fréken Posted April 13 Posted April 13 Goede middag... ik ben bezig met een VL1T "in orde" te zetten, maar kom wat technische issues tegen... Kabelboom besteld en vervangen...leuk werkje trouwens..🤪 maar nu ik deze wil aansluiten blijkt dat hier origineel een accu'tje in zit...! Deze zat er niet in toen ik begon, en heb ik er nooit weten inzitten. (Erfenis v mijn pa, en heb hier als jonge ook nog mee rondgereden...30 jaar geleden..) Nu gezien dat bij draaiende motor er stationair ong 8V is, en bij volle toeren deze naar een 30V gaat, wisselspanning. Lijkt dat er dus een gelijkrichter etc tss moet met een accu. Heeft iemand een idee waar dit alles te vinden is, en hoe aan te sluiten? Goeten, Fré.
nero Posted April 13 Posted April 13 Normaal zat de gelijkrichter onder de rechterbil, maar best koop je een recenter model: https://www.allekabels.be/transformator/7371/1074335/gelijkrichter.html?lang=nl-be Hier een vb van een stroombegrenzer 6V: https://www.k-parts.be/nl/mezoly-spanningsregelaar-6v-universeel-3-polig Plaatsen kan je waar je wil, zijn klein in afmeting. Beiden zijn te plaatsen aan de voeding voor die naar de verlichting gaan . tip: plaats ineens een moderne ontsteking (type flytech, Vespatronic, ...) van 12V; Dit gaat je veel miserie besparen. Groetjes, nero. 3
nero Posted April 13 Posted April 13 5 uren geleden, nero zei: Normaal zat de gelijkrichter onder de rechterbil, maar best koop je een recenter model: Sorry , linkerbil dus, als je achter de vespa staat. Groetjes, nero.Â
fréken Posted April 14 Author Posted April 14 Goede middag Nero, merci voor de snelle reactie... ivm elektronische ontsteking.. zit hier dan de gelijkrichter en begrenzer bij? En wat bestel ik dan best? Je spreekt ook over ontsteking systeem 12V, is het dan geen probleem dat het 6V systeem is? Of pas ik dan de rest gewoon aan? Merci, Fré Â
nero Posted April 14 Posted April 14 (edited) Alles zit erbij. Afhankelijk van de kabelboom die je hebt gestoken moet je wel of niet een kleine aanpassing doen (meestal een kabeltje bijtrekken naar de voetremschakelaar als die er al is). De verlichting kan ook wat zoekwerk geven ,maar omdat je nu constant met de verlichting op moet rijden is de stroomdraad gewoon doorschakelen de makkelijkste oplossing. Groetjes, nero. Ps: ook lampjes van 12V bestellen natuurlijk. Edited April 14 by nero
fréken Posted April 14 Author Posted April 14 Goede avond Nero...nogmaals, merci voor snelle respons... met welke kit ben je beste af? Zie prijzen schommelen tss ong 375 en 500 euro... maar heb ook beetje schrik dat iets fout bestel en er dan mee zit... ik kan wel sleutelen (werk bij Deutz..industriële dieselmotoren) maar brommertechniek is toch net iets anders... Frederik
nero Posted April 14 Posted April 14 https://www.lavespadue.it/en/spare-parts-accessories-for-vespa-and-ape/electrical-parts/electronic-ignitions/pinasco-25356856-flytech-electronic-ignition-for-vespa-vl1t-vl2t-vl3t-vm1t-vm2-vna-vba-vb1-ostrich-low-headlight-mixt.2.25.1130.gp.11006.uw Deze zou moeten voldoen en is niet te prijzig. Groetjes, nero. Â
Sjoerdo Posted April 15 Posted April 15 Heb de pinasco ook op mijn faro gezet, aansluiten ging heel soepel op een standaard kabelboom, lampjes vervangen door 12 v en gaan!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now