Jump to content
Vespaforum.be

Project : vnb4t - 1962

Tom1976

Recommended Posts

Posted
5 uren geleden, nero zei:

Gebruik een bankvijs om de nieuwe rivetten op lengte te brengen, dit scheelt heel wat in tijd en je vermijdt dat de rivetten worden krom geklopt.  Op het laatste kan je wel een paar tikken met de hamer bijgeven zodat ze niet te ver uitsteken. 

Groetjes, nero. 

Dus eerst wat aandrukken tussen de bankschroef bedoel je?

Posted
4 uren geleden, Tom1976 zei:

Dus eerst wat aandrukken tussen de bankschroef bedoel je?

Nee, je kan ze er bijna volledig mee indrukken en er een mooi kopje op maken alleen door de rivetten op te spannen. 

Wel ze er eerst allemaal erin steken, anders krijg je ze er mogelijk niet allemaal in.

Groetjes, nero. 

• Thanks 1
Posted

Maak de plek waar de achterveer op het chassis wordt gemonteerd ook eens proper. 

Posted (edited)
38 minuten geleden, Michel_V zei:

Maak de plek waar de achterveer op het chassis wordt gemonteerd ook eens proper. 

Heel de achterkant lijkt nog beenhard (snel afgebeten en beetje proper geveegd). Zal dus waarschijnlijk na volledig schuren de reparatieplaat voor het voorstuk bestellen en langs de lasser gaan. Foto 1 is bevestigingsgat schokdemper, foto 2 gat in beenschild.

Denk dat het 1kg plamuur kopen, 1kg plamuur gratis was toen ze deze hebben herschilderd. 

20250930_165020.jpg

20250930_165530.jpg

Edited by Tom1976
Posted (edited)

Even iets anders dan schuren. Onderdelen voor de primaire as als het ware gearriveerd. Danku Posta Italia!

Dankzij de tips viel dit werkje nogal mee. Even getwijfeld over de onder- en bovenzijde van het grote tandwiel maar bij deze constructie zijn beide zijdes identiek.
Verschillende filmpjes en fora bezocht en soms spraken ze over de afgeschuinde zijde of van een lipje ja of nee maar op deze as blijft hetzelfde.
Nog gedubblechecked met foto's van de ontmanteling maar er is dus geen verschil te zien 🙂

Dus nieuw tandwiel, veren en lager!

20251002_131415.jpg

20251002_131344.jpg

20251002_133227.jpg

20251002_134640.jpg

20251002_124001.jpg

Edited by Tom1976
Posted

Goed gereedschap is het halve werk.

• Like 2
Posted

Nieuw schakelkruis en afstandsbussen erin.
Ik had de tandwielen vastgebonden maar is toch juist gemonteerd denk ik? Past alleszins op primaire as.

20251002_153005.jpg

20251002_171240.jpg

20251002_171234.jpg

20251002_171226.jpg

Posted (edited)

Met de carterhelften verder te controleren gezien dat er 1 olie-moer doldraait en er niet (meer) uit gaat en dat de interne schroefdraad van de andere niet optimaal is.

Daar wil ik niet aan beginnen (geen tools en/of ervaring). Ik zou dit graag laten herstellen bij iemand die kennis van zaken heeft. Ik ben namelijk nogal gesteld geworden op m'n helften en wil wel een degelijke oplossing 👨‍⚕️.
Kan iemand een plekje aanbevelen? Again liefst in de regio noorderkempen (Hoogstraten) maar liever verder als het dan ook beter is 🙂

Mijn dank is groot!

:edit: Ik zie Maskes hier regelmatig voorbij komen dus heb daar al even een whatsappje naar gestuurd. Breda is niet zo ver.

Edited by Tom1976
Posted

Ik kan dat repareren.  
maar Aarschot is misschien wat ver voor je

• Like 1
Posted
28 minuten geleden, Michel_V zei:

Ik kan dat repareren.  
maar Aarschot is misschien wat ver voor je

Bedankt voor het aanbod maar bij maskes binnengebracht. Hij ging ook ineens nog even de helften nakijken op andere problemen...

Posted

Heeft er per toeval iemand een foto / tekening /uitleg van hoe de kabels onderaan vanachter uit de tunnel komen? Hier heb ik drie openingen en ik ben wat in de war want volgens mij moet hier de remkabel achter, koppelingskabel en 2 versnellingskabels door.

Ik heb reparatieplaten besteld en zou graag weten wat tegen de lasser te zeggen 🙂

20251007_105245.jpg

Posted
58 minuten geleden, Tom1976 zei:

Heeft er per toeval iemand een foto / tekening /uitleg van hoe de kabels onderaan vanachter uit de tunnel komen? Hier heb ik drie openingen en ik ben wat in de war want volgens mij moet hier de remkabel achter, koppelingskabel en 2 versnellingskabels door.

Ik heb reparatieplaten besteld en zou graag weten wat tegen de lasser te zeggen 🙂

20251007_105245.jpg

Heb het doorgeroeste plaatwerk maar al een beetje uitgeslepen en meer duidelijkheid nu:

Van rechts naar links:

Rechts: Grotere buis die rechstreeks naar stuurhoofd loopt. Ik veronderstel voor 2 koppelingskabels.
Midden : Buis die naar de achterrem loopt.
Links : Geen buis. Met wat prutsen kan ik de kabel langs de onderkant doorduwen tot aan het stuur. Ik veronderstel voor de koppeling.

• Like 1
Posted (edited)

Naaldlager versnellingsas. Eruit cava, erin een ander paar mouwen.
Eerst paar keer geprobeerd met de naaldlager reeds ineen gezet en vervolgens in het carter drukken maar dat lukte niet.

Dan maar eerst de ring en bovenstuk geplaatst, vervolgens naaldjes gezet en houder erin geplaatst. Carter warm, lager koud.

Referentie : https://modernvespa.com/forum/topic169644

Carter is ook terug van bij Maskes; alle interne en externe draadeindes proper gezet. 2 nieuwe interne draadeindes getapt (olie) beetje veilwerk en de toleranties voor de krukashouders uitgemeten.
Deze zitten nog binnen specs, maar wel de suggestie om de lagers van de krukas (die al voorgemonteerd op de krukas zullen zitten) met wat locktite (voor lagers) te plaatsen. 
Klein krasje aan loopvlak van de krukas maar dat mocht geen problemen geven.
Quote "En VNB-motortjes lopen toch altijd"

Ik ben vooral ook tevreden dat iemand (die geen prutser is zoals mezelve) even de carterhelften heeft beoordeeld.

Edited by Tom1976
Posted

BGM heeft een pre-geassembleerd lager dat je in één keer kan monteren. Scheelt heel wat gepruts en gepeuter. :) 

Posted
8 uren geleden, Frederik9111 zei:

BGM heeft een pre-geassembleerd lager dat je in één keer kan monteren. Scheelt heel wat gepruts en gepeuter. :) 

Pre-geassembleerde lagers, da's voor jann.. 😅 Och ja, wat zou ne mens anders zitten doen om 21u op een dinsdagavond 😁

• Haha 1
Posted

De boring voor krukas lagers in de Carter hebben een - tolerantie. Normaal ergens tussen de -0,02 en -0,05mm. Is deze naar de grotere kant? Plaats dan oversized lagers. Meestal +0,02mm. Ik ben niet zo’n fan om lagers te kleven met loctite. Enkel maar als er geen andere uitweg is. Moest het blok ooit weer open moeten? Enkel shit. Heeft Peter de maat van de boringen gegeven?

• Like 1
Posted

Als je wil dat ik de krukas lagerzitting opmeet… laat dan maar iets weten. Ik heb daar een comperator voor liggen. 62mm

• Like 1
Posted

Er zijn nog heel wat keuzes te maken en er is veel opzoekwerk te doen rond het motorblok.
Jullie (goede) suggesties en tips maken het er niet makkelijker op 🙂. Ik parkeer het daarom voor een tijdje om me verder in te lezen.

Wel een kleine hoera want de reparatieplaten uit Italie zijn gearriveerd! (beenschild, neus en versteviginsstukken onderkant)

Had ondertussen al een stuk weggeslepen van onder de tunnel waar de mastiek het gat verstopte en ziet er allemaal nog erg goed uit (and there was much rejoicing)
Achterkant nergens mastiek of roest!

20251013_173224.jpg

Posted (edited)

Ik ben van het idee afgestapt om het gat op te vullen.
Misschien maar goed want onder de buis wat oppervlakkige roest die ik dan meteen kan behandelen.

Voor degenen die dit ook van plan zijn: Ik heb ter voorbeeld het filmpje van SIP gezien Deze dus :-)
Zo vlotjes gaat het dus niet in real life hé 👨‍⚕️

20251014_120300.jpg

Edited by Tom1976
  • Like 1
  • Wow 1