Vespa114 Posted June 23 Posted June 23 Beste, bezig met afstelling van deze setup. Wat zijn jullie ervaringen ? Zit SI 24.24 E carbu op. Grootste sproeier 190/BE4/116. Sproeier 50/140. Choke sproeier 60. Zit momenteel b7hs in, best een 8 denk. Gaat wel in toeren , naar in 4e weinig tot geen power on nog even door te trekken. Dacht te wijzigen naar 190/BE4/120. Uit een ouder topic 2015 zag ik ook iets dergelijks. Soort van standaard luchtfilter, chromee pinasco expansie rechts uitkomend in krul onder cilinder. Malossi 177 Alvast bedankt om even mee te denken. Ciao
Vespa114 Posted June 23 Author Posted June 23 Er stak vroeger een malossi op. Nu blijkbaar een stalen DR 177. Ik zag niet direct hoe ik mijn bericht kon bewerken:)😬 Welke voorontsteking heeft zoiets nodig? Best dat ik alles eens check denk ik. Groeten!
nero Posted June 24 Posted June 24 (edited) Probeer eens een BE2 en 122 als hoofdsproeier. Groetjes, nero. Edited June 24 by nero
Frederik9111 Posted June 24 Posted June 24 190 en BE4 = extreem magere basis. Da's de standaard voor dichtgeknepen catalysator uitlaten. Doe jezelf een plezier en passeer langs een testbank. (DR177 en Chromen Pinasco trompet = zonde van de centen )
Vespa114 Posted June 24 Author Posted June 24 De testbank kan idd. Maar eerst even zien dat er al beweging inzit. Dacht idd dat het vrij geknepen was. Dus zoals nero aangeeft is het best een BE2 en 122 ofzo. Is dit dan 190/be2/122 Sproeier 50/140 B8hs Eventueel voorontsteking nog checken... er zijn wel wat specifieke dingen. Zag ook aanpassing aan luchtfilter. alvast bedankt! Verder ok? Met dit type sproeiers niet zo vertrouwd daarmee.
Frederik9111 Posted June 24 Posted June 24 20 uren geleden, Vespa114 zei: Gaat wel in toeren , naar in 4e weinig tot geen power on nog even door te trekken. Welke vertanding zit er in?
Vespa114 Posted June 25 Author Posted June 25 Dat is niet geweten spijtig genoeg. Meestal wijzigen ze die wel he. Maar eigenaar weet dit niet.
Vespa114 Posted June 25 Author Posted June 25 Bij demontage voor nieuwe koppelingsplaten volgende maand kan ik dit bekijken. Ik zag dat ze de overbrenging soms wijzigen. Maar ik had nu graag al een algemene basisafstelling. En niet zo schraal afgesteld als nu. Had nog een andere carbu 24 los liggen en daar zit 160/be3/118 in. Alsook 55/160. In deze zit dus: Zit SI 24.24 E carbu op. Grootste sproeier 190/BE4/116. Sproeier 50/140. Choke sproeier 60. Hem voorlopig even best goed afstellen van mengsel zou ik even als eerste stap willen doen. Andere overbrenging of deze checken kan in volgend stadium. Mvg
nero Posted June 25 Posted June 25 22 uren geleden, Vespa114 zei: De testbank kan idd. Maar eerst even zien dat er al beweging inzit. Dacht idd dat het vrij geknepen was. Dus zoals nero aangeeft is het best een BE2 en 122 ofzo. Is dit dan 190/be2/122 Sproeier 50/140 B8hs Idd, alleen twijfel ik of er een korte bougie in moet, denk eerder een lange. Groetjes, nero.
Frederik9111 Posted June 25 Posted June 25 Op 24/6/2025 om 11:01, Frederik9111 zei: 190 en BE4 = extreem magere basis. Da's de standaard voor dichtgeknepen catalysator uitlaten. Ahum (je répète)... : 190 air corrector, noch BE4 mengbuis, zijn een goede startbasis. Die combinatie heeft enkel zin in dicht geknepen inefficiënte motorsetups (PX 125/150 cat, Duitse 10pk PX200,...). Zomaar een BE4 vervangen door een BE2 i.c.m. 190 air is overigens niet zonder gevaarlijk. BE 2 levert in lage toeren een véééél armer mengsel dan BE4. Tenzij je deze zomer graag aan elk rood licht met een gloeiend hete motor een vastloper wil riskeren: niet doen in combinatie met een aircorrector met hoog debiet (lees: meer lucht >> armer mengel). Start met 160-BE3-122~128 main jet & 55-160 pilot jet. Die chromen Pinasco kost je wellicht onderin een paar Nm's koppel. Vooral veel geknetter, maar verder weinig meerwaarde. Rijk beginnen en stap-voor-stap bijschaven op basis van correct uitgevoerde boegiestops. Een testbank jetting op basis van labdasondemeting kost €75~100 en is voor soortgelijke eenvoudige p&p-setups meestal in een uurtje geregeld. So why bother... Maar: ALLES begint bij een juiste ontstekingspositie. Vergewis je dus eerst van de vooronsteking. Pas daarna is jetting aan de beurt.
Vespa114 Posted June 26 Author Posted June 26 Top. Mooie uitleg. Dankjewel hiervoor. Dit type carbu is anders dan ik gewend ben. Voor vespa mannen alledaags, ik sleutelde meer aan Japanse motoren en scooters vroeger. Hier ben ik wat mee. Straks voorontsteking checken en dan ga ik het voorgestelde regelen en al eens plaatsen. Oliesmering is afgekoppeld en is mengsmering . Bedankt voor het verduidelijken en meedenken. Mvg
Recommended Posts