Brifast Posted April 18 Posted April 18 (edited) Hey, Tijdens laatste ritje gemerkt dat mn gts300 gaat stotteren op de autostrade boven 110km/u. Net of hij wordt tegengehouden. Is fractie wel dan niet. De gts gaat wel rustig tot 125-130km/u maar fenomeen blijft aanhouden tot ik onder de 100ben. Is dat iets bekend en hoe kan ik dit oplossen? Had al gedacht om eens op de testbank te laten zetten en af te stellen. Graag jullie idee. Buiten een Arrow uitlaat staat hij origineel Edited April 18 by Brifast
Brifast Posted April 26 Author Posted April 26 Heb hem dan maar laten tunen stage 1 en begrenzer eruit...ben benieuwd naar resultaat... 1
Brifast Posted May 6 Author Posted May 6 stage 1 achter de rug en uitgevoerd. gaat nu ietwat hoger in toeren. Vermogen is op papier ook naar omhoog gegaan. Zelf ondervind ik hier niet zo veel van. ook is de Vespa GTS300 iets sneller. Het initiele euvel blijft wel bestaan. Zodra ik boven de 100km/u rijd en wil een snelheid aanhouden, ondervind ik een tegenwerkende pompende remmende kracht. Ik kan wel perfect meer gas geven en dan verdwijnt dit, tot ik weer de snelheid wil aanhouden. Dit is vrij storend. iemand een idee? Blijbaar ook geen software matige begrenzer aanwezig...
Pilaf Posted May 7 Posted May 7 Ben toch wel benieuwd naar het “stage 1” verhaal en de begrenzer. Klinkt allemaal heel interessant maar heb geen idee waarom je dat zou doen met een 278cc cilinder. En dan de begrenzer, heb je het dan over de toerenbegrenzer? Waarom zou je die er afhalen? Om terug te komen op je probleem, zou je vario koppeling snaar combinatie eens goed bekijken. Vooral in het hoge gedeelte goed kijken naar groeven en oneffenheden. De GTS vario is heel gevoelig voor gevoelige rijders. Het kan zijn dat deze GTS veel in dit snelheidsgebied heeft gereden en dat daar dus hele kleine groeven zijn ontstaan. Je snaar gaat daar als het ware in hangen wat dit remmend effect geeft. Het voelt als inhouden (begrenzen) maar is uiteindelijk gewoon mechanische slijtage. Zodra je groeven voelt, de vario vervangen (plus rollen en snaar). Je kan een standaard piaggio set kopen of een ander merk. Ze rijden allemaal anders dus lees je goed in. Dan nogmaals over de toerenbegrenzer, ben daar niet zo’n fan van om daar aan te rotzooien. Ik heb zelfs een 1mm ding tussen mijn vario zitten om de GTS bewust te begrenzen. De snaar komt bij topsnelheid namelijk gevaarlijk hoog in de vario en dan bestaat het risico dat de snaar tegen de onderkant van het carter (olie sump) gaat slaan, met alle gevolgen van dien. 1
Brifast Posted May 7 Author Posted May 7 Hey Pilaf, dacht dat er idd een softwarematige begrenzer aanwezig was, maar niet het geval. Nogmaals bevestigd door garage waar stage 1 werd uitgevoerd. Je mogelijke oorzaak lijkt plausibel. En ook het effect dat je beschrijft komt overeen met wat ik merk. Ikzelf ben nog niet zo vertrouwd met Vespa en verdere aanpassingen te doen aan de motor. Als er iemand meer vertrouwd is, ben ik zeker geinteresseerd hem mee open te maken en verder te bekijken. Heb niets mechanisch aangepast hoor. Hierbij foto en resultaat
Pilaf Posted May 9 Posted May 9 Je ziet dat ze zeker de toerenbegrenzer hebben verwijderd, je gaat van max 9000rpm naar max 9700rpm. Blijf erbij dat dit met een 300cc geklooi in de marge is en dat deze blokken niet geschikt zijn voor serieuze tuning. Het koelsysteem is onder bemeten en alles gaat gewoon harder slijten. Als het geen probleem is om extra onderhoudskosten te krijgen dan is tunen grappig, maar bij de GTS blijft het vaak bij een grafiek die zegt dat je meer pk’s hebt. Je gaat dit echt niet voelen zoals je dat bij een 2 takt wel merkt. Je gaat bij een vario nooit een optimale situatie vinden met een hoog koppel en bijvoorbeeld topsnelheid. Je zal ergens in het toerenverloop een concessie moeten doen. Ik heb er vele mogen proberen maar er is altijd wat. Aan de basis is de standaard GTS vario goed geoptimaliseerd voor het hele toerenbereik. Wil je toch wat spelen dan is de belangrijkste vraag waar je gaat inleveren. Wil je meer topsnelheid of meer koppel onderin (lekker snel wegtrekken). Je kan dan de rollen gaan aanpassen maar ook daar wordt het zoeken naar een spelt in de hooiberg aangezien elk blok weer anders reageert. Heb meerdere Dr. Pulleys gebruikt, in het begin heel leuk maar na 3000km waren ze klaar en begon ik ook dipjes te voelen zoals jij omschrijft. Dat komt gewoon omdat je vaak in hetzelfde toerengebied opereert, 50km/h, 60km/h, 80km/h enz. Mijn ervaring met de BGM2311V2 is voor nu goed maar het setje vreet wel rollen en achterbanden (maar daar ben je ook zelf bij :)). Ook hier na 4000km de rollen al vervangen vanwege vlakke vlakken op de rollen. Het mooie van deze vario is dat er wel een continue koppel is tot ongeveer 100km/h (zelfs met 2 personen) en dat is precies de snelheid tot waar ik ongeveer de GTS rijdt. Rij je veel snelweg dan ga je je hier aan irriteren want op het stuk 110-120km/h gaat het een stuk minder. We hebben topsnelheid van de standaard vario vergeleken met de BGM en uiteindelijk duurt het even lang voordat je bij de 120km/h bent. De originele vario loopt zelfs nog uit qua snelheid dus bij de BGM lever je ongeveer 10km/h in. Gelukkig is het blok zo ontworpen dat je met simpel gereedschap deze aanpassingen kan doen. Er staat genoeg op youtube maar dit is een mooie stap voor stap uitleg voor je. Een vario inspectie is zo gedaan en vandaar kan je verder gaan kijken hoe je het gaat aanpakken. Zou zeggen, ga de uitdaging aan en wees trots als je het toerendipje zelf hebt opgelost. 1
Brifast Posted May 9 Author Posted May 9 Op 7/5/2025 om 08:34, Pilaf zei: Ben toch wel benieuwd naar het “stage 1” verhaal en de begrenzer. Klinkt allemaal heel interessant maar heb geen idee waarom je dat zou doen met een 278cc cilinder. En dan de begrenzer, heb je het dan over de toerenbegrenzer? Waarom zou je die er afhalen? Om terug te komen op je probleem, zou je vario koppeling snaar combinatie eens goed bekijken. Vooral in het hoge gedeelte goed kijken naar groeven en oneffenheden. De GTS vario is heel gevoelig voor gevoelige rijders. Het kan zijn dat deze GTS veel in dit snelheidsgebied heeft gereden en dat daar dus hele kleine groeven zijn ontstaan. Je snaar gaat daar als het ware in hangen wat dit remmend effect geeft. Het voelt als inhouden (begrenzen) maar is uiteindelijk gewoon mechanische slijtage. Zodra je groeven voelt, de vario vervangen (plus rollen en snaar). Je kan een standaard piaggio set kopen of een ander merk. Ze rijden allemaal anders dus lees je goed in. Dan nogmaals over de toerenbegrenzer, ben daar niet zo’n fan van om daar aan te rotzooien. Ik heb zelfs een 1mm ding tussen mijn vario zitten om de GTS bewust te begrenzen. De snaar komt bij topsnelheid namelijk gevaarlijk hoog in de vario en dan bestaat het risico dat de snaar tegen de onderkant van het carter (olie sump) gaat slaan, met alle gevolgen van dien. 7 uren geleden, Pilaf zei: Je ziet dat ze zeker de toerenbegrenzer hebben verwijderd, je gaat van max 9000rpm naar max 9700rpm. Blijf erbij dat dit met een 300cc geklooi in de marge is en dat deze blokken niet geschikt zijn voor serieuze tuning. Het koelsysteem is onder bemeten en alles gaat gewoon harder slijten. Als het geen probleem is om extra onderhoudskosten te krijgen dan is tunen grappig, maar bij de GTS blijft het vaak bij een grafiek die zegt dat je meer pk’s hebt. Je gaat dit echt niet voelen zoals je dat bij een 2 takt wel merkt. Je gaat bij een vario nooit een optimale situatie vinden met een hoog koppel en bijvoorbeeld topsnelheid. Je zal ergens in het toerenverloop een concessie moeten doen. Ik heb er vele mogen proberen maar er is altijd wat. Aan de basis is de standaard GTS vario goed geoptimaliseerd voor het hele toerenbereik. Wil je toch wat spelen dan is de belangrijkste vraag waar je gaat inleveren. Wil je meer topsnelheid of meer koppel onderin (lekker snel wegtrekken). Je kan dan de rollen gaan aanpassen maar ook daar wordt het zoeken naar een spelt in de hooiberg aangezien elk blok weer anders reageert. Heb meerdere Dr. Pulleys gebruikt, in het begin heel leuk maar na 3000km waren ze klaar en begon ik ook dipjes te voelen zoals jij omschrijft. Dat komt gewoon omdat je vaak in hetzelfde toerengebied opereert, 50km/h, 60km/h, 80km/h enz. Mijn ervaring met de BGM2311V2 is voor nu goed maar het setje vreet wel rollen en achterbanden (maar daar ben je ook zelf bij :)). Ook hier na 4000km de rollen al vervangen vanwege vlakke vlakken op de rollen. Het mooie van deze vario is dat er wel een continue koppel is tot ongeveer 100km/h (zelfs met 2 personen) en dat is precies de snelheid tot waar ik ongeveer de GTS rijdt. Rij je veel snelweg dan ga je je hier aan irriteren want op het stuk 110-120km/h gaat het een stuk minder. We hebben topsnelheid van de standaard vario vergeleken met de BGM en uiteindelijk duurt het even lang voordat je bij de 120km/h bent. De originele vario loopt zelfs nog uit qua snelheid dus bij de BGM lever je ongeveer 10km/h in. Gelukkig is het blok zo ontworpen dat je met simpel gereedschap deze aanpassingen kan doen. Er staat genoeg op youtube maar dit is een mooie stap voor stap uitleg voor je. Een vario inspectie is zo gedaan en vandaar kan je verder gaan kijken hoe je het gaat aanpakken. Zou zeggen, ga de uitdaging aan en wees trots als je het toerendipje zelf hebt opgelost. Hey, dank voor je uitgebreide info. En idd veel voelen doe je er niet van. Had gehoopt het fenomeen weg te krijgen. Voor mij moet die geen topsnelheid hebben. De eerste meters zijn de leukste. En als je zegt dat doenbaar is, wil ik dit zeker zelf eens proberen. Leuke en leerrijke video. Ga deze zeker gebruiken. Binnenkort na nog wat opzoekwerk mij er eens aan zetten. 1
Recommended Posts