Jump to content
Vespaforum.be

Pk50 xl draait enkel op choke

Minilab

Recommended Posts

Posted

Dag iedereen,

Mijn Vespa had er plots geen zin meer in. Ik vertrok van de bakker en halverwege zakten de toeren en stond ik stil. Precies of ik geen benzine meer had.
De Vespa start en draait enkel en alleen maar op choke. Stationair blijft hij lekker draaien, maar enkel op choke. Wat kan er nu plots zo verkeerd zijn gegaan? Er is niets veranderd.

PK50 XL
Carburateur Dell'Orto SHB 16.16F: volledig uit elkaar gehaald en jets nagezien: OK
Bougie: OK
Geen valse lucht: OK

Gedrag:
Choke uit = valt stil
Choke aan = start
Stationair is OK - draait mooi zoals het hoort
Gas geven: toerental zakt onder stationair en valt stil

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik weet het niet meer.

Tx

Posted

Sproeier of leiding in carbu defect. Is de benzinetank roestvrij?

Groetjes, nero.

Posted (edited)

Dag @nero

Merci voor de feedback!

Sproeier = jets? Die zijn mooi proper en niet verstopt.
Benzinetank is roestvrij (de carburateur is zoals nieuw wanneer ik die vanbinnen bekijk. Is ook nog maar een jaar oud trouwens)

Edited by Minilab
Posted

Hoe oud zijn de krukaskeerringen?

• Thanks 1
Posted

@Frederik9111

Geen idee - kan ik gemakkelijk vervangen zie ik. Maar wat is de functie van deze keerring? En hoe zou dit gerelateerd zijn aan het issue? 

Dikke merci alvast!

Even een video geplaatst. Net nogmaals de carburateur volledig nagezien. Helaas, geen verandering…

Posted

De compressie als eens gemeten. Lijktdat hij, zelf met choke op, heel traag op toeren komt. 

Probeer eens zonder luchtfilter.

Groetjes, nero. 

Posted
25 minuten geleden, nero zei:

De compressie als eens gemeten. Lijktdat hij, zelf met choke op, heel traag op toeren komt. 

Probeer eens zonder luchtfilter.

Groetjes, nero. 

Klopt, hij gaat helemaal niet op toeren. 
Ik heb de compressie nog niet gemeten.

Posted (edited)

Spuit eens wat remreiniger in de luchtfilter terwijl de motor draait met de choke open. Als hij dan wél toeren wil maken weet je dat het mengsel (veel) te arm is (en je wellicht je interne keerring hebt doorgeblazen). Keerringen zijn helaas niet eenvoudig te vervangen; blok moet ervoor open.

Edited by Frederik9111
  • 2 weeks later...
Posted

Dag iedereen,

Daar ik de carbu en pakkingen volledig heb nagezien, kon het niet anders dan het blok zijn.

Issue is gevonden: lagers krukas en keerringen zijn doorgeblazen met alle gevolgen van dien…volledige revisie van het blok staat in de planning.

Merci voor alle hulp, altijd moeilijk om een issue te pinpointen via een forum ;)

88f60068-0bf1-4284-9c8b-223db7efbf89.jpeg

• Like 1
Posted

Gedremelde poortjes! Leuk leuk. 🙂

(nu nog de intake eruit 🤘🏻😎)