Tom1976 Posted October 15, 2025 Author Posted October 15, 2025 18 uren geleden, Thys zei: De Wesp is ineens een Zwaan! De vrouw vroeg: Waar is de vespa? 🙂
Tom1976 Posted October 15, 2025 Author Posted October 15, 2025 Op 10/10/2025 om 12:43, Michel_V zei: Als je wil dat ik de krukas lagerzitting opmeet… laat dan maar iets weten. Ik heb daar een comperator voor liggen. 62mm Ik was nog wat opzoekwerk aan het doen. Ik veronderstel dat het over deze lager zou gaan? Ball bearing -PINASCO 613912 TN9 (Oversize +Ø0,03mm, 25x62x12mm) Als ik het werkplaatshandboek goed begrijp is de toegestane tolerantie +0.025 en -0.045. Dat zou dan willen zeggen dat (om de oversize te gebruiken) de optimale afmetingen van de lagerzitting ligt tussen -0.03 (anders uitsparing te klein) en -0.075 (max. tolerantie + 0.03) ?
Michel_V Posted October 15, 2025 Posted October 15, 2025 De lagerzitting “P6” op een boring van 62mm is -0,045/-0,025. dus een - tolerantie. Dwz tussen de 61,955 en 61,975 moet meten. Is de zitting groter? Dan kan je de pinasco oversized lager steken. +0,03 Houd wel rekening dat deze tolerantie tussen de -0,015en +0,005 moet zijn. 61,985 en 62,005. Nog te groot? Loctite gebruiken of nieuwe bussen laten plaatsen 1
Tom1976 Posted October 17, 2025 Author Posted October 17, 2025 Het frame heb ik ontroest en behandeld en gaat vandaag naar de lasser. Het beenschild, neusstuk en verstevigingsbuizen hebben me een slordige 250 gekost met verzending. Roestbehandeling een 25€ aan materialen. Het uitslijpen, behandelen en schuren tot op metaal van de te lassen stukken een uurtje of 6 werk. Slijpschijven en schuurschijf een 30€ ( ja, van denaldi 🙂 ) Naderhand bekeken had ik het verwijderen van de verf beter zo gelaten en meteen het hele schild verwijderd, maar bon... Het motorblok is even geparkeerd om verder te bepalen welke stukken we nog nodig hebben. Dan maar aan de carb begonnen 🙂 Er zat de standaard si 20.15 C op. Omdat ik toch de cilinder moet vervangen en (nog) niet te gek wil doen ben ik gegaan voor de sip 125cc performance cilinder. Uitlaatje vervolgens sip road 3.0. Die met die 2 pijpen omdat 2 beter is dan 1 🕵️♂️ Opnieuw een hoop fora afgeschuimd en handboeken doorgenomen om een goede combo van sproeiers te vinden. Uitgangspunt: Liever een beetje vermogensverlies dan te arm te rijden. Bij de documentatie van de cilinder staat voor deze combo en de SI 20.15D : Aanbevolen hoofdsproeier 90-93. Met mijn beste effort en denkende dat ik het toch beter weet ben ik uitgekomen bij: Dellorto 20.15C Hoofdsproeier : 94 AC : 140 Mixer: BE3 Stationair : 45/140 (3.11) Buiten het feit dat ik er geen 177cc opzet 🙂 ,zeg ik dan iets heel geks?
Frederik9111 Posted October 17, 2025 Posted October 17, 2025 1 uur geleden, Tom1976 zei: Buiten het feit dat ik er geen 177cc opzet 🙂 ,zeg ik dan iets heel geks? 125cc is fur jan... ☝️😗 1
Frederik9111 Posted October 17, 2025 Posted October 17, 2025 1 uur geleden, Tom1976 zei: Er zat de standaard si 20.15 C op. ... Sip 125cc performance cilinder... sip road 3.0. Zet die maar op 't schap. Voor bovenstaand combo ga je beter voor een 20.20, 22.22 of zelfs 24.24 en zou ik persoonlijk ook het intaketraject wat optimaliseren. 1
Tom1976 Posted October 17, 2025 Author Posted October 17, 2025 49 minuten geleden, Frederik9111 zei: Zet die maar op 't schap. Voor bovenstaand combo ga je beter voor een 20.20, 22.22 of zelfs 24.24 en zou ik persoonlijk ook het intaketraject wat optimaliseren. Thx voor de feedback. Weer een item "Te onderzoeken" in het grote "We knappen even rap een vespa op" - boek.
Tom1976 Posted November 3, 2025 Author Posted November 3, 2025 (edited) De zitting van de krukas nog eens laten uitmeten en toch juist binnen specs. Ondertussen is de nieuwe krukas binnen. Meteen maar de lagers geïnstalleerd. Keerringen voor de koppeling, vliegwiel, kasteelmoer en de kickstarter gezet. Nieuwe kickstart rubbertjes erin. Morgen gaat de carter-kant van de koppeling in de oven en de krukas in de vriezer. Volgens dat ik gelezen/gezien heb zou die er dan zonder veel moeite moeten inklikken. Beetje spannend, grote mijlsteen 🙂 Aan de koppelingskant van de krukas doe ik wat tape zodat de keerring niet achter het "randje" blijft haken. De rest van de vespa zit nog bij de lasser 😉 Edited November 3, 2025 by Tom1976 2
Tom1976 Posted November 4, 2025 Author Posted November 4, 2025 (edited) Great succes. 💯 Carterhelft kwartiertje in oven op 135°C. Krukas met lagers en hoofdas-lager nachtje in vriezer op -18 Tape rond het stuk van de koppeling zodat er een vrij vlakke overgang is tussen de zittingen. Krukaslager schoof erin zonder enige moeite en zat daarna ook meteen vast. Op de andere lager een klein tikje en die zat ook op z'n plek. Heb voor die 2e lager even getikt met het tooltje dat je gebruikt om die kasteelmoer vast te draaien. Mijn moersleutels waren juist te klein van diameter en ik heb praktisch geen kracht moeten gebruiken. Edited November 4, 2025 by Tom1976
Tom1976 Posted November 4, 2025 Author Posted November 4, 2025 3 pogingen om de helften terug samen te voegen: 1: De veer die rond de kickstarter zat was wat omhooggekomen. De veer zat dus nog wel op 2 plaatsen vast maar de bovenkant zat niet meer rond "de buis". Vanboven lag de veer er een stukje op. Zo gaat hij dus niet dicht... 2: Zo goed als dicht maar kickstarter werkte niet... Radertje dat je in de lege carterhelft moet steken bij de kickstarter had ik er ondersteboven in gestoken... gvdekke. 3: Great succes!
Tom1976 Posted November 18, 2025 Author Posted November 18, 2025 Niet veel aan de hand tegenwoordig dus een sfeerbeeld voor en na... Ook wat gepruts met de koppeling. Met mix en match tussen de nieuwe/oude paste die maar toch maar geopteerd voor een dieper aftermarket koppelingdeksel. Als er later dan nog iets sportiever in moet zijn we ineens gesteld 😀
Tom1976 Posted November 23, 2025 Author Posted November 23, 2025 (edited) Ik ben wat in de war met het afstellen van de ontsteking. Er zit een nieuwe Pinasco flytech 12v op. Volgens mij ben ik nu eigenlijk onnodig werk aan het doen? Ik heb tdc en 19° btdc berekend en afgetekend op het vliegwiel en de carter (19 wordt aanbevolen voor de cylinder). Maar wat ik hier nu verder mee moet is me een groot raadsel... Hopelijk kan iemand me op de juiste weg zetten? Edit: In mijn hoofd zijn de markeringen die ik gemaakt er alleen maar om met de strobo te checken of de timing goed staat? Als ik dan de stator 3 streepjes met de klok mee draai zou ik ongeveer op de 19 btdc moeten staan. Edited November 23, 2025 by Tom1976
Tom1976 Posted November 23, 2025 Author Posted November 23, 2025 Heb gpt voor referenties gevraagd en mijn vermoeden komt uit: Pinasco Installation Manual (Flytech 25161350 & 25161346 kits) The official instruction sheet (in Italian and English) states: > “For old Vespa engines with points ignition, the reference mark on the engine casing is on the opposite side compared to the pickup position of the Flytech stator. Create a new reference mark (TDC) on the casing below the pickup coil, approximately 180° from the original Piaggio mark.” → This directly confirms the 180° relocation. (Source: Pinasco “Flytech Installation Instructions,” revision 2020, section “Piastra Statore – Allineamento”.) Als ik een denkbeeldige lijn trek door tdc en krukas kom ik inderdaad daar uit. 1
Frederik9111 Posted November 24, 2025 Posted November 24, 2025 (edited) Nog maar es bewezen dat Chat GTP grotendeels onzin uitkraamt. Dat van die denkbeeldige lijn is zeker niet juist. Positioneer de Flytech gewoon zoals de illustratie in de handleiding (met streepjes op +/- 19u). De merktekens met alcolholstift zet je best zo haaks mogelijk op het vliegwiel (niet op de platte vlakje zoals nu). Als de procudent 19° BTDC adviseert, bedoelt hij daarmee "19° in het geval van een statische ontsteking". Flytech is echter een variabele ontsteking. De vooronstekingshoek (of zeg maar het moment waar de ontsteking "vonkt") is dus afhankelijk van het toerental. Die variabele hoek verschilt +/- 8 graden (zie het grafiekje); uiteraard beperkt tot de voor jouw setup haalbare RPM-range. Je kan de timing dus veilig afklokken op 22/23° bij 2500 rpm (= nét boven ralenti dus). Bij 7000rpm verlaat de voorontsteking automatisch naar 16-17°. Edited November 24, 2025 by Frederik9111 1
Tom1976 Posted November 27, 2025 Author Posted November 27, 2025 Ik blijf even doorvragen want ik ben nog niet helemaal mee 😅 Dus stator op het punt zetten dat ook in de handleiding zit, check. Vervolgens beetje netter BTCD aftekenen op 22° Controleren met de strobo en fijnstellen. Keet dichtrammen en onder het frame hangen 🙂
Tom1976 Posted December 9, 2025 Author Posted December 9, 2025 Momenteel alles aan het dubbelchecken voor ik de motor probeer te starten op de staander. Ik denk dat ik de mist ben ingegaan met het installeren van de piston (zuiger): Er hangt nog geen uitlaat onder maar de aansluiting op de cylinder zuigt aan en de carburateur blaast een beetje. Dit is een sip 125 performance cylinder. Heb ik waarschijnlijk de piston (zuiger) ondersteboven geinstalleerd? Of is dat normaal als er nog geen uitlaat onder hangt? Ik vraag het even voordat ik de kop eraf haal omdat ik erg lang aan het sukkelen ben geweest met de piston (zuiger) in de cylinder te krijgen 😉
Frederik9111 Posted December 9, 2025 Posted December 9, 2025 Tenzij je dit venster ziet passeren langs de uitlaatkant (en je piston (zuiger) ondersteboven zit), is druk en tegendruk behoorlijk normaal bij 2takt. Toevallig geen foto gemaakt van je intakevlak?
Tom1976 Posted December 9, 2025 Author Posted December 9, 2025 (edited) De opening zit langs de kant van de carburateur dus gelukkig toch correct. Op het intakevlak zat een klein krasje maar dat was volgens maskes geen probleem. Ik werd onzeker omdat ik de motor een keer wou laten omslaan met een motorstarter en dat niet lukte... Toen ik dan merkte dat de uitlaat ook aanzoog kreeg ik het zelf een beetje warm 🙂 Bedankt voor de reply in ieder geval, dat bespaart me een hoop geklungel met de veertjes! Volgende week komt de uitlaat aan en dan koppel ik de carburateur en de benzine aan op de motorstand. Hopelijk komt er dan wat leven in de brouwerij. Edited December 9, 2025 by Tom1976
Tom1976 Posted December 9, 2025 Author Posted December 9, 2025 1 uur geleden, Tom1976 zei: De opening zit langs de kant van de carburateur dus gelukkig toch correct. Op het intakevlak zat een klein krasje maar dat was volgens maskes geen probleem. Ik werd onzeker omdat ik de motor een keer wou laten omslaan met een motorstarter en dat niet lukte... Toen ik dan merkte dat de uitlaat ook aanzoog kreeg ik het zelf een beetje warm 🙂 Bedankt voor de reply in ieder geval, dat bespaart me een hoop geklungel met de veertjes! Volgende week komt de uitlaat aan en dan koppel ik de carburateur en de benzine aan op de motorstand. Hopelijk komt er dan wat leven in de brouwerij. Dus voor de andere amateur vespa-prutsers zoals mezelf: dankzij Frederik9111 zeker dat de zuiger ok was geinstalleerd. Vervolgens iets meer motorstarter en hij draaide 3x om . Helemaal blij met dit teken van leven! Nu eerst deftig aansluiten om de timing te controleren
nero Posted December 9, 2025 Posted December 9, 2025 Startpilot gebruiken om de motor doen ye draaien is niet zo´n goed idee omdat je het toerental zo niet onder crontrole hebt. Groet, nero.
Speedracer Posted December 10, 2025 Posted December 10, 2025 19 hours ago, nero said: Startpilot gebruiken om de motor doen ye draaien is niet zo´n goed idee omdat je het toerental zo niet onder crontrole hebt. Groet, nero. er zit ook geen smering in startpilot...
Frederik9111 Posted December 10, 2025 Posted December 10, 2025 15 minuten geleden, Speedracer zei: er zit ook geen smering in startpilot... Quick rodage 1
Tom1976 Posted December 15, 2025 Author Posted December 15, 2025 Ja, dus motorstandje gefabriceerd met leftover ikea-tafelpoten en wat brandhout ... 😀 nu nog juist de afstelling controleren met de lamp 😎 niet makkelijk filmen met de stress van eerste echte start 😀 Wel veel dank aan alle hulp tot nu toe 🤩 20251211_133451.mp4 2 1
Tom1976 Posted December 26, 2025 Author Posted December 26, 2025 Ik verwacht één van de weken het chassis terug en ben dus aan het kijken om alles eens op te bouwen voorhet spuiten. Om de strips te bevestigen op de treeplank kom ik uit bij onderstaande tool... Must have of eenvoudiger oplossing?
Frederik9111 Posted December 26, 2025 Posted December 26, 2025 Must have (maar mits creatief googlen goedkoper te vinden). 1
Recommended Posts