Jump to content
Vespaforum.be

Vespa pk50 koppeling probleem

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo liefhebbers 

We hebben een pk50 met een aangekocht gereviseerd blokje 4 bak.  Die al een tijdje bij de verkoper op de plank lag met carterolie erin.  

Hij is naar ons toegestuurd toen is er wat olie uitgelekt. Vervolgens 4 maand bij ons op de plank gestaan

Zonder olie . Nu hebben we hem vandeweek aan de loop geslingerd . Versnellings kabels afgesteld,  koppeling kabel aangesloten.  Als de pk uit staat,en je rolt pakt hij netjes alle versnellingen.. koppeling reageert ook goed en ontkoppelt . 

Maar als je hem start loopt hij top

Maar als je de koppeling in trekt  en in ze 1 wil zetten wil hij er vandoor. Koppeling grijpt dan ongeveer 70 % aan. Zakt in toeren, en wil ervandoor...dus Koppeling strakker gezet zelfde verhaal. Als ik de koppeling kabel Testrak zet dan heb je geen compressie meer om de kickstarter tegebruiken. Dat klopt dus. 

We hebben geprobeerd om hem  terijden even rollen dan in ze 1 . Dat werkt dan kun je ook goed opschakelen  maar zodra je tot stilstand komt  geeft hij nog steeds kracht en krijg je hem niet of nauwelijks  in neutraal.  Ik vermoed dat dit plakkende  koppelingsplaten zijn? 

20260204_151702.jpg

Edited by rico75
Posted

Ik durf te voorspellen dat er een 4-plaats koppeling in zit in combinatie met een oud koppelingsdeksel (i.p.v. een PK XL2 exemplaar).

Posted
14 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Ik durf te voorspellen dat er een 4-plaats koppeling in zit in combinatie met een oud koppelingsdeksel (i.p.v. een PK XL2 exemplaar).

Het is geen xl2 motor. Gewoon pk50 aan het bloknummer tezien Zonder elec start.  Mocht er een xl2 deksel opzitten hoe herken je dat?

Posted

Standaad smallframe koppelingen zijn verkrijgbaar in 3- of 4-plaats varianten (naast uiteraard legio exotische en race-koppelingen). 4-plaats koppelingen (oorspronkelijk de standaard in PK XL2 carters) nemen iets meer plaats in in het carter en hebben daarom een binnenin "ruimer" PK XL2 koppelingsdeksel. Veel huis-, tuin- en keukenreviseerders denken dat een 4-plaats koppeling "beter" is dan de oudere 3-plaats-versie (alhoewel niet echt zinvol voor 50~75cc vermogen). Op zich past die, maar dan dien je ook een PK XL2 koppelingsdeksel te gebruiken. Als je dat niet doet, en dus het originele V50/PKS/PKXL deksel gebruikt, is er simpelweg onvoldoende ruimte in het carter om de platen volledig uit elkaar te drukken bij het ontkoppelen >> dat geeft exact het symptoom dat je beschrijft. Helaas kan je dat niet aan de buitenkant van een motor zien en moet (op z'n minst) het koppelingsdeksel er even af. 

• Like 2
  • Thanks 1
Posted
6 uren geleden, Frederik9111 zei:

Standaad smallframe koppelingen zijn verkrijgbaar in 3- of 4-plaats varianten (naast uiteraard legio exotische en race-koppelingen). 4-plaats koppelingen (oorspronkelijk de standaard in PK XL2 carters) nemen iets meer plaats in in het carter en hebben daarom een binnenin "ruimer" PK XL2 koppelingsdeksel. Veel huis-, tuin- en keukenreviseerders denken dat een 4-plaats koppeling "beter" is dan de oudere 3-plaats-versie (alhoewel niet echt zinvol voor 50~75cc vermogen). Op zich past die, maar dan dien je ook een PK XL2 koppelingsdeksel te gebruiken. Als je dat niet doet, en dus het originele V50/PKS/PKXL deksel gebruikt, is er simpelweg onvoldoende ruimte in het carter om de platen volledig uit elkaar te drukken bij het ontkoppelen >> dat geeft exact het symptoom dat je beschrijft. Helaas kan je dat niet aan de buitenkant van een motor zien en moet (op z'n minst) het koppelingsdeksel er even af. 

We hebben de koppelings deksel eraf zijn 3 platen tezien .  We hebben de koppeling trekker gebruikt alleen nu willen de platen er zelf niet uit. Geen ruimte om  het binnenwerk eruit tekantelen en uit het carter tepakken.. 

20260318_211743.jpg

Posted

Hmm. Idd drie. Te dikke goedkope koppelingsplaten kan ook.

Tis een beetje gefriemel; soms wat draaien aan de korf, maar het kan er hoe dan ook uit.

• Like 1
Posted (edited)
23 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Hmm. Idd drie. Te dikke goedkope koppelingsplaten kan ook.

Tis een beetje gefriemel; soms wat draaien aan de korf, maar het kan er hoe dan ook uit.

Ik heb ze eruit was even friemelen en proberen . Ga morgen even verder kijken . Nu die platen eruit zijn die korf zeg maar . Ik zie daar die veer. Is daar speciaal gereedschap voor nodig? Voor ik alvorens  die borgver ga los trekken? Bout moer en waar bv on die veer wat intedrukken? Of moet ik iets aan gereedschap bestellen? 

IMG-20260318-WA0015.jpeg

20260318_220840.jpg

20260318_220845(0).jpg

Edited by rico75
Posted

Met een lange bout of een stukje draadstang, 2 grote rondelen en 2 moeren kan je de veer samendrukken en de platen losmaken. 

Groetjes, nero. 

• Like 1
Posted

Ok. Nu hebben we nog een set liggen. Wel 4 plaats...  is dit kwaliteit? Of weer niet slim om erin tezette.

20260318_222751.jpg

20260318_222834.jpg

Posted

Bwa... Sowieso een XL2 deksel (want 4-plaats). Anderzijds: alleen Piaggio platen voor mij.

Posted

Ok. Hmmm en waar kan ik de orriginele piaggio platen scoren? 3 plaats.  Google levert alleen oem platen op..

Posted

Er zit een hyperlinkje onder Piaggio platen. Om de koppeling te openen en sluiten heb je deze tool nodig.  

Hopelijk is je spieetje niet in het carter gevallen.

image.png

• Thanks 1
Posted (edited)

Ok top thnx 👌  heb de veer van spanning. De voorste kruk plaat zitten vast tegen metalen plaat aan.  Zal dit het euvel zijn.? De metalen uitsteeksels van de achterste plaat zijn ook niet echt recht . Heeft dat nog invloed?

20260319_114507.jpg

20260319_114611.jpg

20260319_114450.jpg

Edited by rico75
Posted

Dat kan idd een beperkte invloed hebben. Die golf in de bovenste plaat zie 'k toch nie graag.

Illustreert ook mooi de kwaliteit van de gebruikte platen: Niet alle materiaal is even dik aan beide kanten. Weg er mee en ineens goe gerief! :)

image.png.7d36e772afa9b5e0ecd02a23263dee5e.png

• Like 1
Posted (edited)

Ah, ik herken dit op mijn pk ook.

even nagekeken bij mijn oude bestellingen en zit dus inderdaad een xl2 koppeling bij... die ik dan ook teruggestuurd heb om nadien dit te bestellen: 

Koppeling platen MALOSSI Sport

En ik verschiet er dan van dat ontkoppelen moeizaam gaat...

Bon, zal maar eens 3 standaardkoppelingsplaten bestellen. 😂 Dank om me op een probleem te wijzen dat ik niet wist dat ik had 😅

Edited by Tom1976
Posted

Gelukkig even uit elkaar gehaald vandaag want de moer was losgekomen van de as...

Dus wat hebben we geleerd vandaag:

1: Buig de ombuigbare zekeringsmoer goed door die tussen de koppeling en de moer zit.
2: Sportveren doen wat sportveren doen. Op een standaard 50cc'ke alleen maar harder werken met de linkerhand.
3: OEM koppelingsplaten = altijd goed 🙂

• 2 weeks later...