KevinBoer Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 Goedemorgen, Ik heb sinds een week een Px200e met accu, waar ik een elektrisch probleem uit moet zoeken. De situatie bij aankoop was als volgt: Wat werkt wel: - Scooter start zonder problemen met kickstarter - Koplamp en achterlicht branden Wat werkt niet: - claxon - remlicht - startmotor - richtingaanwijzers Deze Vespa heeft een accu en deze was helemaal leeg, ik heb hem inmiddels opgeladen en wanneer ik de accu dan terug in de Vespa plaats werken alle zaken die niet werkten, dus eigenlijk werkt alles dan naar behoren. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de accu dus niet oplaad wanneer de motor draait. Ik heb de accu losgekoppeld en vervolgens aan de + en - draden voor de accu gemeten wat de laadstroom was als de motor draaide, deze is dan 0.0, helemaal niets. De zekering die naast de accu zit is heel, deze heb ik bekeken en doorgemeten en is niet kapot. Zit er misschien een gelijkrichter tussen de ontsteking en de accu, die kapot zou kunnen zijn omdat de laadstroom 0.0 volt is? Of heeft iemand eens iets soortgelijks meegemaakt en wil mij delen wat bij hem/haar kapot was? Alvast bedankt voor de reacties!
Niels_1977 Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 (edited) Maarum, is het niet zo dat de accu enkel dient voor de electrische start? Althans dat is bij mijn px 200 het geval. Dus alle zaken die bij jou het niet deden, zou eigenlijk niet door het functioneren van de accu moeten kunnen komen. Ik denk dat bij stationair lopen je accu ook niet oplaad, maar dat dat eerder bij hoge touren is. (is bij mij het geval) Wat een oorzaak kan zijn van het slecht functioneren van meerdere onderdelen van de scooter; de stekker die verbonden is aan de onderkant vd kilometer teller. Die schoonmaken, en de connectie aan de onderkant vd km teller beide met contact spray reinigen kan een behoorlijk verschil maken. (deze oplossing verklaart niet alles wat je noemt, maar zeker wel een deel) Edited November 4, 2024 by Niels_1977
nero Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 (edited) Hier vind je de verschillende bedradingsschema's per model. Het klopt dat een defecte gelijkrichter de oorzaak kan zijn van het niet opladen van de batterij. Je kunt dit uitmeten door het voltage te meten vóór de gelijkrichter. Een andere mogelijkheid zou kunnen een defecte spoel zijn. Groetjes, nero. Edited November 4, 2024 by nero
KevinBoer Posted November 4, 2024 Author Posted November 4, 2024 Bedankt voor de snelle reacties! @Nero: welke ingaande draad van de gelijkrichter zou ik dan moeten meten? Als ik op die draad dan voldoende spanning krijgt maar de gelijkrichter geeft geen output, dan moet die inderdaad kapot zijn en ga ik die vervangen. Als die ingaande draad van de gelijkrichter geen spanning heeft zou het inderdaad de spoel kunnen zijn, dan moet ik die vervangen. Hoop dat je me de kleur draad tussen spoel en gelijkrichter kunt vertellen die ik moet meten, dan kan ik het hopelijk snel oplossen!
Frederik9111 Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 (edited) 1 uur geleden, nero zei: Het klopt dat een defecte gelijkrichter de oorzaak kan zijn van het niet opladen van de batterij. Je kunt dit uitmeten door het voltage te meten vóór de gelijkrichter. Een andere mogelijkheid zou kunnen een defecte spoel zijn. Ik kijk ook richting de 5-pins 12V-regulator. Bij 5-draads statoren zijn alle voedingsspoelen serieel verbonden. Mocht er eentje stuk zijn, zou de gewone verlichting ook niet werken. Enkel bij 7-draadsstatoren is de accuvoeding gescheiden. 2 uren geleden, Niels_1977 zei: Maarum, is het niet zo dat de accu enkel dient voor de electrische start? Neen. De rest klopt ook niet. 8 minuten geleden, KevinBoer zei: Bedankt voor de snelle reacties! @Nero: welke ingaande draad van de gelijkrichter zou ik dan moeten meten? Als ik op die draad dan voldoende spanning krijgt maar de gelijkrichter geeft geen output, dan moet die inderdaad kapot zijn en ga ik die vervangen. Als die ingaande draad van de gelijkrichter geen spanning heeft zou het inderdaad de spoel kunnen zijn, dan moet ik die vervangen. Hoop dat je me de kleur draad tussen spoel en gelijkrichter kunt vertellen die ik moet meten, dan kan ik het hopelijk snel oplossen! Trek de 2 meest rechtse draden even uit de regulator. Tussen één van beide kabels en het frame/massa moet je bij draaiende motor wisselstroom kunnen waarnemen. If so: regulator stuk if not: stator stuk Edited November 4, 2024 by Frederik9111
Triumph Posted November 5, 2024 Posted November 5, 2024 Ik heb er een tijd geleden eentje binnen gehad met precies dezelfde problemen, de regelaar bleek defect te zijn (de achterkant stond gewoon bol) maar ook de verlichtingsspoel op de statorplaat was zwart verbrand. Oorzaak: verschillende draden in het stuur zaten geplet tussen de schroeven van de stuurkap, ook er was serieus gefoefeld geweest aan de rest van de bekabeling, in totaal zaten er 5 kortsluitingen onder de stuurkap... grts, J.
KevinBoer Posted November 6, 2024 Author Posted November 6, 2024 Eerste wat ik ga doen als ik weer wat tijd aan de Vespa kan besteden ga ik kijken of er spanning komt op de twee rechter draden van de spanningsregelaar komt zoals Frederik zegt en vanuit daar verder kijken, maar ik ga dan zeker ook de kabels onder de stuurkap eens bekijken dat die goed zitten! Bedankt voor de tips allemaal!
Niels_1977 Posted November 6, 2024 Posted November 6, 2024 (edited) On 11/4/2024 at 12:11 PM, Frederik9111 said: Ik kijk ook richting de 5-pins 12V-regulator. Bij 5-draads statoren zijn alle voedingsspoelen serieel verbonden. Mocht er eentje stuk zijn, zou de gewone verlichting ook niet werken. Enkel bij 7-draadsstatoren is de accuvoeding gescheiden. Neen. De rest klopt ook niet. Trek de 2 meest rechtse draden even uit de regulator. Tussen één van beide kabels en het frame/massa moet je bij draaiende motor wisselstroom kunnen waarnemen. If so: regulator stuk if not: stator stuk Waar dient de accu dan nog meer voor bij mijn PX 200 met 5-draads stator? Als mijn accu niet is aangesloten, werkt alles volledig zonder problemen, dus mijn accu dient voornamelijk voor de electra start. (en wellicht iets als stadslicht) Voor de rest werkt alles aan mijn PX200 uit 1983 zonder aangesloten accu, zonder problemen. De pinconnector in het stuurhuis kan door corrosie zeker wel voor problemen zorgen. En het niet laden vd accu bij stationair kan simpelweg door te lage touren vh vliegwiel komen. Maar meest voor de hand liggend is defecte gelijkrichter. En bij alle bekabeling/stekkers nagaan of er corrosie is, en dit mbv contactspray verwijderen is altijd een goed plan. Dit is het schema wat voor 99% overeenkomt met mijn kabelboom: Vespa-PX200E-Arcobaleno-1985-withbattery.pdf Edited November 6, 2024 by Niels_1977
Frederik9111 Posted November 6, 2024 Posted November 6, 2024 Er bestaan over de P/PX-generaties heen 34 verschillende kabelboomschema's (met/zonder starter, pinkers, remcontacten(en), startonderbrekers, startrelais,...). Op de diatekening is de toeter accu-gevoed. Bobijnen generen stroom van zodra het vliegwiel draait (tussen 14 en 40V, door de regulator afgetopt tot 12V). Ook in ralenti. De Speedostekker staat parallel met de hoofdkabelboom. Ook zonder speedo werken je lichten.
KevinBoer Posted December 14, 2024 Author Posted December 14, 2024 Vanmorgen eindelijk weer even wat tijd gehad om ernaar te kijken. Ik heb alle draden één voor één van de 5 polige spanningsregelaar gehad en bij stationair draaien gaf hij alleen spanning op de blauwe draad, die gaf 18 volt, dat lijkt mij meer dan voldoende. De blauwe draad zat enkel niet rechts op de spanningsregelaar, maar links. Mag ik dan aannemen dat de spanningsregelaar kapot is?
Frederik9111 Posted December 14, 2024 Posted December 14, 2024 Fotootje van de regulatorbedrading? Check meteen ook eens de achterkant van de regulator.
KevinBoer Posted January 25 Author Posted January 25 Hey Frederik, bij deze een paar foto's van de bedrading en de achterkant. Hij staat niet bol, ziet er zelf keurig uit op het oog. Zien jullie er iets geks aan of dat bedrading niet klopt?
Frederik9111 Posted January 25 Posted January 25 Looks ok. Maar kan ook binnenin stuk zijn. Overigens de zekering al gechecked?
KevinBoer Posted January 25 Author Posted January 25 Zekering is heel. Ik ga gewoon een nieuwe bestellen en proberen, dan weet ik het direct
Frederik9111 Posted January 25 Posted January 25 Zekeringhoudertje al gecontroleerd? Laat het stroom door? Die dingen durven oxideren.
KevinBoer Posted February 1 Author Posted February 1 (edited) Vanmorgen een andere spanningsregelaar geplaatst, zonder resultaat Er is vermoedelijk dan toch iets anders aan de hand, iemand nog een goed idee? Zoals hieronder te lezen is krijg ik wel spanning op de blauwe draad naar de spanningsregelaar als de motor draait. Op 14/12/2024 om 07:05, KevinBoer zei: Vanmorgen eindelijk weer even wat tijd gehad om ernaar te kijken. Ik heb alle draden één voor één van de 5 polige spanningsregelaar gehad en bij stationair draaien gaf hij alleen spanning op de blauwe draad, die gaf 18 volt, dat lijkt mij meer dan voldoende. De blauwe draad zat enkel niet rechts op de spanningsregelaar, maar links. Mag ik dan aannemen dat de spanningsregelaar kapot is? @Frederik: de zekeringhouder is helemaal OK, ik heb 0 weerstand als ik aan de pootjes van de zekeringhouder meet met zekering erin. Edited February 1 by KevinBoer
Bowyer Posted February 7 Posted February 7 rare vraag misschien maar heb je afhankelijk van waar je meet wel je meter op wissel of gelijkstroom staan? En 18volt uit je spoelen wissel lijkt mij laag, ik meen in het verleden al eens over de 50volt gemeten te hebben
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now