Jansen Posted June 26 Posted June 26 Hallo allemaal, Ik heb een vespa pk 50 xl met e-start. Ik ondervind een erg raar probleem en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen. Als de scooter koud is loopt hij goed zonder enig probleem maar zodra hij warm is valt de onsteking bij hogere toeren weg. Ik ben 90% zeker dat het met de ontsteking heeft te maken. Na z'n 8 minuten rijden valt het vermogen weg en komt er plots een knal (het toerental zakt en de ontsteking verbrand in een keer alle onverbrande benzine zodra deze weer bij komt) . Ik kan dan nog maar 20 in zijn 4de versnelling hij blijft hangen op een vast aantal toeren net als of er een toerenbegrenzer inschakelt. Als ik terug ga naar z'n 2 of 3 om de motor geforceert meer toeren te laten maken blijft het vermogen weg tot het zelfde lage toerental. De scooter trekt overigens wel goed op tot dat toerental. Ik hoop dat een van jullie mij zou kunnen helpen
Frederik9111 Posted June 26 Posted June 26 Dat klinkt als een palliatief ontstekingsbobijntje of pick-up (of ineens tijd voor een verse stator). 1
Jansen Posted July 9 Author Posted July 9 Ik heb de E-centrale vervangen helaas zonder succes. Heb wel extra info gewonnen: Als ik mijn verlichting schakel varieert het toerental daarmee. Dus met knipperlicht aan harder zachter harder zachter enz. Wijst dit dan eerder op een stator of wellicht een spanningsregelaar?
Jansen Posted July 12 Author Posted July 12 Vandaag spanningsregulator bougie en kabel vervangen zonder succes. Stator bekeken alleen deze zag er nieuw uit vorige eigenaar heeft deze scooter ook helemaal gerestaureerd. Iemand nog andere ideeën? Heb overigens ook carb en luchtfilter ultrasoon gereinigd. Binnen rotor had een kleine kras kan dit kwaad?
Dennis Essink Posted August 19 Posted August 19 Heb hetzelfde probleem gehad met een automatica. Deze viel na ongeveer 5 minuten uit. Afgekoeld gewoon weer te starten. Bij mij was het de pick-up. Een nieuwe erin gesoldeerd, probleem opgelost. 1
filipoostakker Posted August 21 Posted August 21 Hetzelfde voorgehad met een Pk XL2 - ook pickup vervangen en inderdaad opgelost
Recommended Posts