f4_1400 Posted September 10, 2024 Posted September 10, 2024 Aangezien we het toch over rammeltjes hebben... Casus: VNB carter opgelast en aangepast naar 3 spoelpoorten, gietijzeren 3-poorts Pinasco 177, Sip Road uitlaat, SI 20/20 carburateur, contactpuntontsteking met nieuw vliegwiel: er zit een tikje in dat ik niet thuis kan brengen. Vliegwielkap en andere beplating verwijderd om uit te sluiten dat het een resonantie daarvan is. Iemand enig idee? Misschien moet ik erbij vertellen dat dit cilindersetje ooit (op een ander blok) een kleine vastloper heeft gehad, maar de schade leek mee te vallen: cilinderwand licht geschuurd en weer geplaatst. 20240909_094940.mp4
f4_1400 Posted September 12, 2024 Author Posted September 12, 2024 Cilindersetje los gehad: er zit geen speling op krukas (big end), ook niet op zuigerpen. Als ik de drijfstang ondersteun en de motor aan het vliegwiel rond draai, hoor ik nog wel een tikje, het lijkt uit de koppeling te komen.
Frederik9111 Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Probeer ook eens zonder vliegwiel. Mogelijk zijn je statorvijsjes ietsje te dik/lang en raken het vliegwiel.
nero Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Ik hoor niets abnormaal op het filmpje... Vrandert het geluid als je de koppeling aantrekt, als je gas geeft,... ? Groetjes, nero.
f4_1400 Posted September 12, 2024 Author Posted September 12, 2024 Het is inderdaad maar een klein geluidje, Nero. Je hoort het vooral in de laatste seconde, als ik de motor af zet. Het geluid is weg als ik de motor met de hand ronddraai en tegelijk de koppeling indruk.
Frederik9111 Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Kijk toch maar eens achter je vliegwiel. Mogelijk zie je krasjes aan de binnenkant. Een braampje in één van de 3 vijsjes is soms genoeg. De koppeling duwt de krukas lichtjes richting kickstarter; wat het verdwijnen van de tik bij ontkoppelen zou kunnen verklaren.
nero Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 't Zal aan 't geluid van mijne pc liggen ofwel moet ik dringend bij Laperre passeren. Ik hoor wel de koppeling een beetje ratelen (de naaldlager), maar dat is niet abnormaal. Groetjes, nero.
f4_1400 Posted September 13, 2024 Author Posted September 13, 2024 Vliegwiel gedemonteerd: tik was er nog. Koppelingdeksel gedemoteerd: koppeling ziet er goed uit en zit goed vast. Het lijkt dat het tikje uit de versnellingsbak komt, dit lijkt gewone speling te zijn. Misschien maak ik me druk om niks; ik ga gewoon maar eens rijden, kijken of t geluid verandert.
Niels_1977 Posted September 13, 2024 Posted September 13, 2024 2 hours ago, f4_1400 said: Vliegwiel gedemonteerd: tik was er nog. Koppelingdeksel gedemoteerd: koppeling ziet er goed uit en zit goed vast. Het lijkt dat het tikje uit de versnellingsbak komt, dit lijkt gewone speling te zijn. Misschien maak ik me druk om niks; ik ga gewoon maar eens rijden, kijken of t geluid verandert. Voordat je een stuk gaat rijden, wissel eens de versnellingsbak olie. Kan je misschien al zien of er wat mis is.
Frederik9111 Posted September 13, 2024 Posted September 13, 2024 (edited) Op 12/9/2024 om 12:20, nero zei: 't Zal aan 't geluid van mijne pc liggen ofwel moet ik dringend bij Laperre passeren. Ik meen toch iets te horen. Inderdaad het best waar te nemen in de laatste halve seconde van het filmpje. Zou ook een lichte piston (zuiger) slap kunnen zijn. Je kan de pistontolerantie (enigszins) testen door de cilinder ondersteboven op een vlak oppervlak te leggen en de piston (zuiger) zonder ringen er in te laten vallen. De piston (zuiger) mag dan niet haperen (te krap), maar ook niet ongeremd naar de bodem vallen (te veel speling). De pistontollerantie moet nét genoeg zijn om de piston (zuiger) door luchtweerstand de laatste cm's wat af te remmen en zachtjes te laten landen. Een micrometer is uiteraard exacter. Overigens ook de ring gap nagemeten? Na het honen van een cilinder kan je best ook de scherpe rand van alle poorten nog eens één voor een wat "breken". Stalen Pinasco's zijn vrij bruut afgewerkt. Altijd even met een diamantvijltje alle randjes even bijvijlen. Vooral de uitlaatpoort niet zomaar uit de doos betrouwen -> da's de eerste plaats waar de segmentjes achter blijven haperen. Edited September 14, 2024 by Frederik9111 1
f4_1400 Posted September 14, 2024 Author Posted September 14, 2024 Goeie tip, kantelende zuiger zou nog kunnen, die heeft ook een klap gekregen bij de vastloper. Ik zal eens een ander cilindersetje plaatsen ter diagnose.
f4_1400 Posted September 15, 2024 Author Posted September 15, 2024 Ander cilindersetje (PX150): 20240915_150006.mp4
f4_1400 Posted September 18, 2024 Author Posted September 18, 2024 Denk dat je gelijk had, Frederik 1
Recommended Posts