torreb1 Posted October 2, 2024 Posted October 2, 2024 Hallo iedereen, Ik heb onlangs een Vespa LX50 4T 4V uit 2010 gekocht met 4200 km op de teller. Hij had vijf jaar stilgestaan. Na de aankoop heb ik de carburateur grondig schoongemaakt, het luchtfilter schoongemaakt, de olie ververst, de accu vervangen en de bougie gecontroleerd. De scooter start, stationair draait en rijdt prima, behalve wanneer ik vol gas geef. Bij vol gas begint hij te sputteren en te knallen. Maar als ik het gas iets loslaat, zo’n 5%, loopt hij perfect en haalt hij 45 km/u zoals het hoort. Ik heb een video gemaakt van het probleem terwijl de Vespa op de middenstandaard staat, en hij vertoont hetzelfde gedrag als wanneer ik erop rijd. De brandstof is vers, en ik heb gecontroleerd op vacuüm- of luchtlekkages, maar ik kon niets vinden. Wat zou het probleem kunnen zijn? IMG_5018.mov
MikeyG Posted October 9, 2024 Posted October 9, 2024 Staat je luchtschroef instelling wel goed? Ik zou ook je klepspeling controleren 0.10 mm inlaat en 0.15 mm uitlaatkleppen
torreb1 Posted October 14, 2024 Author Posted October 14, 2024 Het waren de uitlaatkleppen, stonden op 0,05 ipv 0,15. Zelf had ik het materiaal niet om dit te doen want zijn niet met verstelbare kleppen maar met shims. Heb hem binnengedaan bij de vespadealer en €120 verder rijdt mijn Vespa weer top. Groetjes 1
Recommended Posts