Ed75 Posted June 2, 2025 Posted June 2, 2025 (edited) Al geruime tijd op zoek naar een jaren '60 project, maar tegenwoordig vraagt men al duizenden flappen voor een karkas in bedenkelijke staat, om van de staat van de motor nog maar te zwijgen. Mijn beschikbaar budget stijgt helaas niet evenredig met de evoluerende vraagprjs, dan maar zelf aan de slag. Bedoeling is een "Frankenstein" ombouw van een recenter model, met modernere techniek naar oude look, gewoon omdat ik dat graag zie. Als basis een manueel geschakelde LML "Star" 2T, front disc. Al menig jaar in mijn bezit, ooit goedkoop gekocht, en rijdt perfect zoals het hoort. Et voila, project "FrankenStar" is geboren. Voor de puristen: nee het wordt gene echte Vespa, ook geen replica, en dat is ook helemaal niet de bedoeling. Na ombouw mogelijk nog minder waard, en de bouwkost weggegooid geld, ja dat kan, maar het is voor mij een hobby, geen belegging. Als het tegensteekt verkoop ik die LML motor wel aan een purist om in zijn oldtimer te hangen 🙂 De patient in kwestie: De donor organen: Eerste werken: Achterrok aanlassen, dichtlassen van de voorste pinkergaten, en oliekijkglas dichtlassen. Budget wordt onder controle gehouden, doel is onder de €1000 te blijven. De Italiaanse webshops zijn vaak een pak goedkoper dan SIP en SCK, 't is wat langer wachten maar geen haast. Alvast gestart met de eerste werken: De donor billen zijn dikker dan de originele, dus het rokje is te kort. Eerste poging tot lassen van de verlengde achterrok. (Vraagt toch iets meer finesse dan het lassen van een kelderputdeksel) Ik bespaar jullie de las foto's, maar de afwerking komt helemaal goed, alvast klaar in een eerste ruwe afwerking. Volgende stap: oliekijkglas dichtlassen Edited June 2, 2025 by Ed75 10
Ed75 Posted June 3, 2025 Author Posted June 3, 2025 (edited) Het oliekijkglas was al lang een doorn in het oog. Vanaf het begin is de automatische mengsmering ontkoppelt en niet gebruikt, ik meng manueel. Kartonnen malletje gemaakt, carrosserie plaatje uitgeknipt en alvast de nodige kromming in het plaatje gekregen door de vorm van het reservewiel aan te houden. Lassen, slijpen, schuren, primertje, plamuurtje, en voorlopig klaar. De olietank zal voorlopig verwijderd worden van de originele LML tank, waardoor het olieglas weg is. Het liefst plaatste ik nog een oud model tank, maar dat zal nog van het budget afhangen. Tenzij iemand iets in de aanbieding heeft? Ook de choke had ik het liefst naar het midden gebracht boven de brandstofkraan, maar de vorm van de huidige tank laat dat niet toe, daar ontbreekt precies de ruimte voor vanbinnen. En de interne metalen geleidebuis van de choke lijkt niet simpel van het frame af te komen, ik vind bij de winkels precies zo geen los frame onderdeel? Edited June 3, 2025 by Ed75
Ed75 Posted June 5, 2025 Author Posted June 5, 2025 Na deze kleine oefensessies, nu het grotere gedeelte, het dichtmaken van de pinkergaten 🤨 Voor de ene kant is dat is alvast gelukt, al zullen er nog vele schuur/plamuur sessies volgen, aangezien zowel de voor én achterkant strak moeten zijn, links en rechts. Voor het wettelijk kader, en de persoonlijke veiligheid, denk ik er aan de pinker functionaliteit toch te behouden, ik ga later waarschijnlijk deze handvat pinkers voorzien (€2 het setje op Ali). En als het mottig is, zwieren we ze er van af. 5
Ed75 Posted June 7, 2025 Author Posted June 7, 2025 Oh, goed om te zien dat het al bij iemand gelukt is. Wilby, heb je een project pagina, om je ervaringen te lezen?
Wilby Posted June 9, 2025 Posted June 9, 2025 Op 7/6/2025 om 19:39, Ed75 zei: Oh, goed om te zien dat het al bij iemand gelukt is. Wilby, heb je een project pagina, om je ervaringen te lezen? Heb ik niet, wel wat foto's maar het meeste heb je al gedaan , laswerk, de rest is plug & play. 1
Thomas78 Posted June 9, 2025 Posted June 9, 2025 En zoutzuur en ons klimaat maken je project nog mooier 😀... . 1
Frederik9111 Posted June 9, 2025 Posted June 9, 2025 (edited) Op 2/6/2025 om 15:46, Ed75 zei: … Als het tegensteekt verkoop ik die LML motor wel aan een purist om in zijn oldtimer te hangen. 🙂… Laat maar komen! Kan je leuke dingen mee doen… 😅 (LML reedvalve basisblok, VMC 177 Stelvio, Si VRX-R 26mm, PM Tuning en een paar uur Dremelwerk; eigenlijk te pittig voor een oud frame, een PX/LML frame is iets minder flexibel) IMG_0550.mov Edited June 11, 2025 by Frederik9111 1 2
Ed75 Posted June 9, 2025 Author Posted June 9, 2025 Tussen de oneindige plamuur en schuur sessies soms eens wat anders. Vork er uit en donor voorspatbord geplaatst, maar dat ziet er niet uit zo. Hier gaan we toch wat verandering in brengen en enkele centimeters omlaag gaan.
Speedracer Posted June 11, 2025 Posted June 11, 2025 YSS maakt een leuke voorveer met kortere lengte voor PK met gatenpatroon dat ook past op largeframe. Zeer betaalbaar ook, heb ik op mijn PK125 voorvork met PX schijfrem 1
Ed75 Posted June 11, 2025 Author Posted June 11, 2025 4 uren geleden, Speedracer zei: YSS maakt een leuke voorveer met kortere lengte voor PK met gatenpatroon dat ook past op largeframe. Zeer betaalbaar ook, heb ik op mijn PK125 voorvork met PX schijfrem Het is de BGM geworden. Veel gelezen over de YSS maar ik dacht dat dat enkel pastte met ingekorte voorvork op een PX. Blijkbaar past het ook zo. Heb je nog voldoende veerweg over?
Ed75 Posted June 23, 2025 Author Posted June 23, 2025 (edited) We zitten al een 3cm lager aan de voorkant en het kan nog een beetje meer denk ik door de verstelbare schokbreker bij te stellen. Vraagt een hoop aanpassingen, maar we komen er wel. Edited June 23, 2025 by Ed75 2
Ed75 Posted August 30, 2025 Author Posted August 30, 2025 (edited) Langzaam maar zeker loopt het project verder. Vele kleine dingetjes en optische frame aanpassingen moeten gedaan worden voor de spuitwerken kunnen beginnen. Mogelijk is het spuiten pas voor volgend jaar. Maar ik bereik toch wel de look die ik voor ogen had, veel mooier dan de duffe standaard LML look. Vooraan enkele centimeters lager gegaan zodat het spatbord mooi gevuld is, ik dacht eerst ook achteraan lager te gaan maar voorlopig lijkt deze stance best ok. Ik begon nu ook te twijfelen om toch het stuur te swappen naar een oudere look. De mogelijkheden lijken beperkt aangezien ik voor de schelpvormige GS teller wil gaan. De sturen van de GS Vespa's hebben een andere bout bevestiging aan de stuurstang, de sturen van Rally Vespa's hebben dan weer een trapezium voorlicht, en ik wil rond zonder de stuurstang te moeten aanpassen. Het compromis leek te vinden in een erg betaalbaar Bajaj stuur met de juiste looks, en zo wordt het een echte FrankenStar 😃 Al zal er nog een aanpassing nodig zijn voor de hydraulische voorrempomp die ik wil behouden. Er liggen nog wat optische veranderingen te wachten zoals een andere kickstart, GS vliegwiel cover, en al het chrome wordt zwart. Edited August 30, 2025 by Ed75 5
Ed75 Posted October 9, 2025 Author Posted October 9, 2025 (edited) Eindelijk, na vele weken wachten lijkt de Aziatische boot te zijn aangemeerd en werd het stuur geleverd. Rond licht, specifieke vorm kilometerteller, en de stuurpen bevestiging normaal identiek aan PX/LML (stuurbout 'van achter naar voor' ipv dwars te monteren, dus geen aanpassingen aan voorvork nodig normaal?). Bij de Sprint / GS / Rally sturen lijkt dit toch net een andere combinatie telkens. Nog even uit te zoeken of ik wel of geen pinkerbediening wil (heb beide types linkse stuurbaren voorzien), en of dit zomaar elektrisch te schakelen valt, want ik weet niet of er verschil in zit in schakerlaars met 'normaal open of 'normaal gesloten' contacten. Meten is weten, daarmee gaan we het winterseizoen in. Edited October 9, 2025 by Ed75 1
Ed75 Posted January 30 Author Posted January 30 Het begint weer te kriebelen. Omdat we geen kloon gaan maken maar moderne techniek met oude looks willen bereiken, even nagedacht wat te doen met de reeds aanwezige elektrische starter. Het nieuwe stuur is hier niet op voorzien. Toch ga ik proberen dit werkend te krijgen, het kan er achteraf nog afgesmeten worden. Rechts moet de startknop voorzien worden, links een schakelcontact in de koppelingshendel voor de startknop veilig te laten werken (koppeling trekken voor start). Met wat boortjes en tappers gelukt. Op een gelijkaardige manier probeer ik misschien ook nog een voorrem schakelaar te voorzien. 4
sidvespa Posted February 2 Posted February 2 Op 30/1/2026 om 17:56, Ed75 zei: Het begint weer te kriebelen. Omdat we geen kloon gaan maken maar moderne techniek met oude looks willen bereiken, even nagedacht wat te doen met de reeds aanwezige elektrische starter. Het nieuwe stuur is hier niet op voorzien. Toch ga ik proberen dit werkend te krijgen, het kan er achteraf nog afgesmeten worden. Rechts moet de startknop voorzien worden, links een schakelcontact in de koppelingshendel voor de startknop veilig te laten werken (koppeling trekken voor start). Met wat boortjes en tappers gelukt. Op een gelijkaardige manier probeer ik misschien ook nog een voorrem schakelaar te voorzien. je kan volgens mij ook een remlicht schakelaar van een PX tussen uw gaine van de koppeling plaatsten, ik denk minder werk en even efficiënt grtz sidvespa
Recommended Posts