josse Posted May 21, 2025 Posted May 21, 2025 Even een bedenking en wat ervaringen delen met en ontvangen van ervaringsdeskundigen 🙂 Situatie : Vespa 50N - V5A2T - 1972 (maar model doet er niet perse toe) Vespa een jaar of 7 geleden zelf volledig gerestaureerd voor de dochter, heeft nu een jaar of 2 stilgestaan en wilde hem weer opstarten. Lukte niet, en na wat onderzoek, volgende bevindingen : - benzine stonk, de geur zoals ik die herken als je een Vespa uit een schuur trekt en er nog wat naft in zat van 30j geleden. Benzine was ook waterachtig en roest-kleur. - Benzinekraan helemaal verstopt - binnenkant van de tank dikke roest-laag en afbrokkelen. Maar ik heb destijds de tank binnenin gereinigd, zoals ik dat al wel vaker deed : mengeling van azijn of benzine + bouten en moeren en dan schudden maar. Eens alle roest weg, laten drogen en klaar voor gebruik.... Ik ging er altijd van uit dat de 2T-mengeling voldoende residu achterliet om de tank te beschermen ? Ik tank altijd 98/E5 bij LUKOIL, heb me laten vertellen dat die slechts minimaal of geen ethanol heeft. Ik heb 30j geleden wel de tank van mijn GS160 met een 2-componenten-coating behandeld, dat lijkt te houden. Al hoor ik dat die oude coatings ook aangetast worden door ethanol ? Iemand daar slechte ervaringen mee ? Dilemma nu : - ga ik die benzinetank reinigen + coaten ? voordeel is : tank is gespoten in kleur en blijft origineel. - Of koop ik maar ineens een nieuwe, want voor die prijs (+/-€70) is het eigenlijk belachelijk om het vele werk hierboven erin te steken + kost coating ook al snel € 50,- toch ? Indien coating : tips, welke geschikt voor E5 ? Zie ik iets over het hoofd ?
Michel_V Posted May 21, 2025 Posted May 21, 2025 Tank reinigen dmv elektrolyse. Werkt goed. Coating zou ik pas doen als het echt niet anders kan. 1
josse Posted May 21, 2025 Author Posted May 21, 2025 dank voor de tips. Maar de roest verwijderen is niet het grootste probleem, maar wat erna ? Want zonder coating roest die tank terug vanbinnen ? Of is dat bij jullie niet het geval ?
TomP Posted May 21, 2025 Posted May 21, 2025 Ik zou gaan voor een nieuwe tank. Ik heb ook ooit eens tijd en energie gestopt in een poging om een tank te reinigen maar het resultaat was teleurstellend. 1
pete Posted May 21, 2025 Posted May 21, 2025 Voor wat het waard is: in alle aangebodene E5 "kan" ca 5 % ethanol zitten, Shell beweert dat  hun v power geen ethanol bevat. Maar na een jaar zal ook die benzine slecht zijn, denk ik. 1
Michel_V Posted May 21, 2025 Posted May 21, 2025 5 uren geleden, josse zei: dank voor de tips. Maar de roest verwijderen is niet het grootste probleem, maar wat erna ? Want zonder coating roest die tank terug vanbinnen ? Of is dat bij jullie niet het geval ? Mijn tanks roesten niet. Je rijdt toch met 2takt? De roest is volgens mij door de lange stilstand of vochtige ruimte. De olie van de 2takt zou toch genoeg bescherming moeten bieden. En de nieuwe aftermarket (asia) tanks zijn belange niet van dezelfde kwaliteit. De pasvorm van de afsluit dop zijn soms echt bedroevend gemaakt. 1
Sjoerdo Posted May 22, 2025 Posted May 22, 2025 zou zeker proberen de tank te redden, repro parts zijn , zoals Michel al aangeeft, van beduidend mindere kwaliteit. Â Ik heb goede resultaten behaald met de video die ik heb gepost en ik heb goede resultaten geboekt met gebroken glas en benzine. Dat flink schudden, mooi roestvrij (wel even hard werken) en daarna 2k coating erin gedaan.
josse Posted May 22, 2025 Author Posted May 22, 2025 iemand wees me op een gelijkaardig probleem, vanwege te hoge vochtigheidsgraad in de kelder. Mijn scooters staan ook in de kelder en ik heb enkele jaren geleden een lek gehad, welke pas erg laat opgemerkt is, waardoor er gedurende enkele maanden veel vocht in de kelder stond. Zou een verklaring kunnen zijn. Ik ga een poging doen om de tank te redden ... IMG_1445.MOV Â Â On 5/21/2025 at 12:06 PM, Sjoerdo said: je kunt dit proberen: Â Â Â
Michel_V Posted May 22, 2025 Posted May 22, 2025 Haal de benzinekraan er wel uit. De aluminium kan niet goed tegen deze behandeling. Plaats daar een stop. Is hij sterk verroest? Gebruik een geen druppellader. Maar een ouderwetse lader. En anders kom je er maar eens mee naar hier.Â
josse Posted May 22, 2025 Author Posted May 22, 2025 2 hours ago, Michel_V said: Haal de benzinekraan er wel uit. De aluminium kan niet goed tegen deze behandeling. Plaats daar een stop. Is hij sterk verroest? Gebruik een geen druppellader. Maar een ouderwetse lader. En anders kom je er maar eens mee naar hier. is prima gelukt met die mengeling water/citroenzuur/sodiumcarbonaat. Kraan heb ik er uit gevezen want zit ook helemaal vol met roest-korrels. Ik had geen stop, maar Ducktape deed het werk voor dat gat onderaan. Ik had niet verwacht dat het zou houden, maar toch wel. 1
Recommended Posts