fréken Posted April 13 Posted April 13 Goede middag... ik ben bezig met een VL1T "in orde" te zetten, maar kom wat technische issues tegen... Kabelboom besteld en vervangen...leuk werkje trouwens..🤪 maar nu ik deze wil aansluiten blijkt dat hier origineel een accu'tje in zit...! Deze zat er niet in toen ik begon, en heb ik er nooit weten inzitten. (Erfenis v mijn pa, en heb hier als jonge ook nog mee rondgereden...30 jaar geleden..) Nu gezien dat bij draaiende motor er stationair ong 8V is, en bij volle toeren deze naar een 30V gaat, wisselspanning. Lijkt dat er dus een gelijkrichter etc tss moet met een accu. Heeft iemand een idee waar dit alles te vinden is, en hoe aan te sluiten? Goeten, Fré.
nero Posted April 13 Posted April 13 Normaal zat de gelijkrichter onder de rechterbil, maar best koop je een recenter model: https://www.allekabels.be/transformator/7371/1074335/gelijkrichter.html?lang=nl-be Hier een vb van een stroombegrenzer 6V: https://www.k-parts.be/nl/mezoly-spanningsregelaar-6v-universeel-3-polig Plaatsen kan je waar je wil, zijn klein in afmeting. Beiden zijn te plaatsen aan de voeding voor die naar de verlichting gaan . tip: plaats ineens een moderne ontsteking (type flytech, Vespatronic, ...) van 12V; Dit gaat je veel miserie besparen. Groetjes, nero. 3
nero Posted April 13 Posted April 13 5 uren geleden, nero zei: Normaal zat de gelijkrichter onder de rechterbil, maar best koop je een recenter model: Sorry , linkerbil dus, als je achter de vespa staat. Groetjes, nero.
fréken Posted April 14 Author Posted April 14 Goede middag Nero, merci voor de snelle reactie... ivm elektronische ontsteking.. zit hier dan de gelijkrichter en begrenzer bij? En wat bestel ik dan best? Je spreekt ook over ontsteking systeem 12V, is het dan geen probleem dat het 6V systeem is? Of pas ik dan de rest gewoon aan? Merci, Fré
nero Posted April 14 Posted April 14 (edited) Alles zit erbij. Afhankelijk van de kabelboom die je hebt gestoken moet je wel of niet een kleine aanpassing doen (meestal een kabeltje bijtrekken naar de voetremschakelaar als die er al is). De verlichting kan ook wat zoekwerk geven ,maar omdat je nu constant met de verlichting op moet rijden is de stroomdraad gewoon doorschakelen de makkelijkste oplossing. Groetjes, nero. Ps: ook lampjes van 12V bestellen natuurlijk. Edited April 14 by nero
fréken Posted April 14 Author Posted April 14 Goede avond Nero...nogmaals, merci voor snelle respons... met welke kit ben je beste af? Zie prijzen schommelen tss ong 375 en 500 euro... maar heb ook beetje schrik dat iets fout bestel en er dan mee zit... ik kan wel sleutelen (werk bij Deutz..industriële dieselmotoren) maar brommertechniek is toch net iets anders... Frederik
nero Posted April 14 Posted April 14 https://www.lavespadue.it/en/spare-parts-accessories-for-vespa-and-ape/electrical-parts/electronic-ignitions/pinasco-25356856-flytech-electronic-ignition-for-vespa-vl1t-vl2t-vl3t-vm1t-vm2-vna-vba-vb1-ostrich-low-headlight-mixt.2.25.1130.gp.11006.uw Deze zou moeten voldoen en is niet te prijzig. Groetjes, nero.
Sjoerdo Posted April 15 Posted April 15 Heb de pinasco ook op mijn faro gezet, aansluiten ging heel soepel op een standaard kabelboom, lampjes vervangen door 12 v en gaan!
fréken Posted May 16 Author Posted May 16 Goede middag techneuten.. nog wat vragen mbt elektronische ontsteking... ondertussen Pinasco gestoken, zoals aangeraden... maar qua aansluiting loop ik een beetje vast. En ik vermoed dat de gelijkrichter defect is, want ik krijg nergens gelijkspanning, en wissel. Werkt dit systeem uberhaupt zonder accu? Heb schema's bijgevoegd. Iemand idee of tips, of iemand waar ik eens kan langs komen? De firma dankt u. Frederik
Frederik9111 Posted May 16 Posted May 16 Maak eens een paar foto's van je huidige aansluitingen aan de motor, stator & CDI.
nero Posted May 16 Posted May 16 (edited) Draait de motor? Indien niet, sluit alleen de kabels op de cdi aan, dan zou de motor moeten draaien. Als hij nog niet draait, wissel de kabels op de cdi (de blauwe draad plaatsen waar de rode zat en de rode waar de blauwe zat). Eigenlijk is zo'n systeem vrij simpel: - rood moet naar de cdi (ontsteking). Maak van dat punt ook een aftakking naar de kill switch om de motor af te zetten. - blauw gaat ook naar de cdi en kan ook als massa dienen voor de stroombegrenzer / gelijkrichter. (blokje met 4 aansluitingen) - geel is de andere fase voor de verlichting (blauw en geel geven wisselstroom). - rood wit gaat eventueel naar de gelijkrichter en kan dienen om een batterij te laden, maar is in feite niet nodig als je vespa geen batterij heeft. Groetjes, nero. Edited May 16 by nero
fréken Posted July 31 Author Posted July 31 Goeie middag allen... na veel en lange tussenpozen ben ik hier nog eens terug... Vespatje draait mooi, maar krijg spanningsprobleem niet in orde. De lamojes blijven springen, bij hogere toeren zie ik spanning richting 30V gaan, en da is nie ok he...ook mijn vak niet... toevallig specialsten die hier ook aan werken, aan materiaal v anderen? Ik laat het liever over aan iemand die weet waar hij mee bezig is...😃 Ik zit in Zele, tss Lokeren en Dendermonde, en kan Vespa komen afzetten...geen haast bij...(gezien dit kwakkelweer...) Laat maar weten...Frederik
nero Posted July 31 Posted July 31 Als je op de stroombegrenzer links de geel/witte draad hebt aangesloten samen met de draad die naar de verschillende lampen gaat en op de 2de positie de massakabel (blauwe draad), dan zou het moeten lukken. Anders is de stroombegrenzer defect. Groetjes, nero.
fréken Posted August 15 Author Posted August 15 Hey Nero, hier ben ik weer met m'n vragen... in de kit zat volgens mij geen begrenzer bij, enkel een gelijkrichter.. is toch niet hetzelfde dacht ik? Of is dit 2 in 1? Ook zijn er 4 aansluitingen...wat met de andere 2 dan? De blauwe die vanuit de blok (spoelen) komt zit op de bobijn. Deze dan ook gebruiken/ samen steken? Fré
Frederik9111 Posted August 15 Posted August 15 (edited) Op 16/5/2025 om 12:12, Frederik9111 zei: Maak eens een paar foto's van je huidige aansluitingen aan de motor, stator & CDI. Ahum ☝😲 (Alleen de 2 linkse aansluitingen zijn nodig. Rood/wit uit de stator mag je gewoon isoleren als je geen accu hebt). Edited August 15 by Frederik9111 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now