Jump to content
Vespaforum.be

Tubeless velgen wat zijn de verschillen

Bowyer

Recommended Posts

Posted

Er zijn natuurlijk onze Duitse vrienden die velgen aanbieden maar in Italië hebben ze ze ook.

Op de site van 10 policci staan ook tubeless velgen, ook die van sip en bgm maar ook vmc en fa italia.

De firma fa italia bied zelf deelbare tubeless velgen aan vergelijkbaar met de pinasco velgen zo lijkt het.

Heeft iemand ervaring met deze andere merken zoals vmc en fa italia en dan misschien ook met de deelbare velgen.

Deze deelbare lijken mij vooral interessant omdat daarbij banden zelf op te leggen zijn.

Posted

Ik heb de pinasco's op de T5 liggen, zeer tevreden van, enkel wel goed de handleiding lezen die voorschrijft dat de banden pas op hun normale druk gezet mogen worden als de velg op de tambour bevestigd is, haal je velg van de tambour moet je eerst de druk verlagen 😉

grtz sidvespa

Posted

Dankjewel, duidelijk verhaal. Dat zal voor de deelbare van fa italia niet anders zijn. 

Posted
40 minutes ago, sidvespa said:

Ik heb de pinasco's op de T5 liggen, zeer tevreden van, enkel wel goed de handleiding lezen die voorschrijft dat de banden pas op hun normale druk gezet mogen worden als de velg op de tambour bevestigd is, haal je velg van de tambour moet je eerst de druk verlagen 😉

grtz sidvespa

Da's 'zeer' interessant voor je reservewiel...not!

dus je mag je reservewiel maar voor de helft oppompen tot op het ogenblijk dat je't nodig hebt...?

• Like 1
  • Haha 1
Posted
3 minuten geleden, Speedracer zei:

Da's 'zeer' interessant voor je reservewiel...not!

dus je mag je reservewiel maar voor de helft oppompen tot op het ogenblijk dat je't nodig hebt...?

idd, of je moet voor het reservewiel een originele velg houden ( ik weet zelfs niet of de velg van pinasco past op de plaats van het reservewiel 😕)

grtz sidvespa

• Like 1
Posted

Ik ga als reserve een originele stalen velg houden denk ik. 
En eventueel een pompje met zo’n slagroom patroon erin werkt natuurlijk ook. 

Posted

Ik heb 2-deels Pinasco’s op 2 scooters en niet-deelbare BGM’s op 2 andere. Één van de 4 Pinasco’s (voorwiel van een minder gebruikte Sprint) verliest consequent 1 kg druk per etmaal, ondanks een reeds een ververst ventiel en vervangen O-ring. Met BGM tot nog toe geen issues.

Het Pinasco-ventiel is iets robuuster dan reguliere ventielen op tube binnenbanden. Op mijn fabrieksoriginele PX Disc raakte de “bocht” van het ventiel bij elke omwenteling heel zachtjes de remklauw. Nét een ietsiepietsie, maar wel degelijk contact. Om gemoedsrust redenen daarom dan maar naar een oudere largeframe getransplanteerd en vervangen door BGM’s.

VMC heb ik ook al enkele jaren in huis, maar nog nooit uit de verpakking gehaald en gemonteerd. Een kennis van me had ze samen met mij aangeschaft. Zijn bandenboer (nochtans grote bandenketen met prima reputatie) heeft ze vakkundig kapot gekregen in een poging om er banden op te leggen. Blijkbaar plooide of brak het aluminum vrij snel op de bandenmachine.

Op 26/4/2025 om 00:23, Bowyer zei:

Deze deelbare lijken mij vooral interessant omdat daarbij banden zelf op te leggen zijn.

Da’s natuurlijk hét commerciële verkoopspraatje maar in realiteit wissel je niet wekelijks, maandelijks en voor de meeste Vespisten zelfs niet jaarlijk van band. Bij normaal gebruik gaat een bandenset makkelijk enkele jaren en vele duizenden kilometers mee. En dan nog. De meeste bandenleverancier leggen wat ze verkopen meestal kosteloos of tegen een symbolisch bedrag op je velgen. 

Niet alles wat je zelf doet doe je per definitie daarom ook echt beter.

• Like 1
Posted (edited)

“Niet alles wat je zelf doet doe je per definitie daarom ook echt beter”

Dat is een waarheid als een koe natuurlijk. Toch is dat iets wat ergens in je achterhoofd zit dat dat hoort te kunnen.

Wat nu als ik onderweg een band kapot rijd dan kan ik hem zelf niet onmiddellijk vervangen.

Nee en dat zou je in bijna geen enkel geval ooit doen.

Dus point taken. Ik ga kijken naar de niet deelbare variant.

Maar de vmc velgen zijn dus niet zo goed begrijp ik? 
Zijn de fa italia margarita wel oké? Die lijken verdacht veel op de bgm velg.

Edited by Bowyer
Posted

Onderweg heb ik zelden een verse buitenband mee. 🙂 De VMC’s heb ik nog niet zelf gebruikt; geen idee dus.

• 1 month later...
Posted (edited)

Inmiddels tubeless velgen uit Italië laten komen. 
Michelins city erop, helemaal mooi. 
Maar nu past het reservewiel niet meer op de steun. Is daar een ander alternatief voor of wordt het zagen en plakken?IMG_2940.thumb.jpeg.98fb4c18de23ae5993ac16a54d6ffcd3.jpegIMG_2941.thumb.jpeg.ee8e80ebeff6dc3219817170e38cdcbf.jpeg

Aan de bovenkant past het rubber natuurlijk ook niet. 

Edited by Bowyer
Posted

Velg omdraaien en M8 afstandsmoer ertussen. 

image.png.6c2afa75e7c4211d11664220345b44c8.png

• Like 2
Posted

Ja dat kan. Ik wil eigenlijk een nettere oplossing. En ben er ook al mee onderweg, de steun drastisch aangepast zodat de velg er met de diepe kant op past. nu voor de bovenkant nog een steuntje printen.

• 1 month later...
Posted (edited)

Na het geprinte stukje goed passend gemaakt te hebben ben ik ermee naar de smid gegaan en gevraagd of hij er een blokje alu in de zelfde hoogte en breedte kon oplassen.

Nu dat is wonderwel gelukt en ik kan nu de tubeless velg met de diepe kant op de steun leggen zodat er weer een paar cm extra knie ruimte overblijft.

Foto volgt later.

Voor wat betreft de fa Italia velgen die bevallen tot nu toe heel goed. Het liken identieke velgen te zijn aan de bgm met een ander merkje erin.

Edited by Bowyer