Jump to content
Vespaforum.be

Wat is er krom?

f4_1400

Recommended Posts

Posted

Casus: er lijkt een slag in het voorwiel van mijn Sprint te zitten. Daar rijd ik waarschijnlijk al tijden mee rond, is me niet eerder opgevallen. Als ik de Vespa op de standaard zet en een zwiep aan het voorwiel geef, dan is er een zijdelingse slinger van 4-5 mm te zien. Ik dacht aanvankelijk dat dit hem in de (deelbare) velg zat, maar de remtrommel zelf blijkt ook een lichte slinger te hebben. Ik dacht aan een kromme wielas (hoe krijg je het voor elkaar?), dus nieuwe as gestoken, maar de slinger is er nog steeds.

Nu moet ik wel zeggen dat de passing van de conische as in de velg niet zuigend leek te zijn. Ik heb as en trommel op elkaar ingeslepen met slijppasta en lijkt nu beter (maar de slinger is er nog steeds).

Ik ken de voorgeschiedenis van deze Vespa niet, maar ben al verschillende repataties tegen gekomen niet helemaal volgens de regels der kunst. Ik denk dat er ooit een nieuwe remtrommel op is gekomen, zou het kunnen dat daarin het gat niet zuiver haaks gefreesd is (goedkoop merkloos trommeltje)? Of iemand nog andere ideeën waar het anders aan kan liggen?  Ik wil het graag opgelost heb omdat er boven een bepaalde snelheid een vervelende trilling in de Vespa komt en ik denk dat dat wel eens hiermee te maken kan hebben.

20250111_225943.jpg

20250112_112012.jpg

20250112_112135.jpg

Posted

Speling op de lagers?

• Like 1
Posted (edited)
1 uur terug, jeansprint zei:

Speling op de lagers?

Lijkt me ook.  Heb je de lagers ook vervangen of alleen de as? 

Kan je het wiel zijdelings bewegen als het van de grond staat? 

De aslengte  verschilt ook.  Bij de linkse as gaat het voorwiel meer naar links komen (als je op de vespa zit), of is het gezichtsbedrog? 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
  • Like 1
Posted

Geen Piaggio logo, noch parts number te zien aan de binnenkant >> mogelijk een aftermarket trommel van niet al te beste kwaliteit?

Posted

Lagerspeling is niet aan de orde, en zou ook niet een dergelijke wobble geven.

De nieuwe en de oude as verschillen inderdaad, bij de nieuwe as loopt de conus verder door. De zijdelingse positie van het wiel zou daardoor niet moeten veranderen
(In praktijk is dit wel het geval: met de originele as valt de trommel een fractie van een mm te ver naar binnen, zie de slijpsporen op de naaf van de trommel, en rondom de keerring van de wielas. Met de nieuwe as (merkloos) komt de trommel zo'n 2 mm verder naar buiten).

Blijft (voor nu) alleen de mogelijkheid van een slordig geproduceerde remtrommel over.

• 3 weeks later...
Posted

Even een stellage bouwen met een micrometer of puppytaster erin en je kunt elk onderdeel uitsluiten.

Als ik het filmpje bekijk lijkt het alsof de velg slingert maar de trommel niet.

Het zou natuurlijk kunnen dat je velg niet vlak is of dat de oren aan de trommel niet geheel gelijk zijn waardoor de velg slingert.

Trouwens al eens je reservewiel gemonteerd? Of van een collega vespist een trommeltje geleend?