J B Posted June 14, 2025 Posted June 14, 2025 Hoi allemaal, Ik heb een PK 50 XL Plurimatic Elestart (1989). De scooter start goed en loopt stationair netjes. In zijn vrij kan ik ook vol gas geven en draait hij goed op toeren, maar zodra ik hem in de versnelling zet en gas geef, wil hij niet echt op gang komen (max 20 km/h). De motor blijft wel draaien, maar het lijkt alsof er bijna geen aandrijving is (zie onderstaande video waarbij ik vol gas geef). Ter info: de benzinekraan is eerder door mij vervangen, en heeft sindsdien probleemloos gewerkt. De oliekeerring bij het achterwiel is vervangen, omdat er olie lekte over de achterrem, na vervanging geen lekkage meer. En luchtfilter en bougie zijn vervangen. Komt dit iemand bekend voor? Alle tips zijn welkom! IMG_6661.MOV
Pilaf Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 Als je motor in goed op gas komt in z’n vrij dat kan het eigenlijk maar 1 ding zijn en dat is je vario. Het is een gevoelig onderdeel van dit type dus haal deze uit mekaar en inspecteer deze goed. Kijk of de cups nog goed zijn en of je schade ziet in de vario zelf (diepe krassen in de glijbanen). Maak alles goed schoon en zet de variorollen “droog” terug, dus geen vetten gebruiken. De vario is redelijk onbeschermd en stof gaat dan aan de rollen zitten waardoor je hetzelfde probleem krijgt, er hoeft maar 1 rol slecht te zitten en je motor komt niet op toeren. Wees wel voorzichtig met alle onderdelen want ze zijn schaars of helemaal niet meer te krijgen. 1
J B Posted June 20, 2025 Author Posted June 20, 2025 (edited) Hoi Pilaf, bedankt voor de tips. In een poging om de moer los te krijgen heb ik na het lezen van oudere topics een oliefiltertang aangeschaft. Echter zit het moervast en slipt de oliefiltertang. Ook zonder de snaar, waarbij ik de band tussen de vario zet, en wat wd40 komt de moer niet los . Misschien langs een autogarage dan maar... De ring tussen de moer is door een vorige eigenaar ook niet ongedeerd gebleven. Edited June 20, 2025 by J B
Pilaf Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 Die ring, dat hoort en heeft op deze manier een “borg” functie. Blijven proberen met kruipolie/wd40. Het duurt even maar het komt van zelf los. Niet forceren met veel warmte of impact gereedschap. De cups zijn van plastic en als de krukas breekt ben je verder van huis. Ik gebruikte idd ook een oliefiltertang maar dat werkte soms ook niet. Wat ik ook nog heb gedaan is 2 griptangen erop zetten met rubber tussen de bekjes en vario om schade aan de vario te voorkomen. Je creëert dan een soort blokkeersleutel. 1
Recommended Posts