Pascal Garnier Posted September 2 Posted September 2 Er is ondertussen al even een oplossing voor wie met een 125cc rijdt via zijn/haar autorijbewijs B. De regeling die in België bestaat, is niet automatisch geldig in Frankrijk, je kan dus niet zomaar de grens over. Echter : als je in Frankrijk een vorming/opleiding volgt van 7u, ontvang je een attest (kaartje gelijkaardig aan het nieuwe rijbewijs) waarmee je legaal in Frankrijk kan rijden. Ook als Belg. Enige voorwaarde is dat je over een Europees rijbewijs B beschikt (het nieuwe rijbewijs, qua formaat gelijkaardig aan een bankkaart). Als je nog een papieren rijbewijs hebt, volstaat het dat in te wisselen voor het nieuwe model om in Frankrijk de opleiding te volgen. De vorming/opleiding volgen volstaat, er is géén examen aan gekoppeld. De kostprijs bedraagt tussen de 200 en 300 EUR, afhankelijk van de rijschool. Misschien niet voor iedereen een optie, gezien de extra kost, maar voor wie regelmatig naar Frankrijk wil met de scooter wél een oplossing die mogelijke boetes en inbeslagname van scooter vermijdt. 1
Frederik9111 Posted September 2 Posted September 2 Zo, da's interessant. Heb je toevallig een officiële Franse bron voor deze informatie?
Ed75 Posted September 2 Posted September 2 (edited) https://letmegooglethat.com/?q=125cc+france+7+heures, oftewel https://www.securite-routiere.gouv.fr/les-differents-permis-de-conduire/permis-moto-categorie/la-formation-de-7-heures Edited September 2 by Ed75 1
Frederik9111 Posted September 2 Posted September 2 3 uren geleden, Ed75 zei: https://letmegooglethat.com/?q=125cc+france+7+heures. You're funny. 8 uren geleden, Pascal Garnier zei: Ook als Belg. Enige voorwaarde is dat je over een Europees rijbewijs B beschikt (het nieuwe rijbewijs, qua formaat gelijkaardig aan een bankkaart). Als je nog een papieren rijbewijs hebt, volstaat het dat in te wisselen voor het nieuwe model om in Frankrijk de opleiding te volgen. De vorming/opleiding volgen volstaat, er is géén examen aan gekoppeld. De kostprijs bedraagt tussen de 200 en 300 EUR, afhankelijk van de rijschool. Ik sta niet per se te springen om mijn Belgisch rijbewijs achter te laten in een Franse prefectuur. Ik vraag me tegelijkertijd ook af hoe realistisch het is om als non-native speaker (en petit belg tout court) een cursus van 7 uur bij een Franse rijschool te gaan volgen. Misschien interessant voor grensarbeiders of 2de verblijvers, maar voor 14 agen per jaar begin ik er niet aan.
DD_ves Posted September 3 Posted September 3 14 hours ago, Frederik9111 said: You're funny. Ik sta niet per se te springen om mijn Belgisch rijbewijs achter te laten in een Franse prefectuur. Ik vraag me tegelijkertijd ook af hoe realistisch het is om als non-native speaker (en petit belg tout court) een cursus van 7 uur bij een Franse rijschool te gaan volgen. Misschien interessant voor grensarbeiders of 2de verblijvers, maar voor 14 agen per jaar begin ik er niet aan. Ik denk niet dat je je rijbewijs in FR moet achterlaten, maar hier in B moet wisselen voor een kaartje. 1
Pascal Garnier Posted September 4 Author Posted September 4 On 9/2/2024 at 10:41 AM, Frederik9111 said: Zo, da's interessant. Heb je toevallig een officiële Franse bron voor deze informatie? De lokale Franse politie en de lokale rijschool waar ik me inschreef voor de opleiding. 1
Pascal Garnier Posted September 4 Author Posted September 4 On 9/2/2024 at 6:47 PM, Frederik9111 said: You're funny. Ik sta niet per se te springen om mijn Belgisch rijbewijs achter te laten in een Franse prefectuur. Ik vraag me tegelijkertijd ook af hoe realistisch het is om als non-native speaker (en petit belg tout court) een cursus van 7 uur bij een Franse rijschool te gaan volgen. Misschien interessant voor grensarbeiders of 2de verblijvers, maar voor 14 agen per jaar begin ik er niet aan. Je behoudt gewoon je Belgisch rijbewijs. Na het volgen van de cursus ontvang je een extra kaart, als bewijs van het volgen van de cursus. Je hoeft dit niet te doen, wellicht zijn er een aantal mensen voor wie dit wél een uitkomst is (zoals ikzelf, met een 2de verblijf aan de Opaalkust én zin om ook eens richting de Alpen te trekken). 1
Recommended Posts