BobPX Posted November 28, 2024 Author Posted November 28, 2024 Morgen is kijken of er iets van te maken is bedankt voor het meedenken!
BobPX Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 Gelukt! Standaard gemonteerd met 2, 17mm veren. Veel beter zo op een middenbok. Ook met het aantrappen!
BobPX Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 Blokje blijft mooi droog na het vervangen van de pakkingen en keering. ik heb toch nog een probleem aan de Vespa…. Af en toe in de 3e versnelling klap ie eruit en schiet ie weer terug. Ook heb ik het idee dat de schakel hendel dan naar zijn 4e versnelling draait. Dit gebeurd op wat hoger toetental. ( vraag naar meer vermogen) het geeft geen vertrouwen in het doortrekken naar bijvoorbeeld een 80km/h weg. Wat zou ik als eerst kunnen controleren?
jeansprint Posted December 1, 2024 Posted December 1, 2024 Ai! Een versleten schakelkruis...? Blokje moet hier voor open...
BobPX Posted December 2, 2024 Author Posted December 2, 2024 16 uren geleden, jeansprint zei: Ai! Een versleten schakelkruis...? Blokje moet hier voor open... Schakel kruis zou vervangen zijn en ook zou er een nieuwe gear selector rod gemonteerd zijn met nieuwe veren in de primaire as…….. 1 uur geleden, Frederik9111 zei: Hoera! Wintelsleutelproject incoming! Oei oei!
Frederik9111 Posted December 2, 2024 Posted December 2, 2024 Een fout gemonteerd of fout model van schakelkruis, selectorstang of -box kan dezelfde symptomen geven.
nero Posted December 2, 2024 Posted December 2, 2024 ... of een versleten versnellingsapparaat. Groetjes, nero.
BobPX Posted December 3, 2024 Author Posted December 3, 2024 18 uren geleden, Frederik9111 zei: Een fout gemonteerd of fout model van schakelkruis, selectorstang of -box kan dezelfde symptomen geven. Oké dat kan ik natuurlijk pas zien als het blokje uit elkaar gaat. wat is een box? 18 uren geleden, nero zei: ... of een versleten versnellingsapparaat. Groetjes, nero. Is een versnellingsapparaat het geen wat de versnellingen bedient?
josse Posted December 3, 2024 Posted December 3, 2024 Wat je beschrijft qua springen uit versnelling is zoals hierboven beschreven iets wat wel vaker voorkomt en in 80% van de gevallen een versleten schakelkruis. Tenzij je dat zelf recent vervangen hebt, ga je dat pas kunnen uitsluiten nadat je het blok open hebt gedaan. Misschien wel handig dat je even je motor-nummer hier meegeeft (desnoods de laatste 2 cijfers blurren), dan weten we exacter over of het een oud of nieuw type PX is : hebben een ander kruisje : oud of nieuw . dit bedoelen ze met versnellingsapparaat. Er bestaan ook goedkopere versies van. Ik heb me laten vertellen dat in de loop der jaren er wel wat afwijkingen zijn ontstaan in de toleranties, waardoor je soms hebt dat zelfs een gloednieuwe niet perfect schakelt en je een spacer moet plaatsen. Maar de experten gaan je hier meer details over kunnen geven. deze video kan ook van pas komen.
Frederik9111 Posted December 3, 2024 Posted December 3, 2024 (edited) 23 uren geleden, nero zei: ... of een versleten versnellingsapparaat. Groetjes, nero. Klopt. Selectorbox is de Engelstalig naam voor versnellingsapparaat. Let op: hiervan bestaan verschillende types en moet van dezelfde motorgeneratie zijn als de rest van je versnellingsbak. Het geveerd "armpje" (aangeduid door de rode pijlen) kan inderdaad wat uitslijten. Je kan dit testen door de kabelschijf met de hand heen en weer te wringen. Het armpje mag dan niet meebewegen (in de richting van de groene pijlen). If so: armpje vervangen. Ook binnenin kan er slijtage optreden. De selectorschijf en de interne schakelarm moeten spelingsvrij met elkaar verbonden zijn. Bij oude exemplaren kan speling op de (groene) as optreden of op de conische pin die de arm vast zet op de verticale as (rode pijlen). Bij wild schakelen kan de schakelarm ook breken. Die kan je desgevallend vervangen. Bij te grote slijtage is een volledig nieuw exemplaar soms aangewezen. Edited December 3, 2024 by Frederik9111 3
Bowyer Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 hmm, iemand al eens zo'n snel schakel apparaat geprobeerd waar je alleen een beweging omhoog of omlaag maakt om te schakelen? An sich lijkt mij zoiets wel tof als je toch nieuw moet, je koppelingshendel blijft dan altijd in dezelfde positie.
Frederik9111 Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 (edited) Enkel geschikt voor de Lusso reeks. ☝😙 Edited December 7, 2024 by Frederik9111
Frederik9111 Posted December 7, 2024 Posted December 7, 2024 Gaia gaat niet blij zijn omwille van die zinloos lijdende spaarvarkentjes. 🙂 Ooit es een prototype van Liztor gezien op een World Vespa Event. Liep meer vast dan soepel. Daarna nooit op de markt gezien 🙂
N!Ce Posted December 9, 2024 Posted December 9, 2024 Op 2/12/2024 om 13:19, Frederik9111 zei: Hoera! Wintelsleutelproject incoming! Volgens mij is dat toch stilaan een miskoopje geweest, die blauwe PX... (denk ik) Is die niet afkomstig van een vereniging die nogal graag uitpakken met PK's? 🫣
Recommended Posts