Jump to content
Vespaforum.be

Onsteking afstellen ape50

stef92

Recommended Posts

Posted

Hey Allemaal, zoals ik eerder al gezegd heb ben ik een ape50 aan het opknappen.

ik heb het motorblok volledig gereviseerd (TL3M is de motorcode)

setup 20mmtap krukas, salg57mm  130cc polini met membraaminlaat en 24mm polini pwk carburator.

ik wil de ontsteking nu op 16 gr zetten maar hoe doe ik dit juist bij deze modelletjes? enige van info dat ik vindt is dit.:

image.png.9bac92e678f86475e2bf66a78d51beca.png

wat is nu het TDC (topdeadcenter) ? is dit als hij draait met de stroboscooplamp de A markering of de D markering? 

iemand die me kan helpen? en als ik hem 16gr voorontsteking wil geven moet die 16gr rechts van de markering komen toch?

alvast bedankt voor de hulp.

image.png

Posted

Je ontstekingsmoment is BeforeTDC (BTDC), Vespa draait met de klok mee dus ligt altijd tegen de klok in, oftewel linksom.

Als markering A je TDC is dan is je ontstekingsmoment 16graden naar links.

Controleren of A inderdaad je TDC is, is niet zo moeilijk, TDC is niets meer dan het punt dat je zuiger het hoogst in de cilinder zit.

Posted

Must haves als je met ontstekingen gaat spelen: een strobo en een digitale waterpas.👍

Posted

ik heb een stoboscoop die ik kan instellen met graden dus dan heb ik geen digitale waterpas nodig :) 

• Wow 1
Posted

Ow? Vertel!

Posted

waarom heb je een digitale waterpas nodig dan?  als ik een gradenschijf heb en een stroboscoop die ik in kan stellen op 16gr vooronsteking kan ik hem toch perfect zetten zoals het hoort. 

Posted
9 uren geleden, stef92 zei:

waarom heb je een digitale waterpas nodig dan?  als ik een gradenschijf heb en een stroboscoop die ik in kan stellen op 16gr vooronsteking kan ik hem toch perfect zetten zoals het hoort. 

ik doe het ook zonder... 🤐

Groetjes, nero. 

Posted

Gaat x keer sneller dan met gradenbogen en ijzerdraadjes.

Posted
goedemiddag.
ik heb toch wat basis vragen nog.
ik heb mijn motor gereviseerd, nu de cilinderkit die ik heb gemonteerd raden aan: aanbevolen ontstekingtijdstip 16graden.

image.png.5d32d44a076b8c8e4bdad8a7421b6399.png
de servicemanual zegt bovenstaande. 

Wat Betekent de A en de D ? en het streepje links na de D?
nu als hij draait staat hij perfect met de stroboscooplamp op de A tijdens draaiende motor.
als ik de 16 graden toepas moet de markering op het vliegwiel toch richting de D gaan veronderstel ik?  

ik kan nergens terugvinden wat deze markeringen betekenen.
ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om TDC even te checken dat dit overeenkomt met de A ofzo maar ik dacht dat mischien hier de mensen dit zo weten wat de markeringen betekent.  enige wat ik nu gedaan heb ik de motor gestart en met de strobolamp gekeken en die komt nu perfect overeen met de A markering.
bedankt al.
Posted

A staat voor "advanced", maar die vliegwielindicaties zijn in geen geval betrouwbaar.

De stalen Polini 133 is behoorlijk vastloopgevoelig. Ik zou niet wachten met het nameten van de voorontsteking. 

Posted

@frederik9111 oke, maar als ik de TDC controleer en deze klopt effectief met de A dan mag ik er toch vanuitgaan en afstellen op basis van deze gegevens? dan 16gr naar links op het vliegwiel markeren en de ontsteking verdraaien tot dat dit overeenkomt met de A.

dus de vliegwielmarkering nu 16gr naar links afschrijven en de ontsteking verdraaien tot deze markering op de A komt. dan is het toch in orde lijkt me?

andere vraag aangezien je zegt dat ze zeer vastloop gevoelig zijn. welke mengverhouding gebruiken jullie voor deze setup?

Posted

Ik heb je eerste zin enkele malen herlezen, maar kan er in alle eerlijkheid kop nog staart aan krijgen, vrees ik. 

De jetting is afhankelijk van krukas, uitlaat, carburator,... 

Posted

Als markering A (toevallig?) precies overeenkomt met je TDC, dan moet je inderdaad je timing 16 graden linksom afstellen.

Posted

ok bedankt.

wat Frederik zegt kan ik wel begrijpen dat je het op die manier niet kan vertrouwen, als je de kap losschroeft verschuift deze een beetje wat het dan onbetrouwbaar maakt lijkt me.

ik heb het nu op volgende mannier gedaan zoals in deze video:

lijkt me meer betrouwbaar.

Posted

No offense, maar dat zou ik toch allemaal iets accurater doen hoor. Stiftlijntjes van 3mm dik aan beide uiteinden, een tand meer of minder,... levert makkelijk +/- 6° variatie op de meting op.

Ik gebruik al vele jaren een Buzzwangle (tot op een 1/10de °). Het kruis kan je vervangen door een vliegwieltrekkertool en een magnetische digitale waterpas vind je in de Gamma voor €20.  

Posted
11 minuten geleden, Frederik9111 zei:

No offense, maar dat zou ik toch allemaal iets accurater doen hoor. Stiftlijntjes van 3mm dik aan beide uiteinden, een tand meer of minder,... levert makkelijk +/- 6° variatie op de meting op.

Ik gebruik al vele jaren een Buzzwangle (tot op een 1/10de °). Het kruis kan je vervangen door een vliegwieltrekkertool en een magnetische digitale waterpas vind je in de Gamma voor €20.  

Ik had het met een kraspen gedaan ipv stift maar dat is ook niet accuraat genoeg mischien? 

Ik zal eens kijken waar ik zulke buzzwangle kan kopen. Bedankt voor de tip. 

Ivm de 2takt smering welke mengverhouding gebruiken jullie ?

Setups bij mij is:

130 cc polini cilinder en alu kop. 

24mm polini pwk carbu

Membraaminlaat polini 

125cc krukas. 

Alles uiteraard gefreesd dat de flow goed zit met de spoelpoorten enzv. 

Posted

Mijn vergelijkbare ET3 133 met PHBL heeft een 90 main. PHW trekt een pak meer lucht binnen dus misschien best beginnen met de 105 die er normaliter standaard in zit.

Posted
5 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Mijn vergelijkbare ET3 133 met PHBL heeft een 90 main. PHW trekt een pak meer lucht binnen dus misschien best beginnen met de 105 die er normaliter standaard in zit.

Nee. Ik bedoel mengverhouding van benzine/2takt olie. Sorry :)

qua sproeier in de carbu laat ik idd de 105 zitten. Hij staat nu nog iets te rijk maar dat is niet erg voor het inrijden van de cilinder

Posted

Aah 🙂 

Een paar tankjes 3% kan nooit kwaad.