Jump to content
Vespaforum.be

Motor begint te 'pruttelen' bij gas geven bij meer dan 84km/u.


nero

Recommended Posts

Posted (edited)

Zoals eerder aangegeven in een ander topic ben ik op reis geweest met de SS180 naar Ardeche in Frankrijk. 

De motor begint te pruttelen en lijkt geen kracht meer te hebben vanaf 84/85 km/u als ik gas bijgeef. In bergaf , als ik geen volgas geeft kan ik naar 90km/u zonder pruttelen. 

Omdat ik bij anderen SS180 motoren, die uitgeboord zijn, ook dit probleem heb, dacht ik dat het uitboren de oorzaak zou kunnen zijn. 

Maar deze cilinder heeft de originele maat, de originele carbu met de originele carbu. Alleen de ontsteking is elektronisch. 

Nog iemand die hetzelfde probleem heeft? 

In Belgie heb ik er minder last van omdat de maximumsnelheid op de gewestwegen 70km/u is. 

ps: dit zijn snelheden gemeten op de GPS, niet op de speedo. 

20241005_190129.thumb.jpg.ce8e430f663a364dfffd09a282150217.jpg

 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Posted

Dag Nero,

graag willen we helpen maar we missen info.

Is de ontsteking variabel?

heb je het krachtverlies bij hoger toerental ook in 3de versnelling?

Was het enkel op hoogte (in de bergen) dat je hinder had of heb je het ook hier op het vlakke ( kan je testen op een stukje  snelweg)

Geboorde cilinders met kleine overmaat zouden geen verschil mogen geven.

 

 

Posted

Dag Dimitri! Het betreft idd variabele ontstekingen type vespatronic / flytech. Heb dit ook op vlakke baan, wel alleen als ik nog gas bijgeef. In 3de heb ik het ook, maar minder uitgesproken,  ook al omdat ik dan doorschakelen naar 4de en de motor weer meer kracht krijgt. Soms heb ik de indruk dat de ontsteking op een bepaald toerental de omwentelingen van de motor niet meer kan volgen of dat de ontsteking te laat komt. 

Groetjes, nero.

Posted

Heb je al gespeeld met de mixer? Neem aan dat je een BE3 hebt?

Heb hetzelfde gehad met mijn GS zodra de gasschuif naar vol open ging. Het leek bij mij op verzuipen maar wat je omschrijft qua toeren herken ik ook. Blijf zelf de pistonport motoren gevoelig vinden als het over afstellen gaat in het hele toeren gebied.

Op hoeveel graden staat je ontsteking? We hebben het er destijds over gehad in dit topic:

https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30296-vespatronic-voor-de-gs160/

Je kan proberen je timing iets te vervroegen, de hele timing curve gaat dan mee. Misschien kom je aan het eind (WOT) qua ontstekingstijdstip net beter uit. Check ook je electrode afstand van je bougie, misschien kan je daar ook nog wat aanpassen.

  • Thanks 1
Posted

De mixer is een BE2, zoals vermeld in scooterhelp. 

De ontsteking staat (vermoed ik, heb het niet meer nagekeken ) op 23°. 

Ben deze namiddig op trot, zal proberen een geluidsopname te maken van het motorgeluid. 

Groetjes, nero. 

Posted

De BE2 is rijker in WOT gebied dus je kan een BE3 proberen en kijken wat dat doet. Heb er ook flink mee lopen stoeien maar dit topic geeft een beetje duidelijkheid: https://modernvespa.com/forum/topic115912

Er is een werkplaats document waarin staat dat de VSB van een originele E1 (is een BE2) naar een BE3 moet en de sproeier van een 108 naar een 115 moet. Scooterhelp heeft de oude gegeven gegevens overgenomen op hun site. Deze zijn dus voor de VSB niet correct. Denk dat het advies voor jouw VSC ook geldt qua mixer (dus ook een BE3 ipv BE2). Het is het proberen waard.

Werkt dat niet dan kan je ook nog naar 24 graden gaan om te proberen. Als je bedenkt dat de originele stator op 26 graden moet (door het hele toeren gebied) en wij de SS/GS op 23 graden zetten (en dus WOT naar 16-18 graden gaat). Misschien is daar ook nog wat voor je te halen.

 

Posted
55 minuten geleden, nero zei:

De ontsteking staat (vermoed ik, heb het niet meer nagekeken ) op 23°. 
 

Bij Pinasco is het middelste dikke streepje zeker niet betrouwbaar de geadviseerde voorontsteking. Pinasco adviseert overigens 24° op 2500rpm. Nie gemeten is nie geweten. 

Met een variabele ontsteking rondbollen zonder de stroboën is vragen om pre-detonatie of een verluchtingsgat in je piston (zuiger).

Posted
3 uren geleden, Frederik9111 zei:

Bij Pinasco is het middelste dikke streepje zeker niet betrouwbaar de geadviseerde voorontsteking. Pinasco adviseert overigens 24° op 2500rpm. Nie gemeten is nie geweten. 

Met een variabele ontsteking rondbollen zonder de stroboën is vragen om pre-detonatie of een verluchtingsgat in je piston (zuiger) (zuiger).

Ik heb de motor bij revisie (verleden jaar) afgesteld op 23° (dacht ik). Nadien de motor er vanonder gehaald om er eentje te steken met een grotere cilinder omdat er iemand meereed met de moto. Bij nader inzien bleek dit nutteloos...  :)

 

Ondertussen weer wat wijzer geworden , denk ik.  Het "fladderen" van de motor doet zich niet direct voor maar na een 5-tal seconden. Als ik nog meer gas bijgeef gaat het even weg om nadien terug te komen bij hogere snelheid.

Mijn voorlopige conclusie: de cilinder krijgt te weinig benzine bij hoger verbruik. Dus wordt het de carbu grondig reinigen of een eventueel alternatief zoeken (dacht dat er 28/28 carbu's bestonden met aanpassing op de cilinder)? 

Groetjes, nero. 

Posted

...trek uw choke eens uit als hem weer begint te fladderen dan weet je toch zeker of het benzine gerelateerd is ? 

gr

 

  • Like 1
Posted
11 uren geleden, Adrian zei:

...trek uw choke eens uit als hem weer begint te fladderen dan weet je toch zeker of het benzine gerelateerd is ?

 

Kan ik proberen. 

Ondertussen de ombouw naar een SI 26 carburator gevonden. 

Hier wat foto's: 461320435_8524287177634622_6432659333443656849_n.thumb.jpg.d4beeb110efe11bc678f53f2e52f61a1.jpg461323746_8524263804303626_4130678725028349398_n.thumb.jpg.b384723e147f13172185c8711ebc0a59.jpg461412970_8524263997636940_5693505399917348867_n.thumb.jpg.ec5c54974da74a6c6f779c089ae648d9.jpg461512546_8524285684301438_7393094151522883627_n.thumb.jpg.2c12403f18930bbacc54894fbe46f886.jpg462218458_8390301481038121_8100638941763130980_n.thumb.jpg.254de2c7803b94950b5489cb54f55f0c.jpg

Zoals ik het begrijp is het een kitje, bestaande uit de carbu, een aanpassingsstuk voor de carbu en gaskabel en een nieuwe luchtfilter. 

Enig probleem, dit alles moet besteld worden in Thailand, bij een zekere Chailert Wutthipong. 

Toch maar eerst proberen de carbu te reinigen. 

Groetjes, nero. 

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...