Jump to content
Vespaforum.be

Cosa carburateur

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Is er een methode om een Cosa carburateur om te bouwen naar een hand choke?

Posted

Ja zeker, dan alleen nog een truck verzinnen om er een kabeltje aan te maken.

Bedankt!

Posted (edited)

Geen van beiden passen op Si H Dellorto's hoor.

Makkelijkste manier is gewoon een Si E installeren met een universele chokekabel.

Edited by Frederik9111
Posted

De eerste die Nero stuurde lijkt wat klem betreft wel op die van de elektrische shoke. 
alleen het dopje is anders. Het naaldje mist. 
Die jij stuurt past niet op de Cosa carburateur?

Posted (edited)

Op Cosa zit normaliter deze E-choke. Merk de naald vs. de platte "plunger". image.png.ff706675d6bfbe60666fff55ed4f56c6.png

(Uiteraard zonder Nero vingerwijzend te willen corrigeren: 😁

De eerste link hierboven is een e-choke-conversieoplossingen voor Dellorto PHVA/ PHVB/ PHBH/...-carburatoren. Zoals bvb:

Carburateur Dell'Orto PHVA 17,5mm RD Piaggio - Elektrische choke

De 2de link is een alternatief voor de klikchoke op Dellorte PHBH (vervangen door een kabelexemplaar).

image.thumb.png.0f2788fdcef36b977886b2094fba7bbc.png

Edited by Frederik9111
Posted

Oké dus Cosa carburateurs valt verder weinig mee aan te vangen? Behalve op een Cosa natuurlijk. 

Trouwens Frederik, van harte gefeliciteerd!

Posted

Merciekes :D  

Correctie:   

2 uren geleden, Bowyer zei:

Oké dus Cosa carburateurs valt verder weinig mee aan te vangen? 

• Haha 1
Posted

We gaan binnenkort een blok aanpassen zodat het in een px enzo past.

Cosa blokken zijn in Duitsland goed te koop en kosten niet een been.

Posted
7 uren geleden, Frederik9111 zei:

(Uiteraard zonder Nero vingerwijzend te willen corrigeren: 😁

Heb gewoon "ombouw cosa carburator" opgezocht omdat ik niet meer info had. In Ik weet dat er in het verleden het verleden ombouwsetjes waren om die automatische choke om te zetten naar een handmatige choke.

Groetjes, nero.

Posted
3 uren geleden, Bowyer zei:

We gaan binnenkort een blok aanpassen zodat het in een px enzo past.

Cosa blokken zijn in Duitsland goed te koop en kosten niet een been.

Binnenin zijn ze identiek aan PX Lusso. Ideaal als donorblok voor opbouw op basis van een nieuw Pinasco/Malossi/…-carter. 👍🏻

• Like 1
Posted

Ik heb allebei de carburateurs eens naast elkaar gelegd en vergeleken maar eigenlijk denk ik dat dat eerste setje werpt Nero poste wel eens zou kunnen werken. Binnenin zijn de beide identiek enige is dat bij de Cosa het naaldje erin zit maar bij de E dicht hij gewoon af met het plunjertje.

ik ga zo’n setje bestellen. Ik laat weten wat de uitkomst is.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

een tiental jaren geleden heeft Nero mij dezelfde 1ste link doorgestuurd op mijn identieke vraag. 

het werkt, maar het is een heel gedoe; ik had in de kunststof bedieningshendel een gaatje van 2mm geboord en daar de stijve choke-kabel doorgestoken met aan beide zijden een stopper want je moet niet enkel de choke optrekken, maar ook terugduwen omdat in het ombouwsysteem geen veersysteem zit.

ik had tussen de hendel en de carburatorbak ook een veer over de chokekabel geschoven zodat de choke zeker uitgezet zou worden.

Het werkt dus effectief, je haalt er voldoening uit maar tegelijkertijd is het toch bricoleren. Op lange termijn koop je toch nog een SI 24 E

Posted

Het dingetje wat ik nu binnen heb gekregen bevat een veertje waarmee het plugje weer op de zitting gedrukt wordt.

ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat als ik het hendeltje eraf haal en de choke kabel door het dan open gaatje pruts de choke uit eigen weer terug afsluit als de knop terug geduwd wordt.

Posted

Kan goed zijn dat die plunger in de vatting past, maar die naald zit daar niet voor niks. Die sluit wellicht een intern mengsel- of luchtkanaal vanaf de choke jet af. Cosa's zijn in vergelijking met PX véél armer gejet omwille van de dubbele luchtfiltering. 'k Zou toch maar opletten met je mengselverhoudingen (over het hele rpm bereik). 

image.png.4df54895533ab2f513b5b1609166241d.png

Posted

Zekers, daar heb je absoluut gelijk. Dat ga ik ook wel doen. Helaas kan ik dat niet testen op een rollen bank maar wat start stops en een bougie check doen het ook. Dat een Cosa armer gezet is zie al aan de hoofd sproeier meng buis..