Jump to content
Vespaforum.be

Lamp springt steeds

Recommended Posts

De grote koplamp van mijn PK springt steeds. Ik doe max 200 km. met een lamp. Het kleine lampje werkt niet en ik vind de oorzaak hiervan niet.

- springt de grote lamp omdat de kleine niet werkt?

- ik heb onderstaand schema uit het handboekje maar mijn brein is op technisch vlak niet voldoende ontwikkeld om zoiets abstracts/schematisch te kunnen begrijpen. Heeft er iemand een foto van een PK met de koplampkap verwijderd? Zo zou ik kunnen checken of de bedrading correct is aangesloten.

Alvast bedankt

IMG_0736.thumb.jpg.d3c92cf691f7413915a6c8f829fd550c.jpg

Posted (edited)

In de veronderstelling dat dit de kabelbauw van jouw exact type PK S is (vroege versie  met 7 draads stator, gemengd 6 & 12V) dan heeft jouw Vespa idd géén regulator en dan zijn alle lampjes van belang. De gezamenlijk belasting van ALLE lampjes is noodzakelijk om overal het juiste voltage te bereiken.

9 uren geleden, TomP zei:

- springt de grote lamp omdat de kleine niet werkt?

Dat is dus idd zeker mogelijk.

Hier dezelfde kabelboom met de juiste wattages en voltages per verbruiker.

Schaltplan_PK_mit_Blinker_ohne_Bremslicht.jpg

Edited by Frederik9111
  • Like 1

Bedankt.

Nog een vraagje: bij "gruppo proiettore" wordt er verwezen naar een "luce anabbagliante" (dimlicht volgens google translate) en een "luce citta" of stadslicht. Telkens een 6V lamp. Ik gebruik steeds S3 (12V-15W) lampen als dimlicht. Is dit ok of net oorzaak van het probleem?

De oorzaak.

• 4 weeks later...

Ook de 6V lamp is gesprongen. Kan de spanningsregelaar de oorzaak zijn? Is er ene mogelijkheid om te testen of deze nog werkt?

Je kan de voltage meten aan de koplamp. 

Kijk ook na of de lamp fitting goed spant, anders gaat de lamp veel sneller stuk. 

Groetjes, nero. 

Als ik de voltage meet schommelt dit tussen de 4V en 12V afhankelijk van hoeveel gas ik geef. Zou dit de oorzaak zijn van het springen van de lamp?

2 minuten geleden, Arnovt zei:

Als je 12 volt meet voor een lampje van 6 volt lijkt mij dat je het probleem gevonden hebt. Hoe je het oplost is wat anders. 
mvg Arno 

Probleem is dat ook de 12V lampen springen. (en altijd na +/- 200 km.)

Op 26/7/2024 om 17:16, nero zei:

Je kan de voltage meten aan de koplamp. 

Kijk ook na of de lamp fitting goed spant, anders gaat de lamp veel sneller stuk. 

Groetjes, nero. 

Slecht contact. 

46 minuten geleden, TomP zei:

Probleem is dat ook de 12V lampen springen. (en altijd na +/- 200 km.)

Kabelboomcircuits zonder regulator zijn “zelf-regulerend” door het geheel van alle weerstanden. Check daarom dat op ALLE plaatsen een correct en niet-doorgebrand lampje zit. OOK in de speedo en verklikkerlichtjes in het bovenstuur. 

2 uren geleden, TomP zei:

Als ik de voltage meet schommelt dit tussen de 4V en 12V afhankelijk van hoeveel gas ik geef. Zou dit de oorzaak zijn van het springen van de lamp?

Perfect normaal.

52 minuten geleden, Arnovt zei:

Als je 12 volt meet voor een lampje van 6 volt lijkt mij dat je het probleem gevonden hebt. Hoe je het oplost is wat anders. 
mvg Arno 

Nope. 

53 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Kabelboomcircuits zonder regulator zijn “zelf-regulerend” door het geheel van alle weerstanden. Check daarom dat op ALLE plaatsen een correct en niet-doorgebrand lampje zit. OOK in de speedo en verklikkerlichtjes in het bovenstuur. 

Zal hiermee aan de slag gaan. Het lichtje in de speedo is ook gesprongen.