Jump to content
Vespaforum.be

Geen vermogen Vespa lx50 4t 4v 2010

Recommended Posts

Posted

Als eerste de setup van de Vespa 

-standaard carburateur, blok, uitlaat en luchtfilter.

- multivar kit zit er in met witte veer en 6,1 grams rollen.

-sproeier maat 82 

De scooter start prima, haalt zijn gebruikelijke snelheid.

probleem:

Als ik een heuvel op rijdt dan begint hij te sputteren en het vermogen is weg. Zie en hoor het filmpje. Als ik op een vlakke weg rij dan trekt ie iets minder snel op en opnieuw gas na een bocht houdt ie iets in.

het volgende heb ik al uitgewisseld van een goed lopende zelfde Vespa:

carburateur, bobine, stator en rotor,  nieuwe bougie, luchtfilter is schoon en geen lek, spruitstuk getest met remmenreiniger, kleppen gesteld. 

Het probleem blijft, graag hulp/ ideeën wat dit kan zijn 

Posted

ik zou de aanvoer van je benzine even nalopen (gekke bocht in je benzine slang, benzine kraan niet meer goed (is vacuum denk ik?)), kijk ook of je tank kan ontluchten.

Posted

Ja is vacuüm kraan, ik zou nog de benzine filter kunnen checken. (Net getankt 🤦🏻‍♂️😅

Posted (edited)

Denk toch dat je naar je multivar of sproeier moet kijken.

Is de multivar nieuw en zo nee, zijn de variateur en de glijbus schoon (en niet vettig)?

Geen vlakke kantjes aan de rollen? De vario’s zijn daar gevoelig voor en lopen dan qua toeren niet goed door (bekende dipje).

Dan het gewicht van de rollen, je hoort dat de vario blijft hangen in een toeren gebied. Je gebruikt nu de standaard multivar gewichten, je kan iets lichtere rollen gebruiken. Hangt ook van het gewicht van de bestuurder af. Misschien heb je een licht persoon in de buurt en dan stuur je die de heuvel op, dan heb je meteen je antwoord.

Als laatste de sproeier, had de andere carburateur ook een 82 erin of iets kleiner. Zou zelf een 78 proberen want 82 is wel groot voor een standaard setup.
De 4v blokken zijn qua hoofdsproeier gevoelig en af fabriek kwamen ze in juni 2009 met een 72 (om aan de Euro norm te voldoen). Een half jaar later gingen velen over naar een 75-78 omdat de 72 te klein was.

Edited by Pilaf
  • Thanks 1
Posted

Bedankt voor je bericht Pilaf!

De multivar zit er nieuw in alsook bij de overige Vespa’s. De wat grotere sproeier is mij geadviseerd in combinatie met de multivar. 

Ik heb nog 8 Vespa’s Lx50 staan met dezelfde setup en zelfde sproeier en deze rijden perfect.

heeft u misschien nog andere ideeën? 

Posted

Door het veranderen van de sproeier loopt de scooter veel beter maar vandaag tijdens het rijden had ik ineens weer het probleem dat hij inhoudt en later de heuvel op weer. Ik kan er gewoon naast gaan lopen. het lijkt alsof er ineens een stekker uit getrokken wordt. Hij blijft wel lopen maar gaat niet vooruit.. 

Posted

Maar komt ze wel op toeren of blijft die ook laag?

Bij het laatste moet het haast wel in de vario of koppeling zitten. Niet toevallig een veertje gebroken in de koppeling? 

Posted

Ik heb vandaag zo’n 50 km gereden met de Vespa. Af en toe wat gesputter gehad maar op een gegeven moment geen problemen meer. Ik vermoed dat er wat vocht in de benzine heeft gezeten en bij het rijden op een berg dat dit op een of andere manier werd opgezogen. Hij rijdt nu top!

Bedankt voor het meedenken👊👍

• Like 1