Jump to content
Vespaforum.be

Startproblemen Vespa primavera injectie 50 4t/3v, soms....

Navigator

Recommended Posts

Posted

Beste mensen,

Helaas heeft de Vespa van mijn dochter soms startproblemen.
Een maand of wat terug heb ik hem al een grote beurt gegeven, originele onderdelen gebruikt en alles ging goed.
Zelf ben ik mijn hele leven automonteur geweest dus ik heb wel wat kijk op techniek. Maar het is niet hetzelfde en dus: goede manuals gezocht en met de momentsleutels gewerkt; automonteurs zijn slopers aan brommers en motoren heb ik altijd geleerd ;)

Maar nu een probleem: exact dezelfde bougie is erin gegaan (zo'n NGK iridium ding) maar daarna wilde hij wel heel erg moeilijk starten. Oude bougie weer terug: gelijk lopen.
Nieuwe er weer in; toch weer problemen. (Dit alles bij koude motor.) Dus heb ik toen maar de oude er weer in gezet en ben er verder niet meer aan toegekomen. Zou oud was hij niet, had net een beurt gehad bij de vorige eigenaar en ik geloof dat ook wel, te zien aan alles wat eruit kwam.

Ik had nog wel (twee weken later) de banden vervang en toen moest ik de uitlaat eraf hebben. Erop ging wat lastig en toen hebben we de brommer behoorlijk schuin gehouden.
Kan toeval zijn, maar sinds ongeveer die tijd wil hij als hij LAUW is niet goed starten. Als ze gereden heeft en hij heeft een uurtje gestaan. Koud: als een zonnetje, goed warm: ook.
Dit is met de 'wél starten bougie.
Dit is zo'n apparaat met een lambdasonde, zonder kickstarter en met een storingslampje wat overigens niet aan gaat als hij niet wil.

Om de één of andere reden verdenk ik de temperatuursensor. Probleem is: ik kan hem wel meten, maar kan echt nergens de controlewaarde vinden!
Wil je een goede, originele, is die niet gratis en ze heeft al enorm veel geld aan dat ding uitgegeven: ik zou toch echt graag weten wat hij moet zijn.

Is er iemand die dat weet, weet te vinden of hem zelf eens (liefst bij koude motor) na wil meten? Zoals ik het zie, is het voor een 125 cc dezelfde.
Maar alle andere tips zijn ook welkom uiteraard!