BobPX Posted November 14 Posted November 14 Hoi vraagje. Als de motor loopt dan lekt er olie uit mijn blok ter hoogte van de achteras. Langs de stofplaat van de achterrem. Is dit goed op te lossen? Kwestie van wiel er af en keering vervangen? Zijn er nog belangrijke punten waar ik op moet letten?
Frederik9111 Posted November 14 Posted November 14 De keerring zit intern; achter het lager. Blok mag open. 1
BobPX Posted November 15 Author Posted November 15 Bedankt voor je reactie! vraagje de verkopende partij zegt tegen mij omdat ik de benzine kraan open had laten staan dat nu de motor vol benzine is gelopen. Maar het kan toch niet dat de benzine zo in de versnellingsbak/ achteras huis loopt. toen ik de Vespa kocht zag ik dat het wat vettig was. Maar dit was geen ramp werd gezegd……
jeansprint Posted November 15 Posted November 15 (edited) Als ik me niet vergis, zijn er ook blokjes ( oudere types ) met de keerring aan de buitenzijde. Blokjes met de keerring in het blok herken je aan klein gaatje onderaan tegen de stofplaat. Best demonteren om het te checken... Edited November 15 by jeansprint 1
Frederik9111 Posted November 15 Posted November 15 Gezien het olieparcours vertrekt de olie via het drainage gaatje onderin de carter achter het lager. Het betreft hier dus zeker een PX EFL (of Lusso) carter met interne keerring. Er ligt al een stevige plas. Voor je't weet bol je zonder versnellingsbaksmering. Best niet meer mee gaan rijden. Quick fix-gewijs kan je dat gaatje afkitten met silicone of JB Weld en de stofring in de remtrommel vervangen door een 31,5mm olie keerring (of 30mm en passende remtrommel). Als je't écht goed en veilig wil oplossen, zit niks anders op dan het blok tot de laatste vijs te demonteren. 1 1
BobPX Posted November 20 Author Posted November 20 Op 15/11/2024 om 11:02, Frederik9111 zei: Gezien het olieparcours vertrekt de olie via het drainage gaatje onderin de carter achter het lager. Het betreft hier dus zeker een PX EFL (of Lusso) carter met interne keerring. Er ligt al een stevige plas. Voor je't weet bol je zonder versnellingsbaksmering. Best niet meer mee gaan rijden. Quick fix-gewijs kan je dat gaatje afkitten met silicone of JB Weld en de stofring in de remtrommel vervangen door een 31,5mm olie keerring (of 30mm en passende remtrommel). Als je't écht goed en veilig wil oplossen, zit niks anders op dan het blok tot de laatste vijs te demonteren.
BobPX Posted November 20 Author Posted November 20 Hee ik heb zojuist het blok verwijderd. Wat ik niet snap is dat mijn remschoenen kurk droog zijn. heb je hier een antwoord voor? Ook zie ik geen drainage gaatje. de rode lijn op de foto is waar het schroefje ingaat voor de ankerplaat / stofkap remmen.
Frederik9111 Posted November 20 Posted November 20 If not: ben je zeker dat het oliespoor vertrekt aan de remtrommelaansluiting? Geen hogere sporen van olielekkage gezien? 1
BobPX Posted November 20 Author Posted November 20 Hee bedankt voor je reactie. (zeer snel)!! Ik zie toch echt geen gaatje. Nu ga ik idd twijfelen of het daar dan wel vandaan komt. Aangezien het onder mijn koppelingspedaal ook nat is…… De achteras keering heb ik er trouwens van buitenaf uit kunnen wippen. 75381533707__5BBD5232-85F2-41B3-A1C1-8146541888E1.MOV 1
nero Posted November 20 Posted November 20 Lijkt me te komen van onder het koppelingsdeksel of hogerop van de carterontluchting (teveel boite-olie in gedaan?). Kijk idd ook na of er geen olie lekt aan de koppelingshendel. Zoja de o-ring vervangen. Groetjes, nero. 1 1
Frederik9111 Posted November 20 Posted November 20 Goed nieuws dat je een lekkende keerring kan uitsluiten. De 8”voorziening en 27mm keerring verraadt ook dat het een eerste reeks (dus pré-lusso) blok blijkt te zijn. Nero zit op het juiste spoor. 🙂 1 1
BobPX Posted November 20 Author Posted November 20 Of er te veel olie in heeft gezeten durf ik niet te zeggen, zelf niet gevuld. ik ga bestellen kickstart oring koppeling deksel oring achteras keering nieuwe olie fijn dat jullie zo goed meedenken! even voor mijn beeldvorming Omdat ik nieuw ben met een Vespa scooter had ik zoals eerder vermeld de Benzine kraan open laten staan snacht (moet dit niet gewoon kunnen) dus de scooter wilde niet meteen starten. Na een aantal keer kicken en de bougie droogmaken liep hij goed. Zou het kunnen dat daardoor dit probleem is gekomen? Stel het zou wel benzine zijn. Dan moet het via de krukas keering naar de koppeling ruimte lekken. Maar dan moet het toch uiteindelijk uit het ventiel op de koppeling deksel komen. Omdat de ruimte dan vol wordt geperst met benzine. gr Bob
Frederik9111 Posted November 20 Posted November 20 In theorie zou dat kunnen, maar dan zou je nu bijna 2 liter benzine/olie in het carter moeten vinden. Benzine die via lekkende keerringen tot in het ondercarter loopt verdunt vrijwel meteen de olie tot de viscositeit van pompwater. En dan nog. Dan zou je ook benzine in de uitlaat moeten vinden. De uitleg van de verkoper klopt zeker niet. Een openstaande benzinekraan en lekkende vlotternaald kan evenwel wél de verklaring zijn voor moeilijk starten (verzopen motor). Telkens de benzinekraan is een goede gewoonte. Dat leer je jezelf best aan. Je bestelt dus best ineens een verse vlotternaald. De messing duwpen is zo te zien ook aan vervangen toe (verder geen verklaring voor je olieprobleem). Voor het vervangen van een kickstarter o-ring moet je blok open. Maar dat heeft dus voorlopig niet veel zin. Overigens: staat jouw Vespa op een schuine poot? Zelfs een héél klein beetje te veel olie wordt dan nog makkelijker via de ontluchter uit het carter gegooid. 1
BobPX Posted November 20 Author Posted November 20 Sorry ik bedoel koppeling hevel i.p.v. kickstart. ik denk dan dat het een pech geval is aangezien de olie van normale dikte is en het was niet zo veel. De scooter heeft idd een schuin standaard. Vond hem zelf ook al erg schuin staan. Dit ga ik wat aanpassen. De hulp van jullie verduidelijkt het wel erg fijn! o ring koppeling hevel messing duwpen vlotternaald achteras keering olie + pakkingring aftapplug pakking schakelhuis koppeling deksel oring volgens kom ik hier een heel eind mee bedankt weer!! groet Bob 1
nero Posted November 21 Posted November 21 (edited) Als je de duwpen vervang, ook het plaatje waar die tegen duwt best vervangen. En neem een duwpen van Piaggio, veel anderen merken zijn eerder van "karton" gemaakt dan van messing. Groetjes, nero. Edited November 21 by nero 2
Bowyer Posted November 22 Posted November 22 En zet je vespa gewoon op een middenbok, dat vinden ze veel fijner dan een zijpoot.
BobPX Posted November 25 Author Posted November 25 Hee! De Vespa doet het weer en is lekvrij! bedankt allemaal voor de hulp. heeft iemand voor mij een foto hoe de middengolf gemonteerd zit en welke delen zou ik nog missen?
Frederik9111 Posted November 26 Posted November 26 Bij recentste PX'en worden normaliter twee Ø=17mm veren gebruikt (al lukt 1 dikke ook hoor). Bij sommige omvangrijke box-uitlaten zoals BGM BBT, Polini Pox of Pinasco Touring is er onvoldoende ruimte voor de oudere Ø=32mm veer.
Arnovt Posted November 26 Posted November 26 Niet vergeten de rubber buffer. https://www.sip-scootershop.com/nl/product/rubberen-buffer-middenstandaard-174773-voor-vespa-px-t5-p150s_17477310?q=Middenstandaard rub mvg Arno
Frederik9111 Posted November 26 Posted November 26 Als je die weglaat kan je plat door de bochten zonder vonkjes! 😗 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now