Jump to content
Vespaforum.be

Koplamp trapezevormige siem lamp.

Erikje

Recommended Posts

Posted

Goedemiddag,

Ik kom ergens niet uit; de koplamp van mijn Vespa doet het niet. Deze deed het al langer niet, laatst ineens wel en nu krijg ik em niet meer aan.

Binnenwerkje is dit: Koplampstekker OEM KWALITEIT voor Vespa Sprint150, GL150, GT125, GTR125, SS180 - geschikt voor trapeziumvormige SIEM koplamp

Er zat een 35/35w 12v lamp in waarvan ik dacht; die is stuk.

Had een 15/15 w 6 v lamp liggen; deed niets. Daarna ineens even wel, later weer niet.

Nu een 25/25w 12v lamp erin; doet niets, terug naar de 15/15w 6 v lamp; niets. 

Ik zie dat de fitting van deze lamp ook het dimlicht peerke( 12 v 10 w) van stroom voorziet, dat werkt ook gewoon... dus hij krijgt stroom en geeft het door.

Waarom werkt de koplamp niet? zowel stadslicht als grootlicht niet...

Posted

Met een multimeter kan je uitmeten tot waar je stroom hebt.

De electrische schema´s op scooterhelp kunnen je daarbij helpen.

Mogelijk is er slechte massa.

Groetjes, nero.

Posted

Ik meet op beide peertjes maar weinig met de multimeter. Met hulp van een AI bot de meter ingesteld maar komen zeer beperkt waardes uit. Als ik dan een accu van 12v meet om te testen meet hij 11.xv dus neem ik aan dat de multimeter goed werkt. Ben er ook onervaren in qua electra helaas. 

Bijgaand een foto van de bedrading zoals ze zaten toen ik de koplamp los haalde. Dan doet alleen het stadslicht het.

IMG_3148.jpeg

Posted (edited)

Net zowel de lamp als schakelaar bij het stuur weer losgehaald maar kan niets vinden wat richting de oplossing gaat.

wat ik ondertussen wel weet is dat er ook twee peertjes in het achterlicht zitten, daarvan doet ook alleen het stadslicht het.

gek dat hij het wel gedaan heeft en nu niet meer doet, maar ik weet het even niet.

Edited by Erikje
Posted

Welke ontsteking steekt erin, 6V of 12V?

Origineel hebben die 6V en gaat een 12V niet branden. 

Groetjes, nero. 

Posted

Ik concludeer 12v omdat alle peertjes die ik tegen kom 12v zijn. En deze peertjes wel branden. Wel heeft de 6v wel gebrand.

kan het dat 6v wel brandt met 12v ontsteking maar andersom niet?

Posted

Zitten de stadslichten niet rechtreeks op de accu? Misschien dan een aansluiting van de stator losgekomen in het verdeeldoosje?

Posted

Kijk eens wat voor motor/ ontsteking  er in de Vespa steekt. 

Is de motor nog origineel of vervangen door een bvb een px of lml?  

Een 12V gaat direct stuk als hij 6V krijgt, omgekeerd gaat die heel flauwtjes branden dacht ik.  

Groetjes, nero. 

Posted

fijn dat jullie zo meedenken 👌🏻

Ik heb gelezen dat de 6v ontsteking altijd een accu nodig heeft om te starten. Er zit geen accu op de Vespa.

ik heb de originele papieren incl toelating op de weg en factuur waardoor ik zeker weet dat de originele motor er onder hangt, maar kan naar 12v omgebouwd zijn.

ik zal me eens verdiepen in of ik kan zien wat voor ontsteking erin steekt, kan dat  zonder het vliegwiel te verwijderen?

ik zal ook eens in het verdeeldoosje kijken.

Posted

ik kon nog eenvoudig de 6v peertjes krijgen dus alles vervangen voor 6v.

Beetje gas geven en de lampjes die brandde waren meteen doorgegloeid... daarom moet het wel 12v zijn.

Nu tipte iemand dat het ook de spanningsregelaar kan zijn die defect heeft, maar ik laat het even zo.

Ik wil het graag op orde hebben dat alles netjes werkt maar heb de kennis niet, ga eens via de club vragen of iemand mee kan kijken.

Wat dus nog rest is stadslicht en remlicht aan de praat krijgen, wordt vervolgd.

Posted
1 uur geleden, Erikje zei:

Beetje gas geven en de lampjes die brandde waren meteen doorgegloeid... daarom moet het wel 12v zijn.

Da's géén garantie. Afhankelijk van je ontsteking en al dan niet aanwezigheid van een regulator kan dat ook bij 6V. 6V is overigens "zelfregulerend". De weerstand van "alle" verbruikers samen moet voldoende hoog zijn.

Op 23/1/2026 om 23:29, nero zei:

Kijk eens wat voor motor/ ontsteking  er in de Vespa steekt. Is de motor nog origineel of vervangen door een bvb een px of lml? 

Antwoord eerst es op de vraag. Over wélke Vespa- en motor/ontstekingstype gaat het? Is er al dan niet een regulator aanwezig? Als je't zelf niet weet, kunnen een paar foto's ook soms helpen. 

Posted (edited)

@Frederik9111 het is een Motovespa(spaans) 150 uit '68(levering en kentekenregistratie) met originele motorblok wat gereviseerd is.

De vespa heeft geen accu meer, waarvan ik gelezen heb dat ie dan normaliter niet zou starten met 6v.

De ontsteking bekijken dan zou ik het vliegwiel er af moeten halen, wat me niet zomaar lukt. Bijgaand wat foto's die hopelijk helpen

Foto1Vespa.jpg

Foto2Vespa.jpg

Edited by Erikje
Posted

"MotoVespa" was geen onbelangrijk detail. Die heeft 100% zeker een 6v ontsteking dus. Dat een accu nodig zou zijn om te starten klopt niet.

Check of op alle plaatsen de bedrading correct is aangesloten en of in alle verbruikers een lamp met het juiste wattage voor het juiste voltage zit (zeker geen 12V lampen). Check ook zeker de aansluitpunten van de regulator (hieronder in oranje, jouw versie heeft een groene en rode draad; hier nieuw te verkrijgen, just in case). 

Volgens mij zit één van je groene draden niet op de juiste plaats en kan de regulator (eigenlijk is "resistor" een betere omschrijving) z'n werk niet doen.

image.thumb.png.f458bed90b71963d7d3162727f896154.png

image.png.4752b5a2931924fdff366bac31b6815e.png

Posted

Ah wat top dit! Super fijn je antwoord en dat stroomschema. Dan zit inderdaad de groene draad rechtsonder verkeerd zo lijkt. Ik dacht ik bestel die regulator en de juiste lampjes op de site die je doorstuurt in de link, helaas leveren ze niet aan onze regio 😢 uur van m’n leven kwijt met zoeken 😂

morgen het schema eens printen en verder zoeken of ik ergens de regulator en lampjes kan vinden.

dank! 

Posted
14 uren geleden, Frederik9111 zei:

"MotoVespa" was geen onbelangrijk detail. Die heeft 100% zeker een 6v ontsteking dus. Dat een accu nodig zou zijn om te starten klopt niet.

Check of op alle plaatsen de bedrading correct is aangesloten en of in alle verbruikers een lamp met het juiste wattage voor het juiste voltage zit (zeker geen 12V lampen). Check ook zeker de aansluitpunten van de regulator (hieronder in oranje, jouw versie heeft een groene en rode draad; hier nieuw te verkrijgen, just in case). 

Volgens mij zit één van je groene draden niet op de juiste plaats en kan de regulator (eigenlijk is "resistor" een betere omschrijving) z'n werk niet doen.

image.thumb.png.f458bed90b71963d7d3162727f896154.png

image.png.4752b5a2931924fdff366bac31b6815e.png

Denk je dat deze spanningsregelaar ook kan werken?

BGM PRO 6V ACDC 4-polige spanningsregelaar - Universele regelaar voor scooters

Posted (edited)
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Super dat je me helpt en deze vond, die kreeg ik niet gevonden :D

Ik heb de lampjes en de resistor besteld, wordt vervolgd.

Edited by Erikje
Posted

Weer wat verder,

zojuist een van de groene kabel bij de rest gedaan.

Een van de zwarte kabels zat los en maakte hooguit af en toe massa.

de verzameling van witte kabels heeft ook een beste breuk bij het soldeerwerk.

morgen die laatste opnieuw solderen.

IMG_3183.jpeg

Posted (edited)

De resistor vervangen en alle lampjes zoals voorgeschreven en opgelost 🤩

alles werkt zoals het hoort. @Frederik9111 ontzettend bedankt voor je hulp!

bijgaand een foto van het juiste, wie weet meld nog eens iemand zich met dit probleem. 

IMG_3191.jpeg

IMG_3193.jpeg

Edited by Erikje
  • Like 4