f4_1400 Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 Tegen verzendkosten houd ik me aanbevolen voor die krukas, mocht deze anders bij het oud ijzer gaan
Dries1985 Posted December 10, 2024 Author Posted December 10, 2024 21 uren geleden, Frederik9111 zei: De veronderstelling dat een opgeleukte motor niet betrouwbaar zou zijn is ondertussen al eventjes ontkracht. Mazzuchelli Racing, Pinasco 177 S2, Si 24/24, een tandje meer in de koppeling en een goeie boxuitlaat en je hebt een zelfs plug&play een hééuul andere scooter. Hoe zit het eigenlijk met die krukas timing? Er zijn toch wel wat verschillende. Welke zijn nog geschikt voor straat gebruik bedoel ik ermee...
Dries1985 Posted December 10, 2024 Author Posted December 10, 2024 8 uren geleden, f4_1400 zei: Krijg je die krukasbeschadiging ter hoogte vd keerring er niet gewoon uit geschuurd? Zonde om daarop een volledige krukas af te schrijven Nee het zit er dieper in dan het lijkt op foto. Er is ook echt een groef in de krukas gelopen van de dichting dus dat gaat nooit meer zijn wat het ooit geweest is. Ik meet ook tussen de wangen 0.4 mm verschil op 180 graden dus ik denk einde leven. Ik houd hem wel bij ook al is het maar als nostalgisch aandenken 😉 8 uren geleden, nero zei: Is je sprint 2- of 3-poorts? Dan kan je al eeh heel deel uitsluiten, tenzij je begint te dremelen. Groetjes, nero. 2 poorts het is ook een blok van een 150 gl volgens de code dus dat is al een ouder blok
Dries1985 Posted December 10, 2024 Author Posted December 10, 2024 Is het de moeite om de rubber ophanging te vervangen ? Die van de schokdemper is sowieso rot dus die is zeker vervangen. Iemand verder tips met welk product of middel de carterhelft proper te krijgen ? Groeten Dries
nero Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 Kan zeker geen kwaad om de silent block's te vervangen. Groetjes, nero.
f4_1400 Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Carter schoon krijgen: Dasty en verder niet te veel aan doen. In mijn ogen is jouw carter schoon 1
josse Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 On 12/10/2024 at 11:57 PM, nero said: Kan zeker geen kwaad om de silent block's te vervangen. Groetjes, nero. is wel een klotewerkje
nero Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 1 uur terug, josse zei: is wel een klotewerkje Gebruik talkpoeder, geen olie of vet! https://www.scooter-center.com/en/silent-block-pair-engine-bgm-pro-vespa-px80-px125-px150-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-super-gl150-vla1t-vna-vnb-vba-vbb-bgm7951?number=BGM7951 Groetjes, nero. 1
Pilaf Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 (edited) Met een keilbout, dikke ring, stuk draadeind (plus moer) en holle pijp heb je ze er zo uit getrokken. Ergens halverwege het topic staan wat plaatjes zonder holle pijp, dan heb je een indruk wat ik met bovenstaande bedoel: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29424-revisie-van-een-gs160-motor/ En voor montage gebruik je ook bovenstaande hulpstukken. Leg je nieuwe rubbers voor montage eerst in een bak met warm water met een druppel afwas, worden ze wat soepeler van. De eerste silentblock goed in positie trekken voordat je de 2e gaat monteren. Mooi project en heb zelf paar jaar geleden ook een 2 poorts VGLB block geupgrade en ben tot op de dag van vandaag er erg content mee. Edited December 12, 2024 by Pilaf Link toegevoegd
josse Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 7 hours ago, nero said: Gebruik talkpoeder, geen olie of vet! https://www.scooter-center.com/en/silent-block-pair-engine-bgm-pro-vespa-px80-px125-px150-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-super-gl150-vla1t-vna-vnb-vba-vbb-bgm7951?number=BGM7951 Groetjes, nero. dat van dat Talkpoeder vind ik toch wel verassend ! bij een PX is het inderdaad wel te doen, zeker als je het gereedschap hebt. Maar ik heb dat eens met een vroeg ACMA faro basso-blokje moeten doen en dat was echt de hel. Waren enkel de rubbers, zonder die buisjes....
Dries1985 Posted December 12, 2024 Author Posted December 12, 2024 2 uren geleden, Pilaf zei: Met een keilbout, dikke ring, stuk draadeind (plus moer) en holle pijp heb je ze er zo uit getrokken. Ergens halverwege het topic staan wat plaatjes zonder holle pijp, dan heb je een indruk wat ik met bovenstaande bedoel: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29424-revisie-van-een-gs160-motor/ En voor montage gebruik je ook bovenstaande hulpstukken. Leg je nieuwe rubbers voor montage eerst in een bak met warm water met een druppel afwas, worden ze wat soepeler van. De eerste silentblock goed in positie trekken voordat je de 2e gaat monteren. Mooi project en heb zelf paar jaar geleden ook een 2 poorts VGLB block geupgrade en ben tot op de dag van vandaag er erg content mee. Mooi project 👍 Ik denk dat ik het zo op die manier ergens ga oplossen ... Nog even wachten op het weekend en wat tijd 😬 1
Dries1985 Posted December 14, 2024 Author Posted December 14, 2024 Knutseldagje vandaag de rubbers zijn eruit. Ze zien er toch lekker rot uit dus ben blij dat ik ze toch eruit heb gehaald. De as is ook ineens aan vervanging toe heb de ringen moeten afslijpen/boren 1
Frederik9111 Posted December 14, 2024 Posted December 14, 2024 (edited) Great work, het lastigste deel is gepasseerd. Die uit het linkje van Nero hierboven komen met 2 halve buizen (zoals standaard bij de latere PX-generaties) en floepen normaliter heel eenvoudig op hun plaats met een stukje draadstang en een paar rondellen en moeren. Edited December 15, 2024 by Frederik9111 1
Dries1985 Posted December 17, 2024 Author Posted December 17, 2024 Zo na een weekendje kuisen : Nu een kerstlijstje maken met alles wat nodig is om blok terug op punt te brengen. Ik heb besloten om de originele cilinder terug te plaatsen deze is al eens geboord geweest en de wand is op een paar vegen na best ok misschien eens honen. Carbu is nog recent en de koppelingsplaten zijn ook nog 3.0 mm. Dus hierbij kan ik nog wel een seizoen verder en kan ik volgende winter eens kijken voor koppeling, carbu en alu cilinder indien gewenst. Want mijn benodigdheden lijstje blijft groeien en mijn budget helaas niet...
Dries1985 Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 Vandaag mijn primair tandwiel open gedaan. Zal niet veel bruikbaar meer in 🙈 Ik heb een nieuw set besteld : https://www.sip-scootershop.com/nl/product/primair-tandwiel-t-65-drt-nevenas-voor-vespa-125-gt-gtr-super-ts-150-gl-sprint-v-super-160-gs-180-ss-180-rally-p80-150x-px80-150-e-lusso-98-my-11-cosa-125-150-t5_40432290 Moet Ik hierbij ook de "hulpveren" gebruiken ? Groeten Dries
nero Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 Als die er in origine niet inzitten zou ik ze niet plaatsen. Een te harde vering kan zorgen voor schokkerig vertrekken. Als je een grotere cilinder steekt kunnen die wel nuttig zijn. Groetjes, nero.
Frederik9111 Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 (edited) 65tands is vrij lang voor de makke standaard 6pk 2-poorts 150cc. De kans is groot dat de motor in 4de halverwege het toerental bereik al dood valt. Zou ik persoonlijk niet uitgekozen hebben. De standaar Sprint 22/67 is op zich al behoorlijk lang. Ik steek al jaren niks anders dan de standaard dubbele PX200-veren bij soortgelijke revisies. In alle eerlijkheid voel ik geen verschil in schokkerigheid tussen enkelvoudige, meervoudige of versterkte primaire veren. Edited December 20, 2024 by Frederik9111
Dries1985 Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 2 uren geleden, Frederik9111 zei: 65tands is vrij lang voor de makke standaard 6pk 2-poorts 150cc. De kans is groot dat de motor in 4de halverwege het toerental bereik al dood valt. Zou ik persoonlijk niet uitgekozen hebben. De standaar Sprint 22/67 is op zich al behoorlijk lang. Ik steek al jaren niks anders dan de standaard dubbele PX200-veren bij soortgelijke revisies. In alle eerlijkheid voel ik geen verschil in schokkerigheid tussen enkelvoudige, meervoudige of versterkte primaire veren. Ik was nog aan het twijfelen eigenlijk. In de toekomst zal er waarschijnlijk toch richting 177 gegaan worden. Ik ga er eens over nadenken misschien dat ik het oude tandwiel er terug opzet...
Frederik9111 Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 Steek dan maar ineens nu al een vervroegde krukas.
Dries1985 Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 8 uren geleden, Frederik9111 zei: Steek dan maar ineens nu al een vervroegde krukas. Is besteld 😉 ben aan het twijfelen om de Rotary valve ook aan te passen maar dat moet ik me nog eens verder in verdiepen als ik dat aandurf
Frederik9111 Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 (edited) It’s an addiction! ☝😳 Edited December 21, 2024 by Frederik9111
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now