekaar geweest met nieuwe cilinder en lagers dus ik verwacht eigenlijk dat de roterende inlaat gewoon niet helemaal netjes meer was en dan is dus een membraanspruitstuk een mooie oplossing
M kamphuis Posted May 28 Author Posted May 28 Zojuist, M kamphuis zei: Even om deze topic aan te vullen Ik heb intussen het poligspruitstuk met membraan gemonteerd Je voelt er met rijden niks van zoals ik verwacht had Maar het terugsputteren van benzine richting het luchtfilter waardoor de hele carburateur ruimte nat wordt is opgelost en uiteindelijk is dit mijn doel Heb de roterende inlaat verder niet gecontroleerd, maar na verwachting zal dit wel niet helemaal mooi passen heb de scooter zo gekocht en het blok was uit mekaar geweest met nieuwe cilinder en lagers dus ik verwacht eigenlijk dat de roterende inlaat gewoon niet helemaal netjes meer was en dan is dus een membraanspruitstuk een mooie oplossing Heb het spruitstuk nog wel wat aangepast omdat je hem zo niet kunt monteren met de originele tapeindjes die in het blok zitten Ze zaten zo vast dat ik ze er niet uit kon krijgen. Heb daarom het spruitstuk met vrees Bank zo aangepast dat hij aan te draaien is met bijgeleverde ronde moertjes maar wel zo dat het op de originele tapeind past. Met het juiste gereedschap is dit goed te doen
Frederik9111 Posted May 28 Posted May 28 Polini steekt normaliter een korte en en lange imbuts bout in de doos (ter vervanging van de studs). 1 uur geleden, M kamphuis zei: ... Maar het terugsputteren van benzine richting het luchtfilter waardoor de hele carburateur ruimte nat wordt is opgelost ... het blok was uit mekaar geweest met nieuwe cilinder en lagers ... inlaat gewoon niet helemaal netjes meer was en dan is dus een membraanspruitstuk een mooie oplossing. Met ander woorden: de oude versleten krukas is terug het carter in gegaan. De krukas is het belangrijkste onderdeel van je motor. Een krukas in onbalans beschadigt niet alleen de intake, ook de nieuwe lagers en de krukas zelf verslijten versneld verder. Zeker in combinatie met iets meer vermogen opwekkende cilinder. 1 uur geleden, M kamphuis zei: ... nat wordt is opgelost en uiteindelijk is dit mijn doel. Symptoombestrijding is zelden de beste oplossing. Ook de oorzaak moet aangepakt worden. Jouw motor heeft nu een (weliswaar lekkende, maar even zeer aanwezige) roterende intake én een reed valve intake. Je riskeert hiermee "pooling" van restbenzine tussen beide kleppen. Dit beïnvloedt de mengselverhouding en bijgevolg ook de ontbrandingsefficiëntie van je motor.
M kamphuis Posted May 28 Author Posted May 28 Er zaten inderdaad langere bouten tapeind bij het spruitstuk maar zoals ik al aangaf zat een tap eind in het carter muurvast was bang dat hij zou afbreken en dan heb ik een groter probleem. Heb dus daarom het spruitstuk maar aangepast. Ben met je eens dat het enigszins symptoombestrijding is wat ik heb gedaan om een membraan te plaatsen Maar de motor loopt verder helemaal trillen vrij zoals ik al zei heeft de voorganger het blok uit elkaar gehad ik weet dus niet of er met de inlaat geprutst is waardoor er lekkage is Voorlopig doe ik hier niets aan kan er altijd nog een speciale krukas inzetten voor een membraan of zorgen dat er weer een krukas in komt die niet lekt maar als het aluminium vlak wat is beschadigd heeft vervangen van krukas ook geen zin
Speedracer Posted May 29 Posted May 29 On 5/28/2026 at 5:26 PM, M kamphuis said: Er zaten inderdaad langere bouten tapeind bij het spruitstuk maar zoals ik al aangaf zat een tap eind in het carter muurvast was bang dat hij zou afbreken en dan heb ik een groter probleem. Heb dus daarom het spruitstuk maar aangepast Een stalen tapeind/bout zal niet snel afbreken in een aluminium schroefdraad. Maar die kan inderdaad goed vast zitten.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now