Dimitripx125 Posted September 17, 2024 Posted September 17, 2024 Sinds 6/9/2024 behoor ik ook tot de soort "gevallen met de vespa" en niet meer bij "zij die nog gaan vallen". Ik had de pech dat iemand op mijn baanvak kwam zonder achterom te kijken. Voor 99% ben ik in mijn recht. Gelukkig reed ik amper 30km/u maar kon de zijdelinkse aanrijding niet ontwijken. Ik heb zelf enkel een geschaafde knie en elleboog maar verder niets. Mijn vespa in o-lak is er erger aan toe. De expert moet nog langskomen om een bedrag te bepalen, maar ik zou hem graag (laten) herstellen met alles in oude look te laten. Hebben jullie advies? 1
f4_1400 Posted September 17, 2024 Posted September 17, 2024 Dat is inderdaad dikke pech! Maar had veel erger kunnen aflopen (met jou en de Vespa). Deze man doet wonderen wat patina betreft: https://www.rustlook.nl/
Frederik9111 Posted September 17, 2024 Posted September 17, 2024 (edited) Je kan best eerst en vooral checken of de tunnel geraakt is of niet. De zadelpin, de middelste zadelbout en het midden van het bovenste balhoofd horen in 1 kaarsrechte lijn te liggen. De tunnel mag ook nergens geplooid of “verfrommeld” zijn. Het beenschild krijg je wellicht met een paar goedgemikte meppen met een grote rubberen hamer weer grotendeels op z’n plaats. Een paar extra battle scars dragen bij tot het originele patina! Schonekes zo verder mee bolleuh! Edited September 17, 2024 by Frederik9111
Dimitripx125 Posted September 18, 2024 Author Posted September 18, 2024 Het frame is nog recht. Ik ben er nog mee naar huis gereden. Het was ook maar een tik. Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar iemand die dit wil herstellen en er een offerte voor maakt. Ik hoopte op een reactie via het forum. De expert komt op 27/9
Niels_1977 Posted September 18, 2024 Posted September 18, 2024 Wat Fredrik zegt, met rubberen hamer of nylon Gedore hamer zelf voorzichtig bijwerken totdat de oorspronkelijke vorm terug is. Dan eventueel bijwerken met de kleur die je wil. Is echt niet heel erg moeilijk, en draagt bij aan patina. Door progessionele spuiter bij laten werken is in dit geval zonde vh geld, en komt de originele look niet ten goede. Er zijn weinig Vespas met die leeftijd te vinden zonder her en der een deuk. (of het is verstopt onder plamuur en 2 componenten lak)
Frederik9111 Posted September 18, 2024 Posted September 18, 2024 Op het Duitse forum zit een patina expert 1 uur geleden, Dimitripx125 zei: Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar iemand die dit wil herstellen en er een offerte voor maakt. Ik hoopte op een reactie via het forum. Als je offertes nodig hebt zou'k de kwestie eens voorleggen aan Maskes (lekker duur) of een lokale carrossier. Daarna gewoon enkele meppen en met het budget kan je hier een paar gratis vaten uitdelen. @singelee en @Kidfromantwerp Hadden jullie geen contact voor "patina-herstellend" carrosseriewerk?
Dimitripx125 Posted September 19, 2024 Author Posted September 19, 2024 @ Wouter : toen ik de site van maskes opende is die blijkbaar gelinkt aan hetgeen jij doorgaf misschien werken ze wel samen?
woutervespa Posted September 21, 2024 Posted September 21, 2024 Geen idee , wel iemand die weet wat hij doet .
Kidfromantwerp Posted September 29, 2024 Posted September 29, 2024 Op 18/9/2024 om 12:01, Frederik9111 zei: Op het Duitse forum zit een patina expert Als je offertes nodig hebt zou'k de kwestie eens voorleggen aan Maskes (lekker duur) of een lokale carrossier. Daarna gewoon enkele meppen en met het budget kan je hier een paar gratis vaten uitdelen. @singelee en @Kidfromantwerp Hadden jullie geen contact voor "patina-herstellend" carrosseriewerk? Capo classics duitsland mvg 1
Dimitripx125 Posted January 8, 2025 Author Posted January 8, 2025 Ondertussen heb ik stad en land afgereden maar deze deuk herstellen zonder dat er gelast en verwarmd moet worden blijkt onmogelijk. De patina heeft zo veel verschillende kleuren dat spuitwerk altijd zichtbaar zal blijven. Wat mij rest na de herstelling is een waarde-daling laten bepalen door een expert. Er is natuurlijk een verschil tussen een ongevalvrije oldtimer en eentje met een ( ook al is het een goede ) herstelling. Volgens de "door de verzekering aangestelde expert" is er inderdaad een waarde-daling maar wordt die in Belgie niet vergoed. De verzekering volgt deze expert maar geeft mij de kans om via de rechtsbijstand een andere "vrij te kiezen" expert er bij te halen. Kent er iemand een officiele expert die mij hier zou kunnen helpen?
Dimitripx125 Posted June 12, 2025 Author Posted June 12, 2025 Ondertussen heb ik de vespa zelf hersteld en het resultaat is naar m'n zin. er waren nog wat centjes over en ik heb mezelf dan ook getrakteerd op een nieuw motorblok . Pinasco carter, Pinasco krukas 60, pinasco cilinder 225... Nu heb ik een nieuw probleem. Ik ging er van uit dat al die Pinasco spullen op elkaar zijn afgestemd maar de compressie is zo hoog dat het aantrappen met de kickstart heel zwaar gaat en dat ik mijn volle gewicht er moet op zetten en zelfs nog wat wippen om de motor rond te krijgen. Ondertussen heb ik daarbij al een spierscheur in de kuit opgelopen en om dat in de toekomst te vermijden zal ik dus een aanpassing moeten doen om de motor gemakkelijker rond te krijgen. Ik denk zelf aan een koperen ring van 0.8mm tussen cilinder en cilinderkop, maar misschien heeft iemand hier beter advies. Ik heb ook maar een klein toertje van 3km gereden tot hiertoe en weet dus nog niet of die te hoge compressie een negatief effect heeft. De motor trekt goed op, maar lijkt te zingen als het gas gelost wordt. Ik hoor het graag
Speedracer Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 11 hours ago, Dimitripx125 said: lijkt te zingen als het gas gelost wordt. kan wijzen op een lek met valse lucht of een magere afstelling op ralenti...
Dimitripx125 Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 Collega's, squish en compressie niet gemeten omdat ik er van uitging dat pinasco-onderdelen op elkaar afgestemd zouden zijn. De zuiger kwam tot helemaal boven in de cilinder , maar er zit een trap op de cilinderkop, jammer maar niet opgemeten. de carbu is een 26/26 maar van het type T5 met de grotere luchtfilter en de korte relantiesproeier. 160 be3 132 en ralenti (stationair) 62/160 Mixschroef 3 toeren uit. reageerde goed op gas en ging ook vlot terug naar ralenti (stationair) bij proefdraaien op standaard ik zoek het echt in de te hoge compressie omdat het aantrappen bijna niet te doen is.
Frederik9111 Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 ALTIJD squish, ring gap, timing en compressie meten. Ben benieuwd hoe je die 62-160 hebt gecombineerd met een T5 luchtfilter…
Dimitripx125 Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 Ik heb die 62/160 zelf ingekort volgens het model dat er in stak en een slip in gemaakt om te kunnen schroeven. Er zat een 50/ 100 in die dus rijker is maar waarvan ik denk dat die te weinig mengsel doorlaat.
Frederik9111 Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 Als je dat met de hand gedaan hebt is die 160 dus wellicht geen 160 meer. Staat op zich los van de compessie, maar “E” was even goed geweest. De hogere (maar dichtere) luchtfilter heeft verder geen invloed. Begin maar es met de squish te meten. 1
Dimitripx125 Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 Ik heb alle mogelijke boortjes onder de 3mm per tiende oplopend ter beschikking en ook een set sproeierreinigers ( dit lijken ronde vijltjes) Ik ben dus wel zeker van de maat. ik zal idd eerst de squish moeten meten . 1
Dimitripx125 Posted November 28, 2025 Author Posted November 28, 2025 Topic van onder het stof gehaald. Motorblok is volledig gedemonteerd om eventueel luchtlek op te sporen . Nu ben ik terug aan het samenbouwen met nieuwe oliekeerringen. ik heb net de squish opgemeten. De dikte van de loden draad is een beetje variabel maar zit tussen de 1.94 en 2.03. Ik had al bij voorbaat een extra voetpakking van 0.1 gestoken, dus standaard zou de squish rond de 1.87 geweest zijn. Ik ben benieuwd of dit iets zal doen aan de hoge compressie. Standaard oplossingen zoals dikkere voetpakkingen of koppakkingen zijn niet te koop denk ik. Ik vind ze toch niet. De cilinderkop heeft nl een verval en past in de groef in de cilinder. ik hoop dus van harte dat de squish in orde is. Kent er iemand de juiste maat? alvast bedankt
Speedracer Posted December 2, 2025 Posted December 2, 2025 squish tussen 1.2 en 1.5 is aangewezen voor 'straatgebruik'. Alles dat hoger ligt is zeker veilig dus 1.87 is ok. Compressie zal niet kritiek veranderen door een extra voet/kop-pakking.
Recommended Posts