Jump to content
Vespaforum.be

MotoVespa 125 wide frame geen electra


Sjoerdo

Recommended Posts

Posted (edited)

 

Sinds ettelijke jaren gisteren weer mijn motovespa rijklaar gaan maken. Wonder boven wonder, na jaren zo goed als stilstand was het bijna direct lopen en dat met jaren oude peut 😳

echter 1 probleem verlichting en toeter doen niks. Kill switch doet het wel. Lampjes zijn ok. Ik heb deze wesp niet zelf gereviseerd dus de bekabeling bij het blok kan ik niet zeggen waarom dit er zo uit ziet. Is zonder accu.

07b8214e-79ea-4212-bfe9-bc9c2891e471.thumb.jpeg.fd85b8071c5f3f67cb1035745bf3e658.jpeg5fc72421-d8f7-408d-aa26-5d3290b4754a.thumb.jpeg.01d7fe8ace7e6d5ae504ee4087745f46.jpeg

IMG_5290.thumb.jpeg.e5426e333f348b0538d2c4414bc63b91.jpeg

Edited by Sjoerdo
Extra fotos
Posted

De geel/groene lusterbekabeling verraadt dat er al een DIY-er actief is geweest achter het vliegwiel (aangesloten op de bobijn en killswitch).

De lichtspoel(en)bekabeling (witte kabel uit de stator) is zo te zien gewoon dichtgekleeft. Niet onlogisch dat er dan niks werkt eej :)). Hoe zeker ben je dat er nooit een accu in gezeten heeft? 

 

image.png.8a00b0b365800bd35790b1dc87e152c9.png

Posted

ik zal even in de bil kijken of er een accu houder inzit. Ik heb deze Vespa al meer dan 10 jaar bezit, maar eigenlijk nooit echt mee gereden behalve wat kleine stukjes, stond sinds 2014 in stalling.

volgens mij heeft alles wel gewerkt.

Scooter overgenomen van AJ van het forum en deze door Maskes rijklaar laten maken (inclusief nieuwe claxon), daarna in stalling gezet ivm werk in het buitenland, dus nooit echt goed getest.

 

Posted

Een ideale excuus om een verse Flytech en conversiekabelboom aan de Kerstman te vragen :)

 

Posted

Nah deze wordt werkend gemaakt en gaat dan in de verkoop, heb teveel projecten lopen :)

scooter start zo goed dat een flytech geen toegevoegde waarde biedt :)

  • Haha 1
Posted

ik kan dus trouwens even proberen de witte aan te sluiten op iets om te kijken of er dan wat gebeurd? 

 

waar zou de witte dan mee geconnect moeten worden?

Posted (edited)
1 uur geleden, Sjoerdo zei:

ik kan dus trouwens even proberen de witte aan te sluiten op iets om te kijken of er dan wat gebeurd? 

 

waar zou de witte dan mee geconnect moeten worden?

Probeer met alles , behalve de rode die naar de hoogspanningsbobijn gaat? 

Ziet er mij een soepje uit, die bedrading...

Volgens mij zou de groene draad de killswitch moeten zijn, maar die is afgekoppeld en de killswitch werkt? 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Posted

killswitch werkt idd, op plaatjes 2 lijkt dat de killswitch contact maakt met met de pool waarop een rood draad is aangesloten.

Posted

Rood in de kabelboom is in die generatie vaak de killswitchkleur toch? Klopt m.i. helemaal hoor. De dubbele groene doet een lichtcircuit en een accuvoeding vermoeden. 

Als de lichtspoelen correct zijn aangesloten (en niet zijn doorgebrand) moet je 6v kunnen meten tussen wit en motormassa. If not: vliegwiel eraf en binnenin eens piepen.

  • 3 weeks later...
Posted

vanaaf gaan we weer aan de slag met de Moto Vesp:

stap 1: meten of er 6v op wit staat

stap 2: indien ja dan bedrading nalopen en daar waar nodig (opnieuw) aansluiten

stap 3: indien nee, vleigwiel eraf en onsteking nakijken.

stap 4: kijken of er een accu tree in de zijbil zit

Posted

de witte draad geeft stroom, dus dat is al 1 deel opgelost.

hebben met een 9v batterij geprobeerd om te kijken of de bedrading een beetje klopt maar zijn vastgelopen op een lege batterij

zodra er stroom op stond ging de toeter af, hier de bedrading bij de schakelunit omgedraaid, lijkt te werken nu (maar moet een andere vorm van electriciteit hebben om te testen)

Verder doet de verlichting ook raar, maar wederom zonder stroom moeilijk te testen...

we puzzelen verder...

Posted
Op 7/1/2025 om 10:43, Sjoerdo zei:

stap 4: kijken of er een accu tree in de zijbil zit

Dit al kunnen bevestigen?

Posted

Ook geen sporen van bedrading of een gelijkrichter? Vreemd... 

Posted

Nee, maar wel bedrading voor knippers op de achterbillen en gaatjes in de billen waar deze zouden hebben gezeten.

Posted

Dat kunnen onmogelijk standaard pinkers geweest zijn. Logischerwijs zou er dan ook sowieso ergens een relais ingebouwd moeten (geweest) zijn.

De kans is groot dat jouw huidige kabelboom het resultaat is van één of meerdere wijzigingen in de loop der jaren. Een verse kabelboom zit er in een avondje in! Meteen een goede gelegenheid voor een 12v-ontsteking en -conversiekabelboom. 

 

  • Like 1
Posted

Ja ik ook geen schema's kunnen vinden van motovespa's met blinkers.

 

Het is een nieuwe kabelboom, ga wel proberen om die gewoon werkend te krijgen. heb op scooterhelp een schema gevonden van Motovespa met en zonder batterij, kleuren komen niet overeen maar bedrading zou wel moeten corresponderen, wordt alleen even puzzelen.

 

Lastige is om contante supply van 6v stroom erop te zetten om te testen. ga maar wat 9v batterijen aanschaffen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...