Vespa-sander Posted February 3 Posted February 3 Hallo allemaal, Ben bezig met de blokrevisie van mijn PK50 XL. Nu heb ik mijn krukas gemonteerd en ben ik toe aan het monteren van het tweede deel van het carter. Cilinderlager eenrijig voor krukas In een revisie filmpje op internet kwam ik iemand tegen die een eenrijig cilinderlager toepaste voor de krukas aan de kant waar nu nog een lager op komt. Hierdoor zit de binnenring van het lager rechtstreeks op de krukas en monteer je de buitenring in het carter en schuif je e.e.a. soepel over elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dit handig aangezien je anders de krukas sterk moet koelen en het lager moet verwarmen terwijl deze al gemonteerd is in het carter. Iemand ervaringen / tips? het gaat om onderstaand lager. Dit in plaats van een normale 6204 C4. https://www.lagerkoning.nl/skf-cilinderlager-eenrijig-nu204-ecp-20x47x14mm.html?gad_source=1&gad_campaignid=18137377414&gbraid=0AAAAAD98vJEIbVqwQnESfccCA9RN_EYRs&gclid=EAIaIQobChMIweb--42zkgMV9pCDBx0SORDxEAQYBiABEgICRPD_BwE Krukas uitlijning De krukas heb ik gemonteerd met de SIP tool zodat deze goed tegen het lager aan getrokken is. Nu merk ik dat als de krukas draai deze soms heel licht aanloopt op het uitlaat punt? Door het tweede deel van het carter te monteren met het tweede lager zal dit vast verholpen zijn maar het viel mij op ? Koppelingsplaten vervangen Ik ga de koppelingsplaten preventief vervangen aangezien deze er redelijk afgesleten uit zien. Ik vermoed dat ik deze eerst moet laten weken in de motorolie en daarna monteren? Even voor de check? Verder nog tips? Ik hoor het graag. Groet Sander
Frederik9111 Posted February 4 Posted February 4 - Lagerkeuze: ik steek al jaren geen andere meer. Véél handiger dan kogellagers. - Krukas uitlijning: da's normaal. Het lager bevat een minieme speling en de krukas heeft wel wat gewicht. Heel normaal dat de krukas wat "hangt" tegen het intakvlakje. Eenmaal gesloten wordt de krukas mooi langs beid kanten gedragen met de juiste tolerantieafstand tot het intakevlak. - Weken koppelingsplaten: Wat mij betreft nergens voor nodig. Gewoon een paar kwakken olie op elk contactoppervlak tijdens het monteren is naar mijn ervaring meer dan voldoende. Ohja; ontbreekt nog een kickstartbufferrubber in je grote carterhelft. 😉
Vespa-sander Posted February 4 Author Posted February 4 @Frederik9111 dank voor je uitgebreide antwoorden! Aanslagrubber heb ik net in huis😁. Maak je precies gebruik van dit lager zonder opstaande rand aan 1 zijde? Ontstaat er geen risico op het aanlopen van de krukas tegen de compressieruimte als het lager aan de andere zijde verloopt?
Vespa-sander Posted February 5 Author Posted February 5 21 uren geleden, Frederik9111 zei: Què? 😬verkeerd bedacht aan mijn kant kan natuurlijk helemaal niet😅 alles zit opgesloten. Ander klein vraagje, vloeibare pakking of een standaard pakking toepassen?
Frederik9111 Posted February 5 Posted February 5 Sowieso steeds goede liefst iets dikkere papieren pakkingen; eventueel wat ingevet of met een dun laagje vloeibare pakking.
Vespa-sander Posted February 6 Author Posted February 6 We zijn weer wat verder. Helaas een zuigerveer gebroken dus maar 2 nieuwe setjes besteld nu.. woensdag weer verder en daarna testen😎
Vespa-sander Posted February 6 Author Posted February 6 Welke sproeier dien ik te gebruiken icm 75 cc cilinder en de standaard 16/10 cabarateur?
Dave070 Posted February 6 Posted February 6 Met 75 cc kan je er beter een 16/16 carberateur op monteren denk ik. Heb ik in ieder geval wel gedaan👍
Frederik9111 Posted February 6 Posted February 6 (edited) 12 uren geleden, Vespa-sander zei: Welke sproeier dien ik te gebruiken icm 75 cc cilinder en de standaard 16/10 cabarateur? Hangt er van af. Welke krukas en cilinder? Primaire vertanding aangepast? Edited February 7 by Frederik9111
Tom1976 Posted February 7 Posted February 7 Ik kijk even naar Frederik maar ik denk dat je dan ook niet mag vergeten om de squish en het ontstekingsmoment even bij te stellen/te controleren. Of het moet zijn dat de cylinder plug en play is.
Adrian Posted February 7 Posted February 7 Een standaard 75 cc met 16.10 is bij mij in 90´% een 58 sproeier. Maar zoals jullie weten , elke vespa is uniek en verschillen moeten er zijn
Vespa-sander Posted February 8 Author Posted February 8 Op 6/2/2026 om 23:52, Frederik9111 zei: Hangt er van af. Welke krukas en cilinder? Primaire vertanding aangepast? Standaard vertanding en nieuwe krukas (MAZZUCCHELLI) en dr 75 cilinder met bijbehorende zuiger.
Vespa-sander Posted Saturday at 06:37 PM Author Posted Saturday at 06:37 PM (edited) Ondertussen 2 nieuwe zuigerveren van DR binnen. Ze lijken gelijk. Met de inkeping naar boven monteren of naar onderen? Verder nog tips voor de montage? Edited Saturday at 06:37 PM by Vespa-sander
nero Posted Saturday at 07:15 PM Posted Saturday at 07:15 PM Op de piston (zuiger) staan pinnetjes thv van waar de zuigerveren komen. Als die onderaan de gleuf staan moet je de inkeping daar plaatsen. Groetjes, nero.
Vespa-sander Posted Sunday at 06:45 PM Author Posted Sunday at 06:45 PM Gelukt! Dank voor de tip. Zag het ook inderdaad toen ik even rustig keek. Nu nog de uitlaat, cabarateur, sproeier 58 en brandstof en dan testen😎
Recommended Posts