Tom1976 Posted September 17 Posted September 17 Hallo allen, Deze zomer toch nog plezier kunnen beleven aan mijn volledig gereviseerde PK50. Dit heeft me voldoende vertrouwen gegeven om met het volgende project te starten (of dit terecht is zullen we nog meemaken). Chassis is niet krokant/krom, de motor draait en geeft een vonk. Daar is het zo een beetje mee gezegd 🙂 Vanaf nu is mijn gesukkel dus van hieruit te volgen 🙂 Tom 5
Tom1976 Posted September 17 Author Posted September 17 (edited) Dames, Heren, Ik kan het niet laten dus de motor al laten zakken en wat stukjes uit elkaar gehaald. Door mijn gebrek aan ervaring weet ik niet wat ik hier best mee aanmoet. Meningen, gegrond of ongegrond, welkom! 🙂 De cylinder uitgemeten en is ong. 53.35 mm, de zuiger is al de 4e overmaat (53,25mm). Wat ik denk dat toekomstige opties kunnen zijn: 1) Nieuwe zuigerveren en hop met de beentjes/geit. 2) Nieuwe (zelfde) zuiger overmaat 4 en roest op binnenkant cylinder voorzichtig wegwrijven met wat commandant of 3-4000 schuurpapiertje. 3) Nieuwe standaard 125 cylinder & zuiger. Huidige cylinderkop behouden. 4) Zelfde als hierboven maar dan 177cc. Minder fan van omdat ik liever standaard blijf en niet alles wil ombouwen. Thanks! Tom Edited September 17 by Tom1976
nero Posted September 17 Posted September 17 Als je de motor origineel wilt houden kan je altijd voor een nieuwe 125cc cilinder gaan. Deze kan je nog nieuw aankopen, denk ik. Diegene die je nu hebt gaat meer kosten om te herboren en een grotere piston (zuiger) aan te kopen. De cilinderkop kan je dan behouden. Groetjes, nero.
Tom1976 Posted September 17 Author Posted September 17 57 minuten geleden, nero zei: Als je de motor origineel wilt houden kan je altijd voor een nieuwe 125cc cilinder gaan. Deze kan je nog nieuw aankopen, denk ik. Diegene die je nu hebt gaat meer kosten om te herboren en een grotere piston (zuiger) (zuiger) aan te kopen. De cilinderkop kan je dan behouden. Groetjes, nero. Ok bedankt Nero! dat komt dan ook bij op het lijstje te staan. Einde van de week komt de kasteelmoersleutel binnen en kan ik de koppeling demonteren. Met een beetje geluk zijn de tandwielen en de krukas nog te hergebruiken. Ik kan alvast makkelijk handmatig door de 3 versnellingen gaan dus dat stemt me hoopvol 😀 Koppelingskorf en platen hebben precies wel hun beste tijd gehad. Tom
Frederik9111 Posted September 17 Posted September 17 2 uren geleden, Tom1976 zei: Dames, Heren, 4) ... omdat ik liever standaard blijf... Standaard blijven is vur jan... ☝️😗 1
Tom1976 Posted September 17 Author Posted September 17 59 minuten geleden, Frederik9111 zei: Standaard blijven is vur jan... ☝️😗 Zal al eerst eens proberen om het standaard niet te verklooien 😅
Frederik9111 Posted September 17 Posted September 17 14 minuten geleden, Tom1976 zei: Zal al eerst eens proberen om het standaard niet te verklooien 😅 Met die gedachte sta ik elke dag op. Maar meestal haal ik de vroegmis nie... 1
Tom1976 Posted September 18 Author Posted September 18 Doemme hé, nu toch aan het kijken naar 150cc met 20/20 carb. Voor de kost moet ik het in ieder geval niet laten. 266e voor een 125 cilinder op SIP, een slordige 200e voor de 150 & 20.20D
Tom1976 Posted September 18 Author Posted September 18 De koppeling nog in nieuwstaat! 🫣 Vertanding lijkt me nog wel een rondje mee te kunnen gaan.
Tom1976 Posted September 19 Author Posted September 19 Er was een spietje verdwenen. Had zich blijkbaar verstopt onder de kerstboom 😶🌫️ Tot nu toe is dit de enige echte schade aan de carter dus cava! Wat schuurpapierkes en dat komt er wel uit. Loopvlak van de krukas ziet er nog netjes uit! Met de krukas eruit te tikken bleef de grote lager hangen aan de krukas dus dat was ook meteen handig. Ik heb de kosten voor een volledige revisie wel wat onderschat zie ik nu aan mijn winkellijstjes, gelukkig zijn de tandwielen in vergelijking met de rest in vrij goede staat. Schakelkruis nog niet bekeken.
Tom1976 Posted September 19 Author Posted September 19 (edited) Ik weet niet goed hoe ik deze dichting eruit moet krijgen. :edit: Scooterhelp FTW: van vliegwielzijde naar binnen toe 😁 Het is volgens mij de bovenste uit volgende foto: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/keerring-set-motor-20x62x6-5-20x40x6-27x37x7-mm-2636-voor-vespa-125-vna2-2-vnb-gt-1-gtr-1-150-vba-2-vbb-vgla-b-gl-sprint-1-v-1_91052000 NIET DUS --> Mijn eerste idee is om deze eruit te slagen via de binnenkant carter naar de kant van het vliegwiel toe? Ik heb wat schrik dat er een stuk carter ergens achter zit... Edited September 19 by Tom1976
nero Posted September 19 Posted September 19 Eruit tikken richting krukas. Of eventueel met een schroevendraaier eruit wippen langs de uitsparing in het metalen gedeelte van de oliekeerring. groetjes, nero. 1
Michel_V Posted September 21 Posted September 21 125cc cilinders zijn volgens mij niet meer te krijgen. Wil je standard rijden? Koop de goetze 150cc cilinder met een 20/17 of 20/20 carbu. Cilinders zijn best ok. Maar verwacht geen tuning scooter. Het hangt allemaal af wat je wil uitgeven.
Frederik9111 Posted September 21 Posted September 21 Pinasco heeft een puike stalen 177 en een nog puikere aluminium 177/190 cilinder. De eerste heb ik hier nog ergens rondslingeren, just in case… 🙂
Tom1976 Posted September 23 Author Posted September 23 (edited) Bedankt voor de feedback! Het vraagstuk rond de cylinder even geparkeerd om een paar nachtjes over te kunnen slapen 🙂 Vervolgens ook geleerd dat er een veer (of veren) zitten in de kerstboom. Ik wist zelfs niet dat dat uit elkaar ging maar blijkbaar wel en is de mijne aan revisie toe... Rammelt als je er mee gaat schudden. 4€ voor een revisie-setje, ineens ook dan maar volledige revisieset voor de motor + schakelkruis meebesteld. Dan is het alleen nog de krukas kiezen voor hij opnieuw dicht kan. Tussendoor dus eens met een magneetje over het plaatwerk gegaan om te kijken wat er allemaal verborgen zit onder de centimeter dikke verflaag. Overal deftig op ijzer, zeker de achterkant, alleen aan de onderkant ter hoogte van de rem veel plamuur. Dit er even uitgehaald, ik kom uit op iets zwart, is ook metaal en de magneet pakt er op. Zou ik dit (volgend jaar 🙂) terug afwerken met glasvezel en plamuur of moet hier toch echt een plaatje in gelast worden? Aan de andere kant van het schild is geen schade. Bij de bovenkant plaat en naden "pakt" de magneet ook goed. Vervolgvraagje nog als het gepermiteerd is voor mijn begroting: Een plaatje laten lassen, spreek je dan van een 0-200€ ? In een andere topic hier van 5 jaar terug spreken ze van 75€ voor een vergelijkbaar stukje. Magneetje ter referentie 👨⚕️ Bedankt, Tom Edited September 23 by Tom1976
Michel_V Posted September 23 Posted September 23 Wat een plamuur! 😳 zet er voor je eigen veiligheid maar een nieuwe plaat in. Best de hele scooter laten zandstralen. Wie weet wat komt er nog boven. En dan bekijken of het wel de moeite is.
Tom1976 Posted September 23 Author Posted September 23 ja, verwachtte ik al 🙂 Thx! Ziet er wel slechter uit op foto dan in het echt. Veel wit is een soort rubbercoating die ik er moet afschrapen. Zandstralen zal meer duidelijkheid brengen idd.
Tom1976 Posted September 23 Author Posted September 23 Veel oppervlakkige roestvlekjes tot nu toe. Tbc.
Tom1976 Posted September 24 Author Posted September 24 (edited) Terwijl ik wacht op de kostbare stukjes om de motor te reviseren (en dan heb ik het nog niet over krukas/cylinder/ontsteking) alweer klein stapje dichter bij het ontmantelen. De circlips onderaan de kerstboom verwijderen. Wat een k**ding. Met telefoontangetje en platte schroevendraaier toch kunnen verwijderen. Om de veren uit de primaire as te kunnen vervangen moeten de 6 klinknageltjes er eerst uit. Ik heb 2 filmpjes gezien: 1 met een gaatje slagen en dan met kolomboor uitboren, een andere met de kop uitvijlen en dan de "deksels" er met een schroevendraaier uitwippen. Wordt dus de 2e manier wegens het niet hebben van een kolomboor. Morgen te testen. Vervolgens ook nog eens de installatie van de toekomstige krukas ge-dubbelchecked voor mijn VNB. Is dus eerst lagers op de krukas zetten om vervolgens het carter te verwarmen en het lager met krukas in z'n geheel in te laten schuiven. Die mannen van scooterwest.com hebben een heel uitgebreide youtube serie over het ontmantelen en ineensteken van een vnb motor. Dit zou samen met de service manual monkey-proof moeten zijn. ^^ We shall see... Maar bon, nu dus op zoek naar een zandstraalcabine in de buurt van Hoogstraten... Ik heb gezien dat SIP reparatieplaatwerk heeft voor de vnb dus indien laswerk nodig gaat het dat worden. Moesten er aanbevelingen zijn voor iemand die zo stukjes kan/wil inlassen, ook altijd welkom. Ik was zeer onder de indruk van Ed zijn Frankenvespa dus aan hem had ik het al gevraagd 😄 TBC, Tom Edited September 24 by Tom1976
Wilby Posted September 25 Posted September 25 Ik heb ooit een laten zandstralen bij Gimotec Westmalle, was ok.
Tom1976 Posted September 25 Author Posted September 25 53 minuten geleden, Wilby zei: Ik heb ooit een laten zandstralen bij Gimotec Westmalle, was ok. Merci, ik zal daar eens te luisteren gaan.
Tom1976 Posted September 25 Author Posted September 25 A small victory: Nevenas uit elkaar en zowaar! Een gebroken veer! Blij dat dit niet voor niets was. (al verwachtte ik geen 6 veren ma bon) 1
Tom1976 Posted September 26 Author Posted September 26 De lijdensweg om de rivets eruit te krijgen: Met de dremel de kopjes eraf slijpen met doorslag proberen erdoor te kloppen -> No Go Met de dremel en een boortje proberen door te boren -> no Go (denk geen goed boortje 🙂 ) harder kloppen -> no go Uren vloeken en kloppen -> same old same old Klein hss boortje gaan kopen voor de dremel en op 5min alle rivets voor de helft doorboren. Niet helemaal want geen kolomboor en ik wou vermijden om schuin te boren. Paar tikjes met de hamer en eruit! Great Succes! Hopelijk makkelijker erin dan eruit! 1
nero Posted September 26 Posted September 26 Gebruik een bankvijs om de nieuwe rivetten op lengte te brengen, dit scheelt heel wat in tijd en je vermijdt dat de rivetten worden krom geklopt. Op het laatste kan je wel een paar tikken met de hamer bijgeven zodat ze niet te ver uitsteken. Groetjes, nero. 2
Speedracer Posted September 26 Posted September 26 15 minutes ago, nero said: Gebruik een bankvijs om de nieuwe rivetten op lengte te brengen, dit scheelt heel wat in tijd en je vermijdt dat de rivetten worden krom geklopt. Op het laatste kan je wel een paar tikken met de hamer bijgeven zodat ze niet te ver uitsteken. Groetjes, nero. top tip
Recommended Posts