Jump to content
Vespaforum.be

Even voorstellen pk50 gs150/160

Guest

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo leden,

Een maand geleden kwam ik een Vespa PK50 Elestart tegen uit 1986 welke zo'n 15 jaar stil heeft gestaan met maar 9000km op de teller. Deze kon ik niet laten staan en heb ik aangeschaft. Na een carburateur revisie setje, het monteren en ontroesten van de benzine tank en een nieuwe accu, starte hij direct en alles werkt!

Dit smaakte naar meer en ik wilde eigenlijk altijd eens een oudere vespa bezitten maar het liefste 1 welke op de Nederlandse B-wegen te rijden is omdat ik al een bromfiets heb (de PK50 Elestart). Zo stuit ik op een Motovespa GS 150/160 volgens de verkoper. Na deze te bekeken hebben in België heb ik deze meegenomen. Het is een niet rijdende vespa, de ontsteking is defect en hiervoor heb ik nu een aantal onderdelen besteld. Na veel modellen te hebben vergeleken en bekeken zit er aan deze vespa volgens mij nogal een verhaaltje... Ik zal hiervoor een topic openen zodat ik veel kan bijleren en jullie mij mogelijk kunnen helpen met informatie en hopelijk kan ik deze op kenteken krijgen en de weg op sturen... 

Mocht iemand informatie hebben over de blauwe Motovespa of deze herkennen dan hoor ik het graag.

Daarnaast heb ik de wens om een Vespa V50 Special toe te voegen aan de collectie, wie weet loop ik daar nog eens tegen aan.

M.v.g Laut01

540745394_122134097132875362_3342699833221331220_n.jpg

540644826_122134097144875362_2984390049056656521_n.jpg

Edited by Laut01
  • Guest changed the title to Even voorstellen pk50 gs150/160
Posted

Welkom Laut...het is overduidelijk dat je "gebeten bent" door het Vespa -virus...fijn om te vernemen dat Nederland stilaan een "stukje Italië" rijker wordt 😉 🌞 👍

vespa 899856121001104.jpg

Posted (edited)
Op 31/8/2025 om 08:52, Laut01 zei:

Hallo leden,

Een maand geleden kwam ik een Vespa PK50 Elestart tegen uit 1986 welke zo'n 15 jaar stil heeft gestaan met maar 9000km op de teller. Deze kon ik niet laten staan en heb ik aangeschaft. Na een carburateur revisie setje, het monteren en ontroesten van de benzine tank en een nieuwe accu, starte hij direct en alles werkt!

Dit smaakte naar meer en ik wilde eigenlijk altijd eens een oudere vespa bezitten maar het liefste 1 welke op de Nederlandse B-wegen te rijden is omdat ik al een bromfiets heb (de PK50 Elestart). Zo stuit ik op een Motovespa GS 150/160 volgens de verkoper. Na deze te bekeken hebben in België heb ik deze meegenomen. Het is een niet rijdende vespa, de ontsteking is defect en hiervoor heb ik nu een aantal onderdelen besteld. Na veel modellen te hebben vergeleken en bekeken zit er aan deze vespa volgens mij nogal een verhaaltje... Ik zal hiervoor een topic openen zodat ik veel kan bijleren en jullie mij mogelijk kunnen helpen met informatie en hopelijk kan ik deze op kenteken krijgen en de weg op sturen... 

Mocht iemand informatie hebben over de blauwe Motovespa of deze herkennen dan hoor ik het graag.

Daarnaast heb ik de wens om een Vespa V50 Special toe te voegen aan de collectie, wie weet loop ik daar nog eens tegen aan.

M.v.g Laut01

540745394_122134097132875362_3342699833221331220_n.jpg

540644826_122134097144875362_2984390049056656521_n.jpg

Die blauwe is een 'mish/mash' van allerlei scooters vrees ik en op deze foto is de voorvolk/spatbord ook erg hoog gepositioneerd...Handschoebvakje is ook niet standaard type. Lijkt eerder een 8-duim type VBA/VBB uit Azie met wat zijkassen van een Spaanse GT tegengesmeten. Kan nog interessant worden...

Edited by N!Ce
Posted

Dit valt vooral niet uit te leggen (P/PX rempedaal in oldieframe):

IMG_0911.jpeg

Posted
14 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Dit valt vooral niet uit te leggen (P/PX rempedaal in oldieframe):

IMG_0911.jpeg

heerlijk, had ik nog niet gezien, maar zoals gezegd: dit kan nog interessant worden 😎

Posted

Eén advies alvast aan Laut01 : wacht maar even met bestellen van onderdelen, want er is heel veel wat niet klopt aan deze scooter....  

Heb ik het juist begrepen dat er geen papieren bij zitten ? Zolang je hem niet ingeschreven hebt gekregen, zou ik er geen euro in steken, want deze scooter gaat een verhaal krijgen en ik vrees eentje met een negatieve nasmaak. 

Stap 1 : wat is het chassis-nr en motor-nr ? 

• Like 1
Posted

Duidelijk een GS-lookalike samengesteld uit verschillende scooters/modellen.

Wellicht met een pak plamuur op plekken waar je dit liever niet ziet.

Zowat alles is verkeerd voor een GS en de handschoenkast met het smalle kastje schreeuwt Indië/Viëtnam.

De zijkassen zijn volledig buiten proportie.

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden in Brugge een bijna identieke Vespa gezien maar dan in 2 kleuren gespoten en met de kenmerkende chroom ster op het voorwiel.

• Like 1
Posted

't Gaat idd die richting uit. GS160/MotoVespa150S-billen, stuur met niervormige speedo, aftermarket handschoenkastje,... doet in eerste instantie denken aan een "creatieve" MotoVespa 150S homebuild, maar de rempedaal, het px/LML/...-style motorblok met platineontsteking... schreeuw idd currysaus & rice noodles. 

2 uren geleden, josse zei:

..., zou ik er geen euro in steken,...

Exactemundo. Walk away.

• Like 1
Posted (edited)

Bedankt voor jullie reactie's allemaal! Ik wist niet of hier de juiste plaats is om dit te posten, of een topic te openen maar ik zal hier meer info verstrekken.
Voor aanschaf had/heb ik geen enkel verstand van Vespa's of de historie hiervan, dus alle info is welkom maar houdt het wel graag feitelijk zodat ik verder kan komen in wellicht deze 'uitdaging'. 

Na veel modellen en details te hebben bekeken heb ik zelf het vermoeden dat het hier mogelijk om een zelfbouw modificatie of combinatie is van chassis en motor. Het viel mij al vrij snel op dat het rempedaal bij de nieuwere varianten thuis. Bij aanschaf heb ik hier niet op gelet om dat mijn PK50 die ik 2 weken ervoor heb gekocht (wel met kenteken en papieren) ook dit zelfde rem systeem heeft en mij dit dus vrij normaal leek voor een vespa.

Wat betreft het chassis denk ik dat het hier mogelijk om een PX chassis gaat vanwege de voetrem welke mogelijk voorzien is in 2008 van een ombouw GS kit. Ik denk in 2008 omdat alle 3 banden in bijna nieuwstaat zijn maar een DOT-code hebben van 4208. De reden dat ik denk dat het een PX chassis is omdat er hier een aantal aanwijzingen voor zijn: De pedaal rem, de voorvork, de positie van de remkabel op de trommelrem voorzijde/voorvork, mogelijk het opbergkastje, als ik in het opbergkastje kijk zie ik aan de zijkanten 2 gaten in het frame aan de voorzijde wat mogelijk positie van PX knipperlichten zouden kunnen zijn. De positie van het chassisnummer staat rechts achter op het frame vlak bij de motor. Het chassisnummer wat ik tot nu toe gevonden heb is 50A1-7733.

De motor heb ik geprobeerd te vergelijken met andere modellen maar ik moet zeggen dat in mijn ogen deze veel op elkaar lijken, ik heb daarom de cilinder kop los gehaald en hier staat opgeschreven 150-S, deze opgemeten met de schuifmaat en kom ik uit op 57mm wat volgens mij ook 150cc moet zijn. De cilinder ziet er goed uit en de zuiger heeft op zijn 'kop' en de cilinderkop zelf heeft wat lichtaanslag van mogelijk iets te rijk benzine gemengd met olie wat dus een beetje aan gebakken is maar dat lukt goed om schoon te maken. De compressie gemeten zit zo ronde de 90 PSI zonder gas te geven dus deze zou nog iets hoger uit kunnen komen als de gasschuif van de carburateur open gaat. Volgens mij zou de optimale waarde 100-115 moeten zijn? Het motornummer wat ik gevonden heb is GP010761 en een soort gietnummer onderaan bij het blok op de achterkant nr '3'.

Daarnaast zitten er 2 badge's op de voorkant: 'Modsmayday 2011' en 'Heysel Moto Club Soleils 1976'

Wat denken jullie? Zie foto's:

motor.jpeg

Schermafbeelding 2025-09-01 om 17.48.39.png

Schermafbeelding 2025-09-01 om 17.49.07.png

PHOTO-2025-09-01-17-55-35.jpg

PHOTO-2025-09-01-18-02-02.jpg

PHOTO-2025-09-01-18-02-02.jpg

Edited by Laut01
Posted

Schonekes terug naar de verkoper. 

Posted
4 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Schonekes terug naar de verkoper. 

waarom?

Posted

frame en motor nummer zijn vermoedelijk indisch

staat er op die cylinderkop ook een nummer? 990126?

wat is het merk van de carburateur?

Posted
16 minuten geleden, dave zei:

Hallo Dave, voor mij is het niet erg dat het geen originele is, het doel is hem op de weg te krijgen en er van te genieten. Dus als we kunnen achterhalen waar de oorsprong vandaan komt met modelnummer kan ik mogelijk een kenteken aanvragen. Er is namelijk wel degelijk geld ingestoken om hem in deze staat te krijgen. 

Er staat geen nummer verder op cilinderkop. Ik heb nog wel even gezocht maar kon niets vinden op dezelfde zijde als de ‘150 s’ benaming. 

Posted

Het contact slot zit trouwens bij mij in het stuur zoals de orginele GS160 heeft, het stuurslot in de stuurkolom en het handschoenen kastje heeft ook z’n eigen sleutel. Kwam met 3 sleutels in totaal. 

Posted
1 uur geleden, dave zei:

Carburateur is van Del Ortho 24mm

Posted

Dellorto 24mm, dat is normaal voor een PX200.

Terzijde, de '150 S'' op de cylinderkop heeft niets te maken met een motovespa 150S, moest je dat vermoeden.

Posted
6 minuten geleden, dave zei:

Dellorto 24mm, dat is normaal voor een PX200.

Terzijde, de '150 S'' op de cylinderkop heeft niets te maken met een motovespa 150S, moest je dat vermoeden.

Daar ging ik wel van uit haha, hoe kan ik er achterkomen wat voor motorblok er in mijn vespa zit?

Posted

Normaal op motornummer, en dan begint dat normaal met een
V voor Vespa,
gevolgd door mogelijk een N voor 125cc, een B voor 150cc, een S voor Sport, GL voor Gran Lusso, L voor Lusso enz.
en nog een A, B, C, X
en nog een cijfer
en eindigend op een M voor motor.

Dus de jouwe past niet in dit stramien. Lijkt me eigenlijk zelfs geen indische vespa, eerder een pakistaanse want die hebben ook die voetrem, en werden in de pakistaanse vespa fabriek (Raja) gebouwd, misschien daarom dat er een gek piaggio logo is maar geen piaggio nummer, wie zal het zeggen.

Edit: vrij zeker dat op zn minst het frame pakistaans is, je framenummer staat aan de rechterkant ipv linksonder de wang, slecht geponst en geen V, en tegelijk heb je beugels om de wangen aan te hangen, en een px type voetrem. Komt overeen met een Pakistaans model uit de jaren 80 , (neus klopt dan niet) misschien een Super 150 die origineel op 8inch stond en waar een PX type vork onder gezet is.

• Like 1
Posted (edited)

na een beetje Google werk kom ik het volgende tegen, is iemand hier bekend mee?

Wat is de Duitse registratie-/goedkeuringscode?

In Duitsland worden motorvoertuigen, inclusief scooters zoals Vespa, geregistreerd volgens de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) regels.

KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) is het Duitse federale bureau voor motorrijtuigen.

Voor motorfietsen en scooters was er in de jaren ’70–’80 een systeem van ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis), oftewel een algemene typegoedkeuring.

Deze goedkeuring werd toegekend aan een model of specifieke importserie, zodat het voertuig legaal de openbare weg op mocht.

De code 50A1 past in dit systeem:

50 = meestal een interne aanduiding van het type voertuig of categorie (bijvoorbeeld een lichte scooter of 150cc).

A1 = een subcategorie of specifieke goedkeuringsvariant binnen die typeklasse.

Samen vormt het 50A1 de officiële Duitse goedkeuringscode die bij registratie in Duitsland werd gebruikt.

• 50A1-7733        ← Duitse registratiecode / volgnummer

Edited by Laut01
Posted

Leuk om weten!

Had je al gecheckt of je framenummer aan de linkerkant zit op de lip onderaan? En wat zou de uitleg kunnen zijn ivm je motornummer?

Posted
2 uren geleden, Laut01 zei:

na een beetje Google werk kom ik het volgende tegen, is iemand hier bekend mee?

Wat is de Duitse registratie-/goedkeuringscode?

In Duitsland worden motorvoertuigen, inclusief scooters zoals Vespa, geregistreerd volgens de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) regels.

KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) is het Duitse federale bureau voor motorrijtuigen.

Voor motorfietsen en scooters was er in de jaren ’70–’80 een systeem van ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis), oftewel een algemene typegoedkeuring.

Deze goedkeuring werd toegekend aan een model of specifieke importserie, zodat het voertuig legaal de openbare weg op mocht.

De code 50A1 past in dit systeem:

50 = meestal een interne aanduiding van het type voertuig of categorie (bijvoorbeeld een lichte scooter of 150cc).

A1 = een subcategorie of specifieke goedkeuringsvariant binnen die typeklasse.

Samen vormt het 50A1 de officiële Duitse goedkeuringscode die bij registratie in Duitsland werd gebruikt.

• 50A1-7733        ← Duitse registratiecode / volgnummer

Met een Duitse registratie zou je toch papieren moeten hebben?

Posted
17 minuten geleden, Chris zei:

Met een Duitse registratie zou je toch papieren moeten hebben?

Ik heb ze een mail gestuurd om kijken of ik daar documentatie vandaan kan halen. Ik heb er geen papieren bij gekregen bij de aankoop. Dus ik zoek naar aanwijzingen. As ik iets hoor zal ik het posten. Mogelijk kan mijn info weer iemand anders helpen..

ik heb al best wel even gezocht naar een ander frame nummer maar weet niet zo goed waar ik moet zoeken en om wil niet in het wilde weg maar gaan schuren. 

momenteel zit ik in het prachtige Toscane te genieten van de vakantie dus kan ik enkel onderzoek doen via internet en vergelijkingen maken met de Vespa’s die ik tegen kom tijdens ons verblijf :)!

Posted
26 minuten geleden, dave zei:

Leuk om weten!

Had je al gecheckt of je framenummer aan de linkerkant zit op de lip onderaan? En wat zou de uitleg kunnen zijn ivm je motornummer?

motornummer is mij nog niet duidelijk, mogelijk een vervangingsblok. Ik denk namelijk wel dat dit een Vespa/motovespa blok is maar dat is nog speculeren tot ik de juiste info vind..

elke aanwijzing is welkom, ben zelf erg nieuwsgierig naar de achtergrond en het verhaal van deze Vespa.