Jump to content
Vespaforum.be

Pk50xl upgrade naar dell'orto 16.16

Recommended Posts

Posted

Goedeavond.  Ik had een vraag:

Ik wens voor mijn PK50XL een upgrade te doen naar een Dell'Orto 16.16 F. Er zit momenteel een standaard Dell'Orto 16.10 F op, en het is onmogelijk om er normaal mee te rijden.  Wat zijn naast de carburateur zelf nog stukken die ik moet aanschaffen ?

Dank.

Posted

Meet de diameter van het spruitstuk, de carbu moet erover passen. De luchtfilter moet mogelijk ook vervangen worden.

Groetjes, nero.

Posted

Als je PK nog steeds 50cc is dan zal een 16.16 je weinig verbetering brengen. Met een 16.10 loopt mits afgesteld en geen valse lucht super.

Posted

Met een standaard uitlaat is de meerwaarde beperkt maar met een (bv.) BGM Bigbox uitlaat en een 16/16-intake (sowieso noodzakelijk) heb je al een andere scooter hoor. 

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Naast die Dell'Orto SHB 16.16 F heb je inderdaad een passend inlaat spruitstuk nodig.  De huidige huls over het spruitstuk past wel gewoon op de 16.16.  Verder is die Dell'Orto SHB 16.10 F wel een raar ding: de 10 in 16.10 slaat namelijk op de inlaat; wat een raar idee van Piaggio… Daardoor kreeg waarschijnlijk mijn motor gewoon niet genoeg lucht. 
Mijn huidige setup is een Polini 5-poort cylinder, een standaard rotary-valve krukas, een Sito Plus uitlaat zonder restrictie en de Piaggio standaard luchtfilter. Met de aanbevolen hoofdsproeier 70 en nevensproeier 42 had ik al snel een echt handelbare scooter die vlotjes boven 50 wil gaan, weliswaar weinig pit in de lage toerentallen, maar ´t is ook maar een 50 cc´ke.  

Mijn huidige bougie gaf na de stevige rit dit resultaat.

IMG_5419.thumb.jpeg.46551c06e9c6f33bd8383d203691478a.jpeg

Is dit het beoordelen waard (rijk, arm,...), moet ik testen met een nieuwe bougie of moet ik persé naar een testbank ?

Edited by Tomasso
Posted (edited)

Verse bougie NGK B6HS en een Marchald foamfilter.  Ziet er dat ok uit ?

Ze rijdt redelijk goed.

IMG_5477.thumb.jpeg.3190575e4d97d1536e42fa018c218683.jpeg

Waarvoor dient die nevensproeier eigenlijk ?  Het lijkt eerder een soort luchtmenger dan een echte sproeier...?...

Edited by Tomasso
Posted

Kan er iemand iets meer vertellen over de nevensproeier in een SHB carburateur ?  

Posted

Deze dient voor uw stationair toerental.

Posted
1 uur terug, SimonV74 zei:

Deze dient voor uw stationair toerental.

Nope, daarvoor heb je een relantievijs. De nevensproeier zorgt voor benzinetoevoer op lage en middenhoge toeren, nadien "springt" de hoofdsproeier bij.

Groetjes, nero.

• Like 1
Posted

Dat kan ik beste aannemen, Nero.  Ik heb er een 38, 42 en een 45 in gehad en momenteel zit er een 50 in.  Qua relanti maakte dat niet veel uit.  De 38 gaf weinig/geen leven in de lage toerentallen, ik moest direct quasi volgas geven (= direct aanspreken vd. hoofdsproeier om vooruit te komen ?).  Die 50 lijkt tot 1/2 gas veel meer te doen.  Hoe moet de stelschroef eigenlijk afgeregeld worden ?

Dank voor het meedenken.

Posted
19 minuten geleden, nero zei:

Nope, daarvoor heb je een relantievijs. De nevensproeier zorgt voor benzinetoevoer op lage en middenhoge toeren, nadien "springt" de hoofdsproeier bij.

Groetjes, nero.

We hebben weer bijgeleerd 👍

Posted
2 uren geleden, Tomasso zei:

Hoe moet de stelschroef eigenlijk afgeregeld worden ?

Bedoel je de ralentischroef (stationairschroef) of de luchtmengschroef?

Groetjes, nero.

Posted

Ik bedoelde de luchtmengschroef.  Ik weet dat die standaard op 1.5 kan staan.  Als ik die een beetje dichtdraai stijgt het motortoerental wat om stil te vallen als ze volledig dicht is.  Dat deed hij met alle nevensproeiers.  Blijkbaar is maatje 50 al relatief groot...?  Je vind helaas weinig documentatie over de afregeling van de SHB F reeks vandaar.

Posted

1.5 toeren uitdraaien is een goede basis. Bij regelen doet men als volgt: draai de schroef uit tot de motor begint te galoperen of te smoren, draai de vijs dan in tot de motor hetzelfde doet. Tel de toeren en zet de schroef mooi tussen beiden uitersten in.

Doe dit wel met warme motor.

Let wel, dit is een fijnregeling. Als je de schroef extreem ver moet in- of uitdraaien is er idd iets mis met de nevensproeier.

Groetjes  nero.

• Like 1