Maffia Posted September 27 Share Posted September 27 LML van 2008 automatische mengsmering. Laatste rit moeten onderbreken wegens massaal witte rook. 2 weken geleden carburator proper gemaakt, alle pakkingen vervangen. Carter laten leeglopen, 2T olie en benzine vervangen. Enkel de carter moest ik nog vullen omdat ik geen spuit meer had. Deze ochtend draai ik de vulbout open in de carter en de groene 2T olie van SIP die ik er 2 weken geleden onder het zadel had ingegoten liep er al door de vulopening in de carter uit? Dus er is meer dan 250ml 2T olie doorgelopen... Ik zal de keerringen vervangen maar bestel ik best ook een nieuwe oliepomp of ineens afkoppelen en mengen aan de pomp? Zijn er nog zaken die ik best bestel en vervang als het blokje open ligt? Alvast bedankt Link to comment
Frederik9111 Posted September 27 Share Posted September 27 (edited) 12 uren geleden, Maffia zei: LML van 2008 automatische mengsmering. Laatste rit moeten onderbreken wegens massaal witte rook. 2 weken geleden carburator proper gemaakt, alle pakkingen vervangen. Carter laten leeglopen, 2T olie en benzine vervangen. Enkel de carter moest ik nog vullen omdat ik geen spuit meer had. Deze ochtend draai ik de vulbout open in de carter en de groene 2T olie van SIP die ik er 2 weken geleden onder het zadel had ingegoten liep er al door de vulopening in de carter uit? Dus er is meer dan 250ml 2T olie doorgelopen... Heel vreemd. De olietank zit grotendeels onder het niveau van de carburator. Dat kan dus alleen maar wanneer je de olietank tot bijna letterlijk enkele cm's onder de vuldop hebt opgevuld, én het "veertje met bolletje" (onder je oliepompdeksel) én de oliekeerring richting koppeling stuk zijn. Dat veersysteempje zorgt er voor dat er enkel olie naar de carbu wordt geleid wanneer de motor draait (aangedreven door de krukasrotatie). Verder is de oliepomp niet meer dan een combinatie van tandwielen. De LML-oliepomp is overigens niet identiek aan de Piaggio-versie. Reedvalve blokken hebben ook nog eens een pompas uit twee delen. Wisselstukken vinden wordt wellicht een uitdaging. De kans is echter klein dat het probleem iets met de tandwielen te maken heeft. Falende tandwielen laten net géén olie meer door en leiden tot vastlopers. 12 uren geleden, Maffia zei: Ik zal de keerringen vervangen maar bestel ik best ook een nieuwe oliepomp of ineens afkoppelen en mengen aan de pomp? Zijn er nog zaken die ik best bestel en vervang als het blokje open ligt? Hoeveel km's heeft dat blok gelopen? Heb je ervaring met motorrevisies? Da's geen klein werkje. Dat doe je niet alleen maar even om een keerring te vervangen in een ouder blok. Keerrringen, lagers, pakkingen, o-ringen, krukassen, koppelingen,... hebben allemaal een houdbaarheidsdatum. Die vervang je sowieso best als de boel dan toch open ligt. Behouden of verwijderen, afpluggen en vanaf nu op voorgemengd mengsel rijden kan je laten afhangen van wat je tijdens de motorrevisie aantreft. Sowieso een ideaal moment om ineens een vermogensupgrade te overwegen! Edited September 27 by Frederik9111 1 Link to comment
Maffia Posted September 27 Author Share Posted September 27 Bedankt Frederik, Ja vreemd omdat het dan op meerdere plaatsen defect moet zijn gegaan. Het 2T oliereservoir was wel goed gevuld. 2de bus heeft nog 250ml dus 1750 zat er ongeveer in. Zo een kogeltje en een veertje is me in het verleden nog niet opgevallen maar ik ga er op letten nu. Aantal km's is moeilijk te achterhalen. Nu staat er bijna 32k op maar heb ook jaren met een kapotte snelheidmeterkabel gereden en niks geregistreerd. Ervaring met revisie is eerder beperkt, heb alles zelf al eens vervangen toen m'n krukas buiten garantie kapot is gegaan (daarvoor al 2x krukas door motorkid in Edegem en ook 1x door iemand in z'n garage in Aarschot, allemaal onder garantie) . De laatste revisie was ergens in 2012. Was me toen wel gelukt. De lagers ga ik dan inderdaad ook ineens veranderen. Op jou aanraden enkele jaren geleden een BGM potje aangeschaft en reed al prettiger. Met welke aanpassingen in het blokje zelf kan ik nog vermogen winnen? Gewoon om aangenaam te rijden. Alvast bedankt, Erwin Link to comment
Frederik9111 Posted September 27 Share Posted September 27 (edited) 1 uur terug, Maffia zei: Zo een kogeltje en een veertje is me in het verleden nog niet opgevallen maar ik ga er op letten nu. Zit hieronder: 1 uur terug, Maffia zei: Ervaring met revisie is eerder beperkt, heb alles zelf al eens vervangen toen m'n krukas buiten garantie kapot is gegaan (daarvoor al 2x krukas door motorkid in Edegem en ook 1x door iemand in z'n garage in Aarschot, allemaal onder garantie) . De laatste revisie was ergens in 2012. Al de 4de krukas?! Pré-2011 LML exemplaren waren junk. De messing sleepbussen waren gemaakt van papier-maché... 1 uur terug, Maffia zei: Met welke aanpassingen in het blokje zelf kan ik nog vermogen winnen? Vandaag kan je het fabrieksvermogen relatief eenvoudig verdrievoudigen door er een betere krukas, grotere en modernere cilinder, grotere carbu, kennis van zaken en vooral een paar spaarvarkens tegenaan te gooien. Zeker de LML reed valve versie is zeer geschikt om wat meer vermogen uit te wringen. Als je'r zelf echter geen kaas van gegeten hebt, kan je'r beter niet zelf aan beginnen (to be honnest). Edited September 27 by Frederik9111 Link to comment
Dimitripx125 Posted September 27 Share Posted September 27 raar, zeer raar. De oliepomp is van het verdringerprincipe en kan niet werken zonder terugslagklep (veer met kogeltje). dan zou je tijdens het rijden geen smering gehad hebben met vastloper tot gevolg. Als de veer blijft hangen en de kogel niet afsluit, kan de olie doorlopen maar niet pompen dus kan je enkel smering krijgen als de 2t tank tot boven in de vulbuis vol is. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now