Jump to content
Vespaforum.be

Afstelling px125 met 177 malossi en pinasco expansie


Recommended Posts

Posted

Beste, bezig met afstelling van deze setup.

 

Wat zijn jullie ervaringen ?  

 

Zit SI 24.24 E carbu op.

Grootste sproeier 190/BE4/116.

Sproeier 50/140.

Choke sproeier 60.

 

Zit momenteel b7hs in, best een 8 denk.

 

Gaat wel in toeren , naar in 4e weinig tot geen power on nog even door te trekken.   

 

Dacht te wijzigen naar 190/BE4/120.

Uit een ouder topic 2015 zag ik ook iets dergelijks.   

 

Soort van standaard luchtfilter,  chromee pinasco expansie rechts uitkomend in krul onder cilinder.  Malossi 177

 

Alvast bedankt om even mee te denken.

 

Ciao

Posted

Er stak vroeger een malossi op. Nu blijkbaar een stalen DR 177.  Ik zag niet direct hoe ik mijn bericht kon bewerken:)😬

 

Welke voorontsteking heeft zoiets nodig? Best dat ik alles eens check denk ik.   

 

Groeten! 

Posted (edited)

Probeer eens een BE2 en 122 als hoofdsproeier. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Posted

190 en BE4 = extreem magere basis.  Da's de standaard voor dichtgeknepen catalysator uitlaten.

Doe jezelf een plezier en passeer langs een testbank

(DR177 en Chromen Pinasco trompet = zonde van de centen :D)

Posted

De testbank kan idd. Maar eerst even zien dat er al beweging inzit.  Dacht idd dat het vrij geknepen was.

 

Dus zoals nero aangeeft is het best een BE2 en 122 ofzo. 

Is dit dan 190/be2/122

Sproeier 50/140

B8hs

 

Eventueel voorontsteking nog checken...

er zijn wel wat specifieke dingen.  Zag ook aanpassing aan luchtfilter.  

 

alvast bedankt!

 

 

 

Verder ok?  Met dit type sproeiers niet zo vertrouwd daarmee.  

Posted
20 uren geleden, Vespa114 zei:

Gaat wel in toeren , naar in 4e weinig tot geen power on nog even door te trekken.   

Welke vertanding zit er in?

 

Posted

Bij demontage voor nieuwe koppelingsplaten volgende maand kan ik dit bekijken.  Ik zag dat ze de overbrenging soms wijzigen. Maar ik had nu graag al een algemene basisafstelling.  En niet zo schraal afgesteld als nu. Had nog een andere carbu 24 los liggen en daar zit 160/be3/118 in. Alsook 55/160.

 

 

In deze zit dus:

Zit SI 24.24 E carbu op.

Grootste sproeier 190/BE4/116.

Sproeier 50/140.

Choke sproeier 60.

 

Hem voorlopig even best goed afstellen van mengsel zou ik even als eerste stap willen doen.

 

Andere overbrenging of deze checken kan in volgend stadium.

 

Mvg

 

 

Posted
22 uren geleden, Vespa114 zei:

De testbank kan idd. Maar eerst even zien dat er al beweging inzit.  Dacht idd dat het vrij geknepen was.

 

Dus zoals nero aangeeft is het best een BE2 en 122 ofzo. 

Is dit dan 190/be2/122

Sproeier 50/140

B8hs

Idd, alleen twijfel ik of er een korte bougie in moet, denk eerder een lange. 

Groetjes, nero. 

Posted
Op 24/6/2025 om 11:01, Frederik9111 zei:

190 en BE4 = extreem magere basis.  Da's de standaard voor dichtgeknepen catalysator uitlaten.

Ahum (je répète)... : 190 air corrector, noch BE4 mengbuis, zijn een goede startbasis. Die combinatie heeft enkel zin in dicht geknepen inefficiënte motorsetups (PX 125/150 cat, Duitse 10pk PX200,...). Zomaar een BE4 vervangen door een BE2 i.c.m. 190 air is overigens niet zonder gevaarlijk. BE 2 levert in lage toeren een véééél armer mengsel dan BE4. Tenzij je deze zomer graag aan elk rood licht met een gloeiend hete motor een vastloper wil riskeren: niet doen in combinatie met een aircorrector met hoog debiet (lees: meer lucht >> armer mengel). 

Start met 160-BE3-122~128 main jet & 55-160 pilot jet. Die chromen Pinasco kost je wellicht onderin een paar Nm's koppel. Vooral veel geknetter, maar verder weinig meerwaarde. Rijk beginnen en stap-voor-stap bijschaven op basis van correct uitgevoerde boegiestops. Een testbank jetting op basis van labdasondemeting kost €75~100 en is voor soortgelijke eenvoudige p&p-setups meestal in een uurtje geregeld. So why bother... 

Maar: ALLES begint bij een juiste ontstekingspositie. Vergewis je dus eerst van de vooronsteking. Pas daarna is jetting aan de beurt. 

Posted

Top.

 

Mooie uitleg.

 

Dankjewel hiervoor. Dit type carbu is anders dan ik gewend ben. Voor vespa mannen alledaags, ik sleutelde meer aan Japanse motoren en scooters vroeger.

 

Hier ben ik wat mee. Straks voorontsteking checken en dan ga ik het voorgestelde regelen en al eens plaatsen.  Oliesmering is afgekoppeld en is mengsmering .   

 

 

 

Bedankt voor het verduidelijken en meedenken.

 

Mvg

 

 

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...