Jump to content
Vespaforum.be

Doos onderdelen

Recommended Posts

Posted (edited)

Hoi,

Hoe kun je zien als je een blok in onderdelen in een doos aangeleverd krijgt zonder een schakelkruis of selector as wat voor bak het is?

Lusso of pre Lusso

edit, ik denk dat het verschil zichtbaar is aan de as. Als de as geen circlip aan de kant van de 4e versnelling heeft maar een kraag dan is het een pre lusso bak.

Alles met een circlip is lusso, plat kruis en geen ring tussen de selector en het kruis.

Is dit correct?

Edited by Bowyer
  • Like 1
Posted

Dat is denk ik het meest duidelijke verschil tussen P2 en PX

En je ziet het aan het tandwiel wat het dichtst bij het wiel zit.

Die verschilt tussen P en PX

• Like 1
Posted (edited)

Dat hangt er van af…. Italiaanse post-1982 Lusso drijfassen herken je het makkelijkst aan de vatting voor een interne keerring. 

Echter: Benelux exportmodellen tussen 1982 en 1984 (P-headset maar interne bilsluiting) hebben een tussenmodel-drijfas. Ik zag al verschillende modellen; pré-lusso tandwielen&kruis icm interne keerring; maar ook volledige lusso-vertandingen zonder de interne keerring voorziening. 

Makkelijkste onderscheid vind je via het motornummer.

Edited by Frederik9111
  • Nerd Alert 1
Posted

Ja en daar heb ik dus een uitdaging scooter help herkent het nummer niet.

0969323 

Het blok heeft een interne keerring maar wel een as met twee circlip ‘s. Wat ook moet want er zit een aftap gaatje achter het lager.

ook zit er een externe keerring die op de trommel aansluit.

Het t.w. nadien het dichtste bij het wiel zou de 4e moeten zijn. Als ik die vergelijk met een waarvan ik zeker ben dat het een lusso bak is dan zie 8k het verschil zo één twee niet. Het kan zijn dat ik naar het verkeerde kijk hoor.

Posted

Zeker Lusso dus. Een externe keerring en een afgekit oliedrainage gaatje zijn de klassieke cheap ass oplossing voor een versleten interne keerring.

Posted (edited)

Dit is PX oud;

IMG_2415.jpeg
En dit nieuw:

IMG_2416.jpeg
Verschil is dus enkel bij het 4e tandwiel dichtst bij de remmen/wiel te zien

Edited by Niels_1977
Posted

Niet enkel de 4de versnellingsplaat. Alle 4. 

Posted

Dat zou goed kunnen, maar wat ik dan niet begrijp is dat die versnellingen (van 1 t/m3) bij de diverse webshops voor zowel P alt als PX lusso worden aanbevolen.

Ik heb altijd getwijfeld aan die informatie bij Sip en Sck.

Dat hebben ze dan dus echt fout?

(wat ik al vermoedde)

Posted (edited)

Scooter-Center is juist en heeft beide modellen in het aanbod. Sip weet ik niet, daar koop ik nooit. Lijkt me sterk dat die het verschil niet zouden kennen.

IMG_6480.pngIMG_6479.png

Edited by Frederik9111
  • Like 1