Tom1976 Posted January 6 Author Posted January 6 (edited) Volgend probleempje: onderkant en spatbord verwijderen. Is dat een soort bus die erop geperst zit? Heb er al wat wd40 tussen gespoten maar krijg er geen beweging in. Zit dit nog op een andere manier vast? Moet die eerste verdikking er ook af of alleen de onder en bovenschaal? (Heb er nieuwe liggen) Edited January 6 by Tom1976
Gio Posted January 6 Posted January 6 (edited) Volgens mij kan je het oude schaal uit tikken en bus ook . De verdikking is vast aan de vork . Edited January 6 by Gio
nero Posted January 6 Posted January 6 De lagerzitting goed warm stoken en samen met de stofkap eraf tikken. Mogelijk moeten beiden vervangen worden. Groetjes, nero.
f4_1400 Posted January 9 Posted January 9 Ik weet niet of ik hier nog op tijd mee ben, maar om popnagels van voetenrails te plaatsen is getoonde tool niet persé nodig, zie onderstaand filmpje. Heb het zelf ook zo gedaan, kleine tikjes met de hamer voldoen. In plaats van een drijver heb ik een bout in een blok hout gemonteerd, hiervan kon ik makkelijker het uiteinde bewerken zodat dit een holle uitsparing heeft die matcht met de kop van de klinknagels:
Michel_V Posted January 9 Posted January 9 Als je nieuwe stuurlagers wil plaatsen. Koop die van SIP. Die hebben een volledige kit. Boven en onder. Goede kwaliteit en de lagers zitten in een harnas. Zodat ze bij montage niet weg kunnen. En goed wat vet aan doen. Bij montage ook de grote lagerschaal even opwarmen in de oven. Dat helpt 1
Speedracer Posted January 15 Posted January 15 On 1/9/2026 at 9:02 AM, Michel_V said: Bij montage ook de grote lagerschaal even opwarmen in de oven. Dat helpt ter verduidlelijking: de onderste grote lagerschaal die over de voorvork schuift mag je opwarmen voor montage. de onderste grote lagerschaal die onderaan in het frame gempnteerd wordt best een uurtje in een plastiek zak in de diepvries leggen om gemakelijker te monteren 2
Michel_V Posted January 17 Posted January 17 Klopt wat speedracer zegt. Die van het chassis in de vriezer. Die van de voorvork even in de oven. Zitten ze los op de vork? Vastzetten met loctite 603 1
Tom1976 Posted January 19 Author Posted January 19 (edited) Bedankt voor de tips! Ondertussen was het tooltje al wel besteld maar met onze vriend google inderdaad schappelijk van prijs. Ik verwacht een dezer ook het chassis terug van de lasser dus dat wordt wel een mijlpaal... tussentijds ook ineens voor en achterschokbreker gereviseerd en het ontstekingstijdstip nog eens gedubbelchecked met de feedback hier gekregen. Alle onderdelen van de aansluiting achterrem nog even uit het blok geduwd, gereinigd en in het vet gezet want dat wrong nog wat tegen. Nieuwe newfren schoenen en veertje erop dus dat zit hopelijk ook weer goed. Ongerelateerd aan dit topic wil ik toch ook nog graag even mijn haat voor een plurimatic blok uiten. 🤬 Edited January 19 by Tom1976
Tom1976 Posted February 1 Author Posted February 1 Vooruitgang met het nieuwe beenschild! Hopelijk binnenkort terug thuis 🥳 2
Tom1976 Posted February 3 Author Posted February 3 (edited) Mbt het stuur... ik mis nog wel een paar stukjes maar ik vind zelf nergens een exploded view. Is dit wel het correcte stuur voor op deze vespa? Bestaat dus uit 1 deel zoals de vbb 150 Dank! Tom Edited February 3 by Tom1976
nero Posted February 3 Posted February 3 Is correct, alleen de 1 had een 2-delig stuur. Groetjes, nero. 1 1
Frederik9111 Posted February 3 Posted February 3 VNA1, VNA2, VNB1 en VNB2 (en de exportequivalenten) hebben een tweedelig stuur. VNB3-6 heeft een vol stuur met vierkante speedo. Van diezelfde pré-GT-frame generatie hebben de VBA en VBB een niervormige kmteller. Het stuur op jouw foto is er dus eentje van het juiste type voor jouw VNB4. 1 1
Tom1976 Posted February 4 Author Posted February 4 Om anderen het gezoek te laten vermijden: In mijn partslist en service manual documentatie staat overal het stuur in 2 delen in. Zelfde geldt voor de explos van alle VNB modellen op scootercenter / Sip / Scooterhelp. Als je op zoek bent naar de onderdelen voor dit specifiek stuur: (km-teller/koplamp/interne stukken) : https://www.sip-scootershop.com/nl/explos?scooter-type=T6 (Dit zijn de explos voor de 125/150/rally )
Frederik9111 Posted February 4 Posted February 4 Dan heb je niet de juiste handleiding. Zoek eens naar de (semi-officiële in samenwerking met Piaggio samengestelde) Tecnica boeken (mits creatief googlen in pfd te vinden). SIP en andere webshops gebruiken generieke blueprints. Kan je niet altijd op betrouwen. 2
Tom1976 Posted February 4 Author Posted February 4 (edited) Ah deze heb ik inderdaad nog nooit gezien. Bedankt voor de tip!!! Ik deed het met volgende: Edited February 4 by Tom1976
Tom1976 Posted February 26 Author Posted February 26 Iemand de gouden raad? Heb de naaldlagers vervangen, bouten terug getapt en alles netjes gezet. Maar deze onheilige drievuldigheid krijg ik niet meer ineen. Gaat dus over de combo: veer, pin door de wielhub en de veer, pin door de voorvork en wielhub. Als ik de veer al op z'n plaats zet krijg ik de pinnen niet opgelijnd. Als ik de pinnen eerst zet krijg ik de veer er niet in. Na 2 uur klooien haat ik dit nu meer dan zuigerveren zetten 😀. Ik denk dat de makkelijkste oplossing misschien een veerspanner is? Iemand dhz oplossingen?
nero Posted February 26 Posted February 26 Kan je de veer niet samendrukken (bvb door een platte schroevendraaier te gebruiken) ? Groetjes, nero. 1
Tom1976 Posted February 26 Author Posted February 26 12 minuten geleden, nero zei: Kan je de veer niet samendrukken (bvb door een platte schroevendraaier te gebruiken) ? Groetjes, nero. Had al geprobeerd om hem er zo ineens in te krijgen. Maar nu je het zegt kan ik inderdaad ook eens proberen om op die manier samen te drukken en dan met spanband of stevige tie-wraps vast te zetten. Ik moet maar een beetje winnen om de veer erin te krijgen. Thx nero! 1
Tom1976 Posted February 26 Author Posted February 26 Nog wat aan het googlen en dit gevonden. Lijkt me een goeie om om te proberen ipv tie-wrapse. Heb die dingen nog wel ergens rondslingeren. 1
Tom1976 Posted February 27 Author Posted February 27 Combo schroevendraaier en pijpklem gelukt! Bedankt! 3
Tom1976 Posted March 7 Author Posted March 7 (edited) Nu zondag de intrede van het chassis. Blij dat we toch maar ineens het het hele schild vervangen hebben! De puristen gaan het misschien niet tof vinden maar mijn paintjob geeft al een 20% hogere topsnelheid. Edited March 7 by Tom1976 4
f4_1400 Posted March 13 Posted March 13 Was het beenschild echt zo slecht (ook bovenzijde)? Ik ben een behoudende restaurateur, probeer altijd zo veel mogelijk van het origineel te handhaven. Anders gezegd, ik pas het reparatieplaatwerk aan aan het object, niet andersom.
Tom1976 Posted March 14 Author Posted March 14 Buiten het grote gat onderaan was het ook op vele plaatsen bijgesoldeerd en kilo's plamuur erop. Verder voordeel is dat ik ook wel meteen de binnenschacht kon beoordelen en behandelen. Het is dus inderdaad een keuze maar voor mij persoonlijk wel de beste. en nu dus terug thuis. Let niet op de rommel 😅 1
Tom1976 Posted March 19 Author Posted March 19 (edited) Bij de testmontage van de voorvork tot de constatatie gekomen dat de stoppers van de voorvork een paar mm te klein waren. Ik was eerst aan het overwegen om het stuk metaal aan het frame wat te buigen (denk dat die wat naar buiten gebogen was om de én of andere reden) maar kwam tot de conclusie dat ik verder van wal zou staan als dat afbrak. Lassen kan ik niet dus besloten om voorzichtig een gaatje te boren, hier draad in te trekken en een M5 boutje erin. Eventueel kan er dan later nog altijd een stukje metaal aan gelast worden alhoewel ik denk dat dit wel een degelijke oplossing is. Edited March 19 by Tom1976 2
Recommended Posts