Bowyer Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 Hoi, op aanraden van iemand hier heb ik een flytech ontsteking gescoord op eBay voor op mijn px. Nu is deze geleverd met een Pinasco spanningsregelaar erbij. Nu vraag ik mij af of ik die nodig heb? In de meeste schema’s zie je het ding niet staan. Wat is de toegevoegde waarde van deze regelaar? Kan ik dan bijvoorbeeld een accu plaatsen zodat een eventuele ledkoplamp ook zou kunnen, zonder verder de halve kabelboom aan te moeten passen?
nero Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 De spanningsregelaar vlakt uw stroom af naar 12V en eventueel kan je via deze gelijkstroom krijgen (rood/witte draad) om een batterij te voeden. Tenzij je graag constant lampen vervangt is de spanningsregelaar/ gelijkrichter echt wel nodig. Groetjes, nero. ps: de bevestiging van de Pinasco-cdi's is echt wel kut (dit weekend eentje afgebroken na een paar 100km juist boven de bevestiging) en, dit kan toeval zijn, heeft ook de geest gegeven. Ik ga hiervoor Scooter Center aanspreken, een CDI die na 200km defect gaat en bij nazicht afbreekt lijkt me niet correct. Groetjes, nero.
Frederik9111 Posted July 23, 2024 Posted July 23, 2024 Jouw Px heeft op dit moment geen accu? Dan ga ik uit van een 3-pins regulator? Zonder accu-inbouw kan je gewoon de Flytech stator aansluiten op de kabelboom (wit/geel op blauw, zwarte massakabel rechtstreeks op het carter) en de huidige 3-pins regulator van je Px. In dat geval heb je de Pinasco-regulator dus niet nodig en hoef je verder niks aan te passen. Wil je wél een accu dan sluit je de bedrading op de zelfde manier aan en vervang je de huidige regulator gewoon door de Pinasco regulator (beide +contacten op 1 pin; zie de handleiding). Het volstaat idd om de wit/rode statordraad te verlengen tot aan de regulator en vandaar uit accuvoeding en en bedrading naar je verbruikers in te bouwen (zie ook de handleiding). Met de cdi’s heb ik nog nooit problemen gehad. Mogelijk een monday morning exemplaatje?
Bowyer Posted July 23, 2024 Author Posted July 23, 2024 Aha, bedankt voor de uitleg. Voorlopig dan de oude regelaar. Misschien in de toekomst dan een accu ivm mogelijke ledverlichting. De ledkoplamp geeft wel duidelijk veel meer licht dan de H4.
Bowyer Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 Vanavond aan het klieren met de flytech. Als basis instelling de dikke streep op de stator gelijk gezet met de markering op het carter. Vonken doet hij alleen bij aantrappen schopt hij terug. Is de basis instelling zoals ik bedacht heb wel goed?
Bowyer Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 (edited) Eigenlijk is dit de enige manier waarop hij past. In elke andere stand komen de sleuven niet overeen met de gaten van de boutjes. Edited October 3, 2024 by Bowyer
Frederik9111 Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Da’s correct. Hoe heb je de CDI aangesloten?
Bowyer Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 (edited) Uit mijn hoofd de rood zwarte op de binnenste pin en de blauwe op de buitenste. zo zou het naar mijn idee moeten kloppen maar ze schopt terug als een paard. Edited October 3, 2024 by Bowyer
nero Posted October 3, 2024 Posted October 3, 2024 Ik zie aftekeningen waar de bevestigingsvijzen ooit zijn aangespannen. In die positie verlaat je de ontsteking en lukt het mogelijk zonder terugslag. Heeft de krukas de normale lengte of is het 1 met een lange slag? Dit maakt direct een verschil. Best uitmeten met de stroboscoop. Groetjes, nero. 1
Bowyer Posted October 4, 2024 Author Posted October 4, 2024 Krukas is een 60mm. Maar 23graden voor blijft in mijn beleving gelijk. Of maak ik daar een denk fout?. De stand waar de boutjes vast gezetten hebben heb ik ook geprobeerd.
Bowyer Posted October 4, 2024 Author Posted October 4, 2024 De hele avond aan het klieren geweest met de Pinasco in alle standen van veel vroeger tot zo laat als maar mogelijk is. Elke keer weer terugslaan. Uiteindelijk om zeker te weten dat het echt aan de ontsteking ligt de originele ontsteking er weer opgezet. Na twee keer trappen sloeg hij aan en bleef lopen. Het probleem zit toch echt in de Pinasco ontsteking. Als hij terugschopt dan moet naar mijn idee de ontsteking veel te vroeg staan, maar zelfs als ik de grond plaat helemaal naar het einde draai (wijzers mee) dan schopt hij terug. Nu heb ik al filmpjes gezien waar er extra sleuven in de grondplaat gemaakt zijn. Ik heb ook al gedacht dat ik niet de goede grondplaat voor een px zou hebben maar als ik bij sip en sc kijk dan zou dit toch de juiste zijn.
nero Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 Hoe heb je de ontsteking op 23° kunnen zetten als de motor niet draait? Groetjes, nero.
Bowyer Posted October 5, 2024 Author Posted October 5, 2024 (edited) Niet, dat was als reactie op dat het punt verandert bij een lange slag krukas wat jij aangaf. Het was dus meer een vraag of dat zo is. Edited October 5, 2024 by Bowyer
Pilaf Posted October 5, 2024 Posted October 5, 2024 Je zou de bougie eruit kunnen halen en deze op het blok aarden. Dan met de boormachine, stroboscoop en timingwiel kijken op hoeveel graden er een vonk komt als je je stator instelt op de basis streep (23 graden). Je weet dan waar de vonk zit qua graden… Dit klinkt als een onwillige CDI. Heb je bij het omzetten naar de originele stator alles teruggezet, dus ook de originele CDI gebruikt? Op 23/7/2024 om 00:39, nero zei: de bevestiging van de Pinasco-cdi's is echt wel kut (dit weekend eentje afgebroken na een paar 100km juist boven de bevestiging) en, dit kan toeval zijn, heeft ook de geest gegeven. Ik ga hiervoor Scooter Center aanspreken, een CDI die na 200km defect gaat en bij nazicht afbreekt lijkt me niet correct. @nero Welke CDI bevestiging gebruik je? Heb dat eerder gehad met mijn GS door waarschijnlijk de trillingen, en na het gebruik van de PX CDI bevestiging (met rubber dempers) geen problemen meer gehad.
Bowyer Posted October 5, 2024 Author Posted October 5, 2024 (edited) Ja ook de originele cdi. De bevestiging van de cdi is de originele cdi steun van de px. Inderdaad met een boormachine en stroboscoop is een optie. Enkel weet ik niet of je dan genoeg toeren maakt voor een goede meting. Ik heb nog een reserve cdi van pinasco. Die kan ik eerst nog proberen. Edited October 5, 2024 by Bowyer
Dimitripx125 Posted October 5, 2024 Posted October 5, 2024 Zet de boormachiene maar in de hoogste stand want bij lage toeren slaat hij wel eens een vonk over.
Bowyer Posted October 5, 2024 Author Posted October 5, 2024 Vanavond weer de Pinasco ontsteking gemonteerd. Netjes bdp uitgemeten met de graden schijf en 23 voor bdp. Bougie met een tyrap aan de cilinder vastgezet ,stroboscooplamp erbij en met de boormachine laten draaien. De flits bijna exact op 23 graden dus tijdstip is goed. Enige verschil is dat het Pinasco vliegwiel veel lichter is en dat hij daardoor niet door de compressie heen komt en dus terugslaat.
Frederik9111 Posted October 5, 2024 Posted October 5, 2024 4 uren geleden, Bowyer zei: …hij daardoor niet door de compressie heen komt en dus terugslaat. Gewoon kicken en gaan. Geen schrik hebben van compressie.
Bowyer Posted October 6, 2024 Author Posted October 6, 2024 Daar heb ik ook geen schrik van. Ik vermoed dat het lichtere vliegwiel niet helpt. En hij staat nog in de montage standaard en dan kan ik ook niet volledig doortrappen.
Pilaf Posted October 6, 2024 Posted October 6, 2024 Misschien een klein detail maar wat is de electrode afstand van jou bougie? Liep bij de ombouw van 6v naar 12v daar ook tegenaan en ben van 0,5mm naar 0,7-0,8mm gegaan met de IDM ontsteking. Nou heb jij al een 12v systeem maar misschien zit er bij jou ook verschil tussen origineel en pinasco, en geeft de ontstekingsspoel meer richting spanning aan de CDI. Bij mij werd in ieder geval met een grotere afstand de vonk stabieler.
Frederik9111 Posted October 6, 2024 Posted October 6, 2024 Licht vliegwiel/kleine massa: vergt weinig energie om in beweging te komen, maar veel om in beweging te blijven (meer koppel onderin, heel soepele motor, vinnig bovenin maar hoger verbruik). Zwaar vliegwiel/grote massa: vergt veel energie om in beweging te komen, maar weinig om in beweging te blijven (makker vertrekken, rustigere motor, lager verbruik op cruising snelheid) Die terugslag die je voelt is te wijten aan de hoge compressie, niet aan het gewicht van het vliegwiel.
Bowyer Posted October 6, 2024 Author Posted October 6, 2024 Elektrode afstand staat op 0.8 dus dat gaat goed. Er zitten inderdaad voor en nadelen aan een lichter vliegwiel. Hij is voor de rest nu klaar denk ik op wat afstellen na. Maar dat kan pas als het blok weer in een scooter zit. Ik hoop dat ik daar morgen iets voor ga organiseren.
Bowyer Posted October 19, 2024 Author Posted October 19, 2024 Op 6/10/2024 om 13:35, Bowyer zei: Elektrode afstand staat op 0.8 dus dat gaat goed. Er zitten inderdaad voor en nadelen aan een lichter vliegwiel. Hij is voor de rest nu klaar denk ik op wat afstellen na. Maar dat kan pas als het blok weer in een scooter zit. Ik hoop dat ik daar morgen iets voor ga organiseren. Morgen heeft dus wat langer geduurd. Het is een gtr125 geworden waar het blok onder gaat komen. Helaas is het een ikea model zonder handleiding dus dat word even puzzelen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now