Jump to content
Vespaforum.be

Lagerschaal zit vast

Recommended Posts

Posted

Dag allemaal,

Toen ik de lager van de krukas uit mijn Primavera moterke wou trekken is enkel de binnenschaal meegekomen. Heeft er iemand een idee hoe ik die buitenschaal eruit kan krijgen? Deze zit muurvast.

IMG_0030.jpeg

Posted

Je kan de buitenste ring voorzichtig met een dremel "doorzagen" , dan komt die wel los. 

Ik vraag me af dat of die inkepingen in het carter boven de ring wel origineel zijn.  Mogelijk zijn die de oorzaak van je probleem. 

Groetjes, nero. 

Posted

Als je een lasapparaat hebt, kan je er een snoer in lassen. Dan laten afkoelen en de buitenring eruit tikken.

De reden is dat staal uitzet door de hitte om vervolgens meer te krimpen dan dat het is uitgezet.

Ik heb dit meermaals toegepast bij de revisie van reductiekasten.

succes

Posted (edited)

Plan A:

- madam naar de sjakosjenwinkel sturen met een blanco cheque
- keukenoven voorverwarmen op 180 graden
- klein carterdeel in de oven pleuren met de open kant naar beneden
- 10 min. wachten 
- als alles wat mee zit vind je de 3 lagers op de bodem van je oven

Plan B:

- vriendjes worden met de bezitter van een kwaliteitsbinnenlagertrekker
- lagertrekker installeren en licht op spanning brengen
- carterdeel opwarmen met paintstripper of bunsenbrander
- plingt normaliter in enkele minuten uit z'n vatting

(Aluminium zet sneller uit dan gehard staal, als alles wat mee zit vind je de 3 lagers op de bodem van je oven.)
(Uitzettingsgraden veranderen niet of je nu 2 of 10 keer opwarmt of afkoelt.)
(Omgekeerd reageert aluminium met minder edele metalen (=galvanische corrosie). Het lager wordt niet groter, het gat waar de lager in ligt wordt (een heel klein beetje) kleiner.

2 uren geleden, nero zei:

Ik vraag me af dat of die inkepingen in het carter boven de ring wel origineel zijn.  Mogelijk zijn die de oorzaak van je probleem. 

Da's effectief fabrieksorigineel bij dit lagertype.

7 uren geleden, SimonV74 zei:

Toen ik de lager van de krukas uit mijn Primavera moterke wou trekken is enkel de binnenschaal meegekomen. Heeft er iemand een idee hoe ik die buitenschaal eruit kan krijgen? Deze zit muurvast.

Doe de volgende sleutelaar een plezier en steek een cilindrisch NU204 exemplaar in de plaats. Die zijn stukken makkelijker uit het carter te verwijderen. Ook tweedelig maar de buitenschaal heeft een randje waarachter je een doorslag kan haken. 

image.png.19cbf4d30836a5fa5913fa75f62c1045.png

Edited by Frederik9111
  • Haha 1
Posted

Bedankt voor al de tips, @Frederik9111 ik heb een oven gekocht voor 50 euro en in mijn werkplek gezet. Goedkoper dan madam met een blanco cheque op we g te sturen 😂

• Haha 2
Posted

Allen nogmaals bedankt, met een combinatie van de dremel en de oven is de lagerschaal eruit geraakt. Nu kunnen we het blokje weer in elkaar steken 😁