Jump to content
Vespaforum.be

Project : vnb4t - 1962

Tom1976

Recommended Posts

Posted

image.png.b824336c467e5d7ee508e3e235486bbe.png

• Haha 2
Posted

Goed opgelost!

Dat deel vd voorvork is (giet)aluminium, dus "even" iets eraan lassen is n.v.t.

Zelf heb ik al bij 2 scooters die stalen lip aan het frame wat terug gebogen: verstelbare moersleutel erop, goed strak sluitend zetten, en buigen.

Bij mij waren het scooters waarbij ik de voorvork gewisseld heb (van 8 naar 10 inch), ik ging ervan uit dat de nok daarom niet aansloot op de lip. Is het bij jou de originele voorvork? Zou er een scenario zijn waarbij die lip kan uitbuigen?

Posted
11 uren geleden, f4_1400 zei:

Goed opgelost!

Dat deel vd voorvork is (giet)aluminium, dus "even" iets eraan lassen is n.v.t.

Zelf heb ik al bij 2 scooters die stalen lip aan het frame wat terug gebogen: verstelbare moersleutel erop, goed strak sluitend zetten, en buigen.

Bij mij waren het scooters waarbij ik de voorvork gewisseld heb (van 8 naar 10 inch), ik ging ervan uit dat de nok daarom niet aansloot op de lip. Is het bij jou de originele voorvork? Zou er een scenario zijn waarbij die lip kan uitbuigen?

Ja het zijn allemaal de originele onderdelen. Aangezien de stoppers Aluminium zijn en het framegedeelte staal is het misschien toch slijtage? Naderhand op terugkijkend was het wel erg passend en bij ombuigen/schade had er waarschijnlijk meer en onsymmetrische ruimte tussen beide delen gezeten.

Ik kan me ook voorstellen dat als deze onderdelen ooit bleven schuren en/of  vastzitten wegens slijtage, dat iemand dat heeft afgeveild voor de veiligheid misschien...

Posted

Misschien interessant om een schroef met binnenzeskant te gebruiken ipv de gewone zeskantkop.

Deze hebben een iets hogere kop.

• Thanks 1
Posted
21 minuten geleden, Speedracer zei:

Misschien interessant om een schroef met binnenzeskant te gebruiken ipv de gewone zeskantkop.

Deze hebben een iets hogere kop.

Ik heb er even naar gekeken maar dan blokkeert het aan de achterkant van het frame. Mag dus echt maar deze grootte hebben.

Posted

Voor gemoedsrust zou je de bout nog kunnen inbetonneren met wat JB Weld? 

image.png.6aac279eb69fba30fa1e3c5b1e1d994b.png

• Thanks 2
Posted
4 uren geleden, Frederik9111 zei:

Voor gemoedsrust zou je de bout nog kunnen inbetonneren met wat JB Weld? 

image.png.6aac279eb69fba30fa1e3c5b1e1d994b.png

Geen slecht idee nu ik weet dat er hier niet gemakkelijk een stuk aan te lassen is 🙂

Posted

Vraagje: het nieuwe beenschild sluit na het lassen natuurlijk niet perfect aan op het oude metaal. Er is dus soms nog een klein beetje ruimte tussen schild en schacht.

Ik was aan het denken om dit met plamuur dicht te maken maar misschien is het beter om dit met iets flexibel te doen?

Of gewoon spuiten en zo houden? Op zich stoort het  niet. Dan kan er eventueel na het spuiten nog een klein beetje kit tussen.

Weet niet goed wat wijsheid is nu...

Posted
23 uren geleden, f4_1400 zei:

Foto?

image.png.d5ac91a65f7367e2a38dcec18c59f310.png

Heel klein beetje ruimte tussen. Heb het nog een beetje gehamerd en vervolgens extra laag 2k lak gegeven.

Posted (edited)

En vervolgens terug begonnen met de opbouw.

• Liggen sukkelen met de nieuwe lagerschalen want de buitendiameter was iets te groot en deze gingen dus niet in het frame. 
  • Beetje elentriek getrokken.
  • foto-momentje gehouden
  • Het chromé sierlijstje is een beetje off. Komt omdat de verluchtingsgaten niet meer van de nieuwste zijn volgens mij 🙂

20260326_133057.jpg

20260326_133622.jpg

20260326_133535.jpg

Edited by Tom1976
  • Like 2
Posted
23 hours ago, Tom1976 said:

Heel klein beetje ruimte tussen. Heb het nog een beetje gehamerd en vervolgens extra laag 2k lak gegeven.

Daar had mijns inziens wat kit tussen gemoeten voorafgaand aan het spuiten...

Je kunt er nu ook voor kiezen hier kit tussen te doen in ongeveer de juiste kleur en het teveel af te strijken, effectief is het dan maar een dun lijntje.

Overigens zie ik dat je de voorvork al in het frame hebt zitten, maar nog niet de sierlijst rondom het beenschild hebt geplaatst. Ga je voor een originele aluminium sierlijst die met bijbehorende tang geklemd wordt, dan moet dat gebeuren vóórdat de voorvork erin gaat.

• Thanks 1
Posted (edited)
2 uren geleden, f4_1400 zei:

Daar had mijns inziens wat kit tussen gemoeten voorafgaand aan het spuiten...

Je kunt er nu ook voor kiezen hier kit tussen te doen in ongeveer de juiste kleur en het teveel af te strijken, effectief is het dan maar een dun lijntje.

Overigens zie ik dat je de voorvork al in het frame hebt zitten, maar nog niet de sierlijst rondom het beenschild hebt geplaatst. Ga je voor een originele aluminium sierlijst die met bijbehorende tang geklemd wordt, dan moet dat gebeuren vóórdat de voorvork erin gaat.

Ja inderdaad voor de originele, dan zal de voorvork er terug uit moeten 🙂 Bedankt voor de tip! Anders had waarschijnlijk alles al aangesloten gezeten.

Edited by Tom1976
Posted (edited)

Was ondertussen ook even aan het kijken of de kabelhulzen gingen lukken (had de originele maten per lopende meter gekocht)
Kabelhuls voor de voorrem door de voorvork en onderaan er terug uit ging relatief vlot.

Voor toekomstige lezers van deze draad: De "vervangsetjes met kabels" pastten niet door mijn doorvoeren. Ik heb dan volgende besteld (4.5 en 5 mm diameter) Deze gingen wel door de voorziene leidingen naar achter voor koppeling, versnelling,rem.

image.thumb.png.cb0e49ba7852ccded4be409ce2fbcfe9.png

.... Dan even kijken waar het gaatje zit voor de kilometrik... Geen gaatje?
Iemand een idee hoe ik deze kabel dan moet laten lopen? Met het reviseren van de vork ook niet op gelet of er iets was dichtgelast.

:Edit: Er is een gaatje aan de andere kant 😁 (insert mopje hier) - zie onderste foto

20260327_150141.jpg

20260327_151314.jpg

Edited by Tom1976
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

En we zijn weer een stapje verder.

Aanbevelingen voor eenieder met hetzelfde plan: Schaf u de "retro" omhulzingen voor kabels aan per lopende meter (zijn 2 verschillende maatjes)
De "setjes" pastten langs geen meter.

Kilometrik en wormschroefje: kijk de diameter van de draad na. kan zijn dat er aan de tacho en aan het wormwiel verschillende diameters van draad nodig zijn.

Voorrem doet niet veel (nochtans volledig gereviseerd), achterrem kan je laten blokkeren. Ben ik niet echt ongerust over want is op mijn PK ook zo.
Wel even aanpassen voor mensen die met een motor rijden en gewoon zijn om voorraan te remmen.

Volgende stappen = aansluiten schakelklok, heb nog wat hulseindes nodig om deze vast te maken in het stuur.

Is dus (tov standaard) carb si 20.20D , Sip 125cc performance cylinder en sip road 2 uitlaat.
Al bij al dus bescheiden upgrades.

20260423_141020.jpg

Edited by Tom1976
  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Vandaag de eerste paar metertjes gereden. Schakelen als boter maar ik mis vermogen in eerste...

Start bij eerste kick. Gaat in neutraal snel in toeren en valt snel terug op ralenti. Geen choke nodig na het starten.

Vanaf ik de koppeling los in eerste houdt hij hard in. Als ik de koppeling rustig los valt het nogal mee. Valt stil als ik volgas ga.

Als ik choke uittrek tijdens het draaien valt hij ook stil.

Basisafstelling luchtschroef 1.5 uit en ralenti 2 5

Is een si 20.20 met 125 sip performance cilinder en sip 2.0 uitlaat.

Benzineslang is redelijk lang wegens later nog deftig vast te maken.

Best beginnen met slang in te korten of doet d1t niets? 

Dank voor uw inzichten / testjes 😀

Tom

Edited by Tom1976
Posted

Doe jezelf een plezier en ga langs een testbank met lambasonde. Kost je €50-75 en je rijdt met een andere scooter naar huis.

• Thanks 1