Jump to content
Vespaforum.be

'Louise' mijn pk 50 xl elestart

MarkN

Recommended Posts

Posted

In mijn Citroen tijd was het al gebruikelijk een vrouwen naam aan de auto's te geven, de achterliggende gedachte is dat het auto's met, de een noemt het karakter de ander nukken zijn 😄 en daarom een vrouwen naam.

De Vespa is Louise gedoopt, dat wil niet zeggen dat ze een blijvertje is maar zo lang als ze bij mij logeert gaat ze verder onder die naam.

Voor die gene die mijn kort voorstel topic hebben gelezen, Inmiddels nieuw spietje en ander kleinnood besteld en geleverd, en met een nieuwe spie in de krukas en wat lichtelijk aandringen van de startmotor sprong ze vlot aan, dat was niet zo moeilijk, nu nog even kijken of ze netjes op 1,45 mm voor bdp vonkt (daar heb ik het juiste gereedschap voor) en als dat ook gecheckt is gaan we haar eens van nieuw schoeisel voorzien, nieuwe knipperlicht glaasjes en een nieuwe koplamp en achterlicht en dan eens wat proefrondjes maken, richting eind november schijnt het toch weer 15 graden te worden 😅

Andere foto's volgens mits ik niet veel poespas moet uithalen om ze er op te krijgen, lijkt dat er een mb restrictie bestaat, voor mijn werk zit ik al hele dagen achter de pc, in mijn vrije tijd sleutel ik liever dan dat ik achter de pc zit.

570058000_24819659801009896_3478338358414325143_n.jpg

571196903_24819660297676513_3846945270772590401_n.jpg

• Like 1
Posted (edited)

Ik wil best geld investeren in een correcte Vespa maar om zomaar zaken te vervangen is me net even een brug te ver, dus wil ik even wat tegen jullie aanhouden.

Er zit een elektrische ontsteking op met een bobine met een 4 draads aansluiting.

Op de 4e aansluiting heeft de vorige eigenaar een draad gezet die los onder de buddy ligt, leg je die aan massa dan stopt de motor ermee, dus niet via contactslot.

Op zich snap ik dat maar ik zou het via het contactslot willen laten lopen.

Contactslot nagemeten en in de 'off' wordt groen aan zwart gelegd. (als ik dan het schema erbij pakt dan lijkt me dat logisch)

Kan ik aannemen dat de vorige eigenaar geen geld wilde investeren in een 3 draads bobine (omdat die bijna 1 keer zo duur is) zodat motor uit via het contactslot werkt? Of zal ik dan verder in de kabelboom moeten duiken? Ik heb genoeg ervaring met elektra en schema's, maar dan is het wel handig als ze kloppend zijn.

PK_12V_elestart_no_town_light.pdf

Edited by MarkN
  • 2 weeks later...
Posted
Op 20/11/2025 om 14:27, MarkN zei:

Ik wil best geld investeren in een correcte Vespa maar om zomaar zaken te vervangen is me net even een brug te ver, dus wil ik even wat tegen jullie aanhouden.

Er zit een elektrische ontsteking op met een bobine met een 4 draads aansluiting.

Op de 4e aansluiting heeft de vorige eigenaar een draad gezet die los onder de buddy ligt, leg je die aan massa dan stopt de motor ermee, dus niet via contactslot.

Op zich snap ik dat maar ik zou het via het contactslot willen laten lopen.

Contactslot nagemeten en in de 'off' wordt groen aan zwart gelegd. (als ik dan het schema erbij pakt dan lijkt me dat logisch)

Kan ik aannemen dat de vorige eigenaar geen geld wilde investeren in een 3 draads bobine (omdat die bijna 1 keer zo duur is) zodat motor uit via het contactslot werkt? Of zal ik dan verder in de kabelboom moeten duiken? Ik heb genoeg ervaring met elektra en schema's, maar dan is het wel handig als ze kloppend zijn.

PK_12V_elestart_no_town_light.pdf 124.02 kB · 4 downloads

Motor gaat altijd uit via kortsluiting met de massa. Die draad onder het zadel vervangen door een langere die naar het contactslot loopt. Piaggio nam voor deze draad een ijzeren draad ipv koper, deze gaat oxideren & breekt. Is een vaak voorkomend probleem.