Jump to content
Vespaforum.be

Versnellingsbak olie lekkage px200


BobPX

Recommended Posts

Posted

Hoi vraagje. Als de motor loopt dan lekt er olie uit mijn blok ter hoogte van de achteras.

Langs de stofplaat van de achterrem.

Is dit goed op te lossen? 
 

Kwestie van wiel er af en keering vervangen? 
Zijn er nog belangrijke punten waar ik op moet letten?

IMG_1987.png

Posted

De keerring zit intern; achter het lager. Blok mag open. 

  • Thanks 1
Posted

Bedankt voor je reactie! 
vraagje de verkopende partij zegt tegen mij omdat ik de benzine kraan open had laten staan dat nu de motor vol benzine is gelopen. 
 

Maar het kan toch niet dat de benzine zo in de versnellingsbak/ achteras huis loopt.

toen ik de Vespa kocht zag ik dat het wat vettig was. Maar dit was geen ramp werd gezegd……

Posted

Neen, dat klopt niet.

  • Thanks 1
Posted (edited)

Als ik me niet vergis, zijn er ook blokjes ( oudere types ) met de keerring aan de buitenzijde.

Blokjes met de keerring in het blok herken je aan klein gaatje onderaan tegen de stofplaat.

Best demonteren om het te checken...

 

 

Edited by jeansprint
  • Thanks 1
Posted

Gezien het olieparcours vertrekt de olie via het drainage gaatje onderin de carter achter het lager. Het betreft hier dus zeker een PX EFL (of Lusso) carter met interne keerring. Er ligt al een stevige plas. Voor je't weet bol je zonder versnellingsbaksmering. Best niet meer mee gaan rijden. 

Quick fix-gewijs kan je dat gaatje afkitten met silicone of JB Weld en de stofring in de remtrommel vervangen door een 31,5mm olie keerring (of 30mm en passende remtrommel). Als je't écht goed en veilig wil oplossen, zit niks anders op dan het blok tot de laatste vijs te demonteren.   

 

image.thumb.png.b48b41f3bb2c111291a66791af24a27b.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
Op 15/11/2024 om 11:02, Frederik9111 zei:

Gezien het olieparcours vertrekt de olie via het drainage gaatje onderin de carter achter het lager. Het betreft hier dus zeker een PX EFL (of Lusso) carter met interne keerring. Er ligt al een stevige plas. Voor je't weet bol je zonder versnellingsbaksmering. Best niet meer mee gaan rijden. 

Quick fix-gewijs kan je dat gaatje afkitten met silicone of JB Weld en de stofring in de remtrommel vervangen door een 31,5mm olie keerring (of 30mm en passende remtrommel). Als je't écht goed en veilig wil oplossen, zit niks anders op dan het blok tot de laatste vijs te demonteren.   

 

image.thumb.png.b48b41f3bb2c111291a66791af24a27b.png

 

Posted

Hee ik heb zojuist het blok verwijderd. Wat ik niet snap is dat mijn remschoenen kurk droog zijn. 
 

heb je hier een antwoord voor? 
 

Ook zie ik geen drainage gaatje. 
de rode lijn op de foto is waar het schroefje ingaat voor de ankerplaat / stofkap remmen.

 

 

IMG_2055.jpeg

Posted

Zie ik daar toch geen (ex-)drainage gaatje? 

image.thumb.png.1990d42ebb567ba4e70744b8a058f992.png

Forum member supplied image with no explanatory text

  • Thanks 1
Posted

If not: ben je zeker dat het oliespoor vertrekt aan de remtrommelaansluiting? Geen hogere sporen van olielekkage gezien?

  • Thanks 1
Posted

Lijkt me te komen van onder het koppelingsdeksel of hogerop van de carterontluchting (teveel boite-olie in gedaan?). 

Kijk idd ook na of er geen olie lekt aan de koppelingshendel. Zoja de o-ring vervangen. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Goed nieuws dat je een lekkende keerring kan uitsluiten. De 8”voorziening en 27mm keerring verraadt ook dat het een eerste reeks (dus pré-lusso) blok blijkt te zijn. 

Nero zit op het juiste spoor. 
🙂

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Of er te veel olie in heeft gezeten durf ik niet te zeggen, zelf niet gevuld. 
 

ik ga bestellen

kickstart oring 

koppeling deksel oring 

achteras keering 

nieuwe olie 

fijn dat jullie zo goed meedenken! 
 

even voor mijn beeldvorming

Omdat ik nieuw ben met een Vespa scooter had ik zoals eerder vermeld de Benzine kraan open laten staan snacht (moet dit niet gewoon kunnen) dus de scooter wilde niet meteen starten. Na een aantal keer kicken en de bougie droogmaken liep hij goed. 
Zou het kunnen dat daardoor dit probleem is gekomen? 
 

Stel het zou wel benzine zijn. Dan moet het via de krukas keering naar de koppeling ruimte lekken. Maar dan moet het toch uiteindelijk uit het ventiel op de koppeling deksel komen. Omdat de ruimte dan vol wordt geperst met benzine. 
 

gr Bob 
 

image.jpg

image.jpg

Posted

In theorie zou dat kunnen, maar dan zou je nu bijna 2 liter benzine/olie in het carter moeten vinden. Benzine die via lekkende keerringen tot in het ondercarter loopt verdunt vrijwel meteen de olie tot de viscositeit van pompwater. En dan nog. Dan zou je ook benzine in de uitlaat moeten vinden. De uitleg van de verkoper klopt zeker niet.

Een openstaande benzinekraan en lekkende vlotternaald kan evenwel wél de verklaring zijn voor moeilijk starten (verzopen motor). Telkens de benzinekraan is een goede gewoonte. Dat leer je jezelf best aan. Je bestelt dus best ineens een verse vlotternaald. De messing duwpen is zo te zien ook aan vervangen toe (verder geen verklaring voor je olieprobleem).  

Voor het vervangen van een kickstarter o-ring moet je blok open. Maar dat heeft dus voorlopig niet veel zin. 

Overigens: staat jouw Vespa op een schuine poot? Zelfs een héél klein beetje te veel olie wordt dan nog makkelijker via de ontluchter uit het carter gegooid. 

 

  • Thanks 1
Posted

Sorry ik bedoel koppeling hevel i.p.v. kickstart. 
 

ik denk dan dat het een pech geval is aangezien de olie van normale dikte is en het was niet zo veel. 

De scooter heeft idd een schuin standaard. Vond hem zelf ook al erg schuin staan. Dit ga ik wat aanpassen.

De hulp van jullie verduidelijkt het wel erg fijn! 

o ring koppeling hevel 

messing duwpen 

vlotternaald 

achteras keering 

olie + pakkingring aftapplug 

pakking schakelhuis 

koppeling deksel oring 

volgens kom ik hier een heel eind mee

 

bedankt weer!! 
 

groet Bob 
 

 

  • Like 1
Posted (edited)

Als je de duwpen vervang, ook het plaatje waar die tegen duwt best vervangen. En neem een duwpen van Piaggio, veel anderen merken zijn eerder van "karton" gemaakt dan van messing. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
  • Like 2
Posted

En zet je vespa gewoon op een middenbok, dat vinden ze veel fijner dan een zijpoot.

Posted

Hee! De Vespa doet het weer en is lekvrij!

bedankt allemaal voor de hulp.

 

heeft iemand voor mij een foto hoe de middengolf gemonteerd zit en welke delen zou ik nog missen? 

image.jpg

Posted

Alleszins een veer...

Posted

2 zelfs 🙂

Posted

image.thumb.jpeg.4f0d514ee45f1722e9a3c6007f75803b.jpeg

Posted

Bij recentste PX'en worden normaliter twee Ø=17mm veren gebruikt (al lukt 1 dikke ook hoor). Bij sommige omvangrijke box-uitlaten zoals BGM BBT, Polini Pox of Pinasco Touring is er onvoldoende ruimte voor de oudere Ø=32mm veer

image.png.cf82b6331052c2d38ad3f6846457f512.png

Posted

Als je die weglaat kan je plat door de bochten zonder vonkjes! 😗

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...