Dries1985 Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 Beste forumleden, Ik ben sinds een paar weken in bezit van een Sprint van 1965. Motorisch was hij niet 100 percent bij aankoop. Starten ging wel goed maar motor sputtert hard en kon geen hoge toerentallen bereiken. Om een goede start te kunnen nemen heb ik eerst al eens een paar dagen zitten klussen om te weten in welke staat alles is. Vorige eigenaar had er geen of weinig info over.
Dries1985 Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Eerste wat ik gedaan heb is benzinetank eens gespoeld. Weinig roest in beetje vuil alleen er kwam weinig brandstof uit het kraantje dus dit opengedraaid en ontluchting ? Leiding was verstopt. Verder aangenaam verrast dat frame toch ooit al wat liefde en anti roest is behandeld geweest Volgende carburateur proper gemaakt. Lijkt ooit vervangen te zijn door dellorto 2020D Weinig vuil, alleen de choque liep stroef. Sproeiers 160-BE5-108 zaten er in dus de hoofdsproeier was te groot volgens mij. Ontsteking (contact punten) gecontroleerd met lamp en deze stond op haartje na ok
Dries1985 Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Dan in een lokale Vespa shop raad gaan vragen ivm de sproeiers en heb een paar sproeiers gekocht om te proberen 94-98. Motor eerst geprobeerd op de 98 nog een beetje rijk op eerste gevoel maar in hoge toeren viel hij plots stil en niet meer aan te krijgen. Oude sproeier terug gemonteerd zonder succes. Na een paar uren kloten blijkt de ontsteking dood te zijn en soms te vonken en dan weer niet alles proper gemaakt en proberen af te stellen zonder verbetering. Even de lokale Vespa shop gebeld en besloten om alles te vervangen door elektronische ontsteking. De gekochte nieuwe stator plaat komt in contact met de kraag van de krukasdichting van het Carter ? Dus hier heb ik de kantjes weg gevijld van de achterkant van de statorplaat ( CIF 9160) omdat ik de plaat niet durfde uit te vullen 😏 Het nieuwe vliegwiel er dan op gemonteerd en deze steekt een stukje uit nochtans volgens de website is deze correct voor een sprint 150 BGM8032RT. Dus als er iemand hier ervaring in heeft ? Vespa is een VLB1T Motor VLA1M op arm ophanging dus dat lijkt me correct te zijn ? Hij loopt er in ieder geval terug mee vanaf de eerste kick maar het vliegwiel lijkt me niet zoals het hoort... Ik kan er altijd mee naar de Vespa shop maar de bedoeling is dat het een project is 😅 VID-20241014-WA0008.mp4
Dries1985 Posted October 15, 2024 Author Posted October 15, 2024 Dus bij verder onderzoek een VLA1M zou de motor zijn voor een 150GL dus dit zal dan niet de originele zijn of zoiets. Dus de kenners ? 😅
jeansprint Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 (edited) In een Sprint hoort een VLB1M 150cc blokje te zitten, heeft 1 PKtje meer dan het GL blokje. Is eveneens een blokje met 2 spoelkanalen, dus qua rijervaring idem naar mijn mening. Het latere Sprint Veloce blok had 3 spoelpoorten en was de voorloper van de geliefde PX blokjes. Informatie via: https://www.scooterhelp.com/ Groeten, Jan. Edited October 16, 2024 by jeansprint 1
Frederik9111 Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Het vermogensverschil zit 'm in de versnellingsbakverhouding. 2
nero Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Past de vliegwielcover of raakt die het vliegwiel? Ik weet niet of je deze onderdelen hebt gedemonteerd of dat deze er niet bij zaten: Vliegwielcover, rubberverbinding naar het frame, afdekkap carburator, koelkap,... Best ook de bougiekabel wat inkorten en fixeren, zo gaat die tegen de bil aanschuren en binnen de kortste keren zijn isolatielaag verliezen. Groetjes, nero.
Dries1985 Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 39 minuten geleden, nero zei: Past de vliegwielcover of raakt die het vliegwiel? Ik weet niet of je deze onderdelen hebt gedemonteerd of dat deze er niet bij zaten: Vliegwielcover, rubberverbinding naar het frame, afdekkap carburator, koelkap,... Best ook de bougiekabel wat inkorten en fixeren, zo gaat die tegen de bil aanschuren en binnen de kortste keren zijn isolatielaag verliezen. Groetjes, nero. Jawel alles zit er bij maar had het nog niet gemonteerd. Dit was gewoon een testopstelling. De vliegwielcover past wel zonder dat die raakt. Ik ben een week op verplaatsing voor mijn werk maar als ik terug thuis ben ga ik de Conus eens controleren als het contactoppervlakte ok is en indien nodig inschuren met pasta dan moet het maar goed zijn denk ik ... De bougiekabel is nieuw dus dat is ook nog de testopstelling 😅 Ik was gewoon al tevreden dat de ontsteking het probleem is en moet nog alles van bekabeling goed vastleggen ...
Frederik9111 Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Die wat grotere afstand tot de carter is normaal bij die (ik veronderstel BGM) die conversie vliegwielen. Die truck met de pasta is overroepen. Enkel geschikt om wat corrosie weg te poetsen. Gehard staal laat zich niet handmatig "op maat" polijsten. Op 15/10/2024 om 21:57, Dries1985 zei: Lijkt ooit vervangen te zijn door dellorto 2020D. Weinig vuil, alleen de choque liep stroef... Sproeiers 160-BE5-108 zaten er in dus de hoofdsproeier was te groot volgens mij... Dan in een lokale Vespa shop raad gaan vragen ivm de sproeiers en heb een paar sproeiers gekocht om te proberen 94-98... Motor eerst geprobeerd op de 98 nog een beetje rijk op eerste gevoel maar in hoge toeren viel hij plots stil en niet meer aan te krijgen. De stap van 108 naar 94 is gigantisch. Wat betekent "volgens mij nog wat te rijk" trouwens? De juistheid van de hoofsproeier kan je onmogelijk op statief of testdraaiend in een garage beoordelen. De hoofsproeier is alleen relevant bij het laatste kwart van je gasschuif. Als hij niet goed draait of moeilijk start zou'k eerder richting de ralentisproeier of mengvijs kijken. Opletten dus. Je bent je cilinder aan het vergokken... Overigens: altijd éérst ontsteking daarna pas de jetting! Doe jezelf een plezier en investeer €50 is een testbanksessie bij een ervaren 2takt-afsteller. Da's stukken goedkoper dan een vastgelopen cilinder.
f4_1400 Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 14 hours ago, Dries1985 said: Na een paar uren kloten blijkt de ontsteking dood te zijn en soms te vonken en dan weer niet alles proper gemaakt en proberen af te stellen zonder verbetering. Even de lokale Vespa shop gebeld en besloten om alles te vervangen door elektronische ontsteking. Klinkt alsof je nu problemen met je elektronische ontsteking/vliegwiel aan het oplossen bent, terwijl het oorspronkelijke probleem een defecte condensator (a 8 euro) geweest kan zijn... 3
Dries1985 Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 7 uren geleden, Frederik9111 zei: Die wat grotere afstand tot de carter is normaal bij die (ik veronderstel BGM) die conversie vliegwielen. Die truck met de pasta is overroepen. Enkel geschikt om wat corrosie weg te poetsen. Gehard staal laat zich niet handmatig "op maat" polijsten. De stap van 108 naar 94 is gigantisch. Wat betekent "volgens mij nog wat te rijk" trouwens? De juistheid van de hoofsproeier kan je onmogelijk op statief of testdraaiend in een garage beoordelen. De hoofsproeier is alleen relevant bij het laatste kwart van je gasschuif. Als hij niet goed draait of moeilijk start zou'k eerder richting de ralentisproeier of mengvijs kijken. Opletten dus. Je bent je cilinder aan het vergokken... Overigens: altijd éérst ontsteking daarna pas de jetting! Doe jezelf een plezier en investeer €50 is een testbanksessie bij een ervaren 2takt-afsteller. Da's stukken goedkoper dan een vastgelopen cilinder. Het is inderdaad een BGM vliegwiel. Als ik zeker ben dat de Conus goed contact maakt dan ben ik tevreden en weet ik zeker dat hij er goed op zit. Ik had dus ook eerst de ontsteking goed gezet met de lamp alles gecontroleerd op tussenafstand enz ... Het is dan met sproeier aan te passen en te rest rijden dat de ontsteking de geest heeft gegeven. Één van de eerste dingen die ik gedaan heb is de cilinder eens gecontroleerd en deze heeft al heel wat littekens. Als deze ooit wordt vervangen door een nieuw exemplaar dan zal ik hem zeker laten stellen. Nu moet het gewoon beetje rijdbaar worden. Stationair draaien en starten was ook het enige wat goed was het was vanaf het gas erop dat hij begon te pruttelen. Ik heb vroeger genoeg cilinders zien vastlopen in het brommer tijdperk om te weten dat ze geld kunnen kosten 😅 Foto bougie ervoor
Dries1985 Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 6 uren geleden, f4_1400 zei: Klinkt alsof je nu problemen met je elektronische ontsteking/vliegwiel aan het oplossen bent, terwijl het oorspronkelijke probleem een defecte condensator (a 8 euro) geweest kan zijn... Ja dat geloof ik ook dat het zoiets zal geweest zijn. De oude statorplaat en bobine waren van een goedkope namaak en redelijk aan elkaar geknutseld daarom de beslissing om ineens alles te vervangen voor toch wat zekerheid te hebben in de toekomst.
Dries1985 Posted October 27, 2024 Author Posted October 27, 2024 Even terug wat tijd gevonden en de Conus van het vliegwiel gecontroleerd. Het contactoppervlakte is toch niet volledige Conus dus even met polijstpasta ingescheurd. Het resultaat is toch een breder contactoppervlakte. En dat geeft toch wat meer gemoedsrust dat de spie en langer leven zal hebben. Volgende stap zal worden de kabelboom aanpassen naar 12v. Groeten Dries
nero Posted October 27, 2024 Posted October 27, 2024 Fotootje van de spiegleuf? Als de spie het regelmatig begeeft is de spiegleuf meestal de oorzaak. Groetjes, nero.
f4_1400 Posted October 29, 2024 Posted October 29, 2024 (edited) In mijn ervaring is het meestal einde spiegleuf (en dus einde krukas) als de spie het begeeft. Zorg dus dat je het vliegwiel goed vast zet: liefst na een paar tellen stationairloop de moer nogmaals natrekken. Voor zo ver ik het kan zien op de foto's ziet de spiegleuf er prima uit. Wel is de krukaskeerring wat slordig in het carter getikt (deukjes rondom). Kabelboom aanpassen naar 12V: je bedoelt dus aanpassen naar elektronische ontsteking en bijbehorende stroommachine. Daarbij niet vergeten de remschakelaar en claxonschakelaar te veranderen van normally closed naar normally open. Edited October 29, 2024 by f4_1400
Dries1985 Posted October 29, 2024 Author Posted October 29, 2024 Misschien niet echt duidelijk van mij geweest maar er is niet mis met de spiegleuf of spie. Was gewoon een opmerking van mij dat ik nu zeker ben dat de Conus goed aansluit ter voorkomen van problemen. Kering ziet er inderdaad niet uit vloeibare pakking ook overal dus er is door één van de vorige eigenaars niet echt proper gewerkt. Zal een winter project voor volgend jaar worden misschien. Ben nu inderdaad bezig met het ombouwen van de kabelboom enz naar 12v en digitale ontsteking. Kost al meer tijd dan verwacht 🤣
Dries1985 Posted November 2, 2024 Author Posted November 2, 2024 Zo vandaag weer klusdag... Alles verder aangesloten van verlichting lampjes vervangen naar 12v. Terug kort testritje gedaan met een paar bougiestops hoe ziet dit er uit volgens jullie ? Dit is stop op volgas Dus hij lijkt goed te draaien maar gaat niet heel hoog in toeren. Dus zover is dat dan al. Dan dacht ik even de olie versnellingsbak olie aflaten omdat ik geen historiek heb. Blijkt er welgeteld nog 1 druppel olie in te zitten. Hoe kom je eigenlijk aan het olievul/ontluchter ? Met een stukje slang of zoiets ? Dus ik vermoed dat er een serieus lek is aan het achterwiel en aangezien hij al wat jaren heeft stil gestaan... Dus ik wil er eerst olie indoen even testrijden kijken waar hij lekt en hoeveel metaal er met de olie meekomt ☹️ ik ga er nu ook niet over zeuren hopelijk is er nooit echt mee gereden zonder olie en valt de schade mee...
nero Posted November 2, 2024 Posted November 2, 2024 30 minuten geleden, Dries1985 zei: Hoe kom je eigenlijk aan het olievul/ontluchter ? Met een stukje slang of zoiets ? Ik vul bij met een grote spuit (verkrijgbaar in elke apotheek). Zo te zien aan de bougie zou het goed kunnen dat de oliekeerring kant koppeling het begeven heeft. Dit zou ook het niet hoog in toeren kunnen verklaren en het feit dat het oliereservoir van de versnellingen leeg is. Olie SAE30 ingieten tot de olie uit het vulgat loopt (bevindt zich aan de achterzijde van de motor, niet de ontluchting dus), wachten tot er geen olie meer uitloopt en dan de bout indraaien met een nieuwe dichting. Na wat te rijden het oliepeil controleren. Is dit nog ok en ruikt de benzine niet naar olie kan je verder werken om de motor goed draaiend te krijgen. Groetjes, nero.
Dries1985 Posted November 2, 2024 Author Posted November 2, 2024 6 uren geleden, nero zei: Ik vul bij met een grote spuit (verkrijgbaar in elke apotheek). Zo te zien aan de bougie zou het goed kunnen dat de oliekeerring kant koppeling het begeven heeft. Dit zou ook het niet hoog in toeren kunnen verklaren en het feit dat het oliereservoir van de versnellingen leeg is. Olie SAE30 ingieten tot de olie uit het vulgat loopt (bevindt zich aan de achterzijde van de motor, niet de ontluchting dus), wachten tot er geen olie meer uitloopt en dan de bout indraaien met een nieuwe dichting. Na wat te rijden het oliepeil controleren. Is dit nog ok en ruikt de benzine niet naar olie kan je verder werken om de motor goed draaiend te krijgen. Groetjes, nero. Dus ik heb me vergist en de aftap zit toch nog eentje lager 😅 Maar toch er zit maar ik schat een 100 ml olie in dat is dus te weinig. Olie beetje verkleuring maar geen metaal in te vinden dat is toch ook al iets. Ik zal zeker jouw raad opvolgen en de olie controleren. Groeten Dries
f4_1400 Posted November 4, 2024 Posted November 4, 2024 Deze komen met een vultuutje: https://www.sip-scootershop.com/nl/product/transmissieolie-sip-formula-sae-30-vespa-lambretta-voor-schakelroller_14050000 Na de eerste keer gebruik is dit ook een handig maatjebekertje voor volgende olieverversbeurten. Aftappplug zit (uiteraard) op het laagste punt, vulplug zit net iets onder het niveau van de wielkering. 2
Dries1985 Posted December 9, 2024 Author Posted December 9, 2024 Dus we zijn alweer een tijdje verder. Goede nieuws is dat de motorfietskeuring redelijk vlot is verlopen buiten wat discussie over en niet bestaand typeplaatje is de Vespa gekeurd geraakt als oldtimer en heb ik een nummerplaat 👍 Na een goede testrit heb ik al wat ontdekt olie lekt aan het achterwiel + koppelingsdeksel of de boutjes errond alles is vettig. Versnellingen tweede is soms moeilijk te vinden en schiet soms uit derde. Dus met deze bevindingen ineens de blok maar open gegooid. Dus wat ik zeker al ga vervangen lagers, dichtingen, schakelkruis In de krukas zit een beschadiging in het loopvlak van de dichting en nog andere beschadigingen dus deze denk ik te vervangen. Alsook cilinder deze is al eens op overmaat geboord dus denk ook te vervangen. Iemand een voorstel voor krukas / cilinder? Ben niet op zoek naar het grote vermogen gewoon betrouwbaar en leuk. Had gehoopt eerst een seizoen te kunnen rijden en volgende winter een revisie te doen maar helaas zo kunnen we er ook niet mee rijden 😅 Groeten Dries
Frederik9111 Posted December 9, 2024 Posted December 9, 2024 (edited) 25 minuten geleden, Dries1985 zei: Iemand een voorstel voor krukas / cilinder? Ben niet op zoek naar het grote vermogen gewoon betrouwbaar en leuk. De veronderstelling dat een opgeleukte motor niet betrouwbaar zou zijn is ondertussen al eventjes ontkracht. Mazzuchelli Racing, Pinasco 177 S2, Si 24/24, een tandje meer in de koppeling en een goeie boxuitlaat en je hebt een zelfs plug&play een hééuul andere scooter. Edited December 9, 2024 by Frederik9111 1
f4_1400 Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 Krijg je die krukasbeschadiging ter hoogte vd keerring er niet gewoon uit geschuurd? Zonde om daarop een volledige krukas af te schrijven
nero Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 Is je sprint 2- of 3-poorts? Dan kan je al eeh heel deel uitsluiten, tenzij je begint te dremelen. Groetjes, nero.
Frederik9111 Posted December 10, 2024 Posted December 10, 2024 (edited) 49 minuten geleden, f4_1400 zei: Krijg je die krukasbeschadiging ter hoogte vd keerring er niet gewoon uit geschuurd? Zonde om daarop een volledige krukas af te schrijven Een krukas van 60 jaar oud is afgeschreven. Die terug steken is een nooit een goed idee; nog los van het feit dat je'r extra vermogen op wil los laten. Edited December 10, 2024 by Frederik9111
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now