Jump to content
Vespaforum.be

Wat is er te doen met een spaanse 160cc motor?

Bowyer

Recommended Posts

Posted

Goedendag,

Ik vraag mij af wat er met zo‘n motor te doen valt. Voor zover ik weet is het een direct  aan zuiger, maar is de mogelijkheid in het Carter wel om er een rotatie inlaat van te maken. 
Maar is dit de moeite waard en passen er dan gewoon onderdelen in die bij Sip of Scootercenter te koop zijn?

Of is het verstandiger om zo‘n blok als curiositeit op de plank te leggen en er een px motor onder te zetten?IMG_4174.thumb.png.0e5c300c56686a434e304b7a35a28191.png

Posted

60mm krukas, 1,5mm spacer, Quattrini M1Xl, 30mm carb, Flytech,… 🤗

• Like 1
Posted (edited)

En dat als direct aan zuiger ? Ik ga even zoeken welke quattrinni dat is.

knappe set. Zie alleen overal 57mm. Vandaar de spacer neem ik aan?

Welke krukas past? Sprint?

Edited by Bowyer
Posted (edited)

BGM heeft er eentje, lichte carter aanpassing noodzakelijk. Linkje.

Quattrini M1XL heeft een rechtstreekse voeding op de cilinder. VMC komt binnenkort blijkbaar ook met een Slave versie van de Stelvio.

Edited by Frederik9111
Posted (edited)

Kijk goed uit als je een cilinder koopt. De plaats van de cilinderstangen komt dikwijls niet overeen met de Spaanse modellen.

Voor de GS150 is er een nieuwe piston (zuiger) ported cilinder uit in als maar ik vermoed dat deze niet kan dienen, de GS160 en SS180- passen al zeker niet. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Posted (edited)

De Italiaanse GS150 wideframe hebben effectief een andere cilinderstangpositionering. Italiaanse GS160/SS180's hebben idd specifieke carters met eigen cilinders. Maar aangezien MotoVespa-carters grotendeels gelijk aan het Italiaanse VNA-carter, en aangezien die laatste dezelfde cilinderstangposities heeft als de latere VNB/GT/.../PX125~150 carters, is de kans groot dat de stangen normaliter geen probleem zouden mogen vormen. 

Het wordt sowieso geen P&P-setup. De cilinderpoorten van de M1XL zijn sowieso groter dan het carter/cilinder-raakvlak; waardoor een spacer noodzakelijk is, en bijgevolg ook een langeslagkrukas nodig is, bijgevolg ook een bijgewerkte krukaskamer,... Het eventueel verplaatsen van de cilinderstangen kan er ook nog wel bij. 

Als je dat toch bezig bent, kan je evengoed ineens voor een Pinasco 206 gaan. 🙂

Edited by Frederik9111
Posted

Hmmm, ik denk dat ik probeer om het blokje as is aan de gang te krijgen zonder gekke dingen te doen. En dan als dat gelukt is er een px blok onder hang en het gt blokje op het schap leg.

Ik ben even uit zoeken geweest bij sc en sip maar weinig te koop en voor relatief veel geld in verhouding tot px spul.

Posted

Vandaag de gt 160 opgehaald in Duitsland.

Lijkt een 75er te zijn. Is dat ergens te vinden aan de hand van het frame nummer?

Er zit een pk plaatje achterop wat erop lijkt te horen te zien aan de gaatje, pennetjes en vorm van het plaatje.

Zegt iemand dat iets?

De carburateur die erop zit is naar de filistijnen althans de gas schuif. Nu kan ik wel dellorto U.A. 19s onderdelen vinden maar dan kost alleen de schuif al 100 euro inclusief versturen.

Het motortje start als ik door de carburateur heen een beetje remmen reiniger erin spuit, dus de femsa ontsteking werkt iig .

Verder een nette harde scooter die uiterlijk wat geleden heeft.IMG_4228.thumb.jpeg.c0e8e3ed1b61b1f971a744977d22a738.jpegIMG_4229.thumb.jpeg.a43c503b6e25593555b276025e7abb59.jpegIMG_4230.thumb.jpeg.ce69a699a3d26056cbe55a2f4cd98f29.jpegIMG_4226.thumb.jpeg.66a40e35d162985bc84101ac64d8f998.jpegIMG_4227.thumb.jpeg.591faf11d11b0195e1e555a35c54d6c2.jpegIMG_4231.thumb.jpeg.7b5664bc18320d177d4cb5de4d9cdf83.jpegIMG_4232.thumb.jpeg.63c91215b50da13917673c9f1df14dca.jpeg

Posted

Als je even googlet op “carburador Motovespa 160 site:es” vind je snel conversiesetjes voor ombouw naar Si 20:20, Polini CP 19, Dellorto PHBC 19,… Werkt evengoed of zelfs beter.

• Like 1
Posted

Ja, die heb ik al eerder gehoord vandaag. Ik denk dat ik zoiets ga proberen. Het is alleen om dit blokje eens te laten lopen en een rondje door de straat mee te doen. 
Weet iemand een manier om een Motoveda te dateren?

Posted

Zoek eens op  "scooterclasico.es  "

Posted

Mooie scooter!

Heeft dezelfde frame als een SS180, alleen de motor en voorophanging verschillen. 

Groetjes, nero. 

Posted

Leuke scooter, maar in zou de kosten uitstellen om hem rijdend te maken, als je toch al besloten hebt om richting PX te gaan. Heeft iemand ooit zo een GT160 standaard rijdend gehad en er zicht op hoe die zich verhoudt tot een GS160 ? Want moet zeggen dat een standaard GS160 eigenlijk best een aangename powerband heeft. 

Posted
3 uren geleden, josse zei:

Leuke scooter, maar in zou de kosten uitstellen om hem rijdend te maken, als je toch al besloten hebt om richting PX te gaan. Heeft iemand ooit zo een GT160 standaard rijdend gehad en er zicht op hoe die zich verhoudt tot een GS160 ? Want moet zeggen dat een standaard GS160 eigenlijk best een aangename powerband heeft. 

De GT160 heeft een kleinere carburateur wat hem op zich wat minder performant maakt maar dat maakt hem daarom niet minder leuk om mee te rijden. 

Groetjes, nero. 

• 3 weeks later...
Posted

Nou het is zover, de rdw heeft hem gekeurd en als ik netjes de belasting aangifte doe dan krijg ik een kenteken op de scooter wat periode correct is.

Verder is het gelukt om een redelijk complete carburateur te scoren zodat uit twee eentje werkend gemaakt kan worden.

Waar ik een beetje mee zit is dat ik niet onthouden heb welke bruine draad vanaf de stator naar welke aansluiting op de bobine hoort.

Het gaat om een femsatronic met 6 draden 3 voor de ontsteking en drie voor licht enzo. Enige lastige is dat de draden van de onsteking twee identieke bruine zijn en een zwarte. Omdat ik liever niet wil experimenteren met die femsa ontsteking wil ik graag weten welke draad op wlke aansluiting moet of dat het niet uitmaakt.

• 2 months later...
Posted

Alles al opgelost?

• Like 1
Posted (edited)

Ben benieuwd, ik heb ondertussen met mn spaanse 150GS redelijk wat kabelboomervaring op mogen doen met hulp van @Frederik9111 dus wellicht kan ik helpen.

Mocht je framenr en motornr hebben dan kun je die met mijn Motovespa vergelijken richting een indicatie hoe oud ie is. Heb ergens ook nog een lijstje met jaartallen... zal eens zoeken

Edited by Erikje