Jump to content
Vespaforum.be

Vespa gts hpe 2020 olie verbruik

Recommended Posts

Posted

Hey,

Bestaat er een oplossing voor het gekende probleem van het olie verbruik?

Ik hoor het graag.

Gr

Posted (edited)

Hoeveel km staan er op de teller? 

Jaren geleden had je bij BMW motoren een hoog olieverbruik tot het blok 30.000 km achter de kiezen had, tegen dan was hij ingereden. De nicasil cilinderwand was van een dermate hoge kwaliteit en slijtvastheid, dat het inrijden/inslijten van cilinderwand op zuiger (piston (zuiger) (zuiger) (zuiger)) en zuigerringen (segmenten) een tijdje duurde, waardoor het olieverbruik relatief hoog bleef. Eenmaal 'uit rodage' zakte dat verbruik, en had je een paar honderdduizend km voor de boeg. 

Ik vermoed dat dit bij de GTS ook zo is, ik hoop het tenminste. Een van de hoofdredenen waardoor ik fan blijf van de 250, die hadden/hebben daar minder last van.

Een oplossing? Neen, maar wel een uitleg/troost...

(ik snap wel niet goed waarom je die vraag in de 'te koop/aangeboden' zet)

Edited by LoMax
Posted
35 minuten geleden, LoMax zei:

Hoeveel km staan er op de teller? 

Jaren geleden had je bij BMW motoren een hoog olieverbruik tot het blok 30.000 km achter de kiezen had, tegen dan was hij ingereden. De nicasil cilinderwand was van een dermate hoge kwaliteit en slijtvastheid, dat het inrijden/inslijten van cilinderwand op zuiger (piston (zuiger) (zuiger) (zuiger) (zuiger)) en zuigerringen (segmenten) een tijdje duurde, waardoor het olieverbruik relatief hoog bleef. Eenmaal 'uit rodage' zakte dat verbruik, en had je een paar honderdduizend km voor de boeg. 

Ik vermoed dat dit bij de GTS ook zo is, ik hoop het tenminste. Een van de hoofdredenen waardoor ik fan blijf van de 250, die hadden/hebben daar minder last van.

Een oplossing? Neen, maar wel een uitleg/troost...

(ik snap wel niet goed waarom je die vraag in de 'te koop/aangeboden' zet)

Heb het op de verkeerde plaats gepost. Men excuses. Het is blijkbaar een algemeen probleem.

Op mijn vespa staan momenteel 1700km

Posted

1700 km, dan klopt het verhaal toch wel, tot 5000 km gaat ie blijven verbruiken. En de theorie is, dat hoe beter de kwaliteit van de olie is, hoe langer hij gaat verbruiken, omdat het inslijten ook langer duurt. Daarom bestaat er rodage-olie. En heel rustig en geleidelijk rijden, rekt het proces ook nog, dus eenmaal warm mag je hem laten werken voor de kost, dan gaat het olieverbruik ook sneller zakken. Om daarna weer te gaan stijgen, wegens blokje versleten 😁

• Thanks 1
Posted
11 uren geleden, Sten1 zei:

Bestaat er een oplossing voor het gekende probleem van het olie verbruik?

En als je er echt slecht van slaapt 😉…heb zelf bij ons HPE model vanaf dag 1 een carterdeksel met kijkglas gemonteerd. De pijlstok van de HPE zit echt op een bizarre plek t.o.v. het Quasar blok. Nu is het voor het rijden even door het glaasje koekeloeren of er (genoeg) olie in zit.

• Thanks 1