Jump to content
Vespaforum.be

Vespa px 125e uit 1990

Recommended Posts

Hallo mede Vespa liefhebbers,

Afgelopen jaren hebben wij een Vespa PX 125 E uit 1990 volledig opgeknapt. Nu zijn we eindelijk zover dat alles weer in elkaar zit maar lijkt er een elektronisch probleem te zijn. Elektrisch starten is geen probleem en de claxon functioneert ook gewoon. Echter verlichting, knipperlichten en brandstofmeter werken niet. Inmiddels is de spanningsregelaar, bobine, knipperrelais en accu vervangen. Maar helaas zonder het gewenste resultaat. De bekabeling is verder allemaal blijven zitten en werkte goed voor we aan het project begonnen. Ik verwacht dus niet dat het een probleem is in de kabelboom. Zou het nog iets kunnen zijn wat we momenteel over het hoofd zien?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reactie!

Groet Jordy

FC3BE3BA-A633-46AC-BFBB-AA978FA24A71.jpeg

092AC13F-104F-4685-B097-AA30FBB6E59F.jpeg

Slechte massa/aarding? Hangt de spanningsregelaar aan de massa?

Edited by jeansprint
10 uren geleden, jeansprint zei:

Slechte massa/aarding? Hangt de spanningsregelaar aan de massa?

Ik heb de aarding overal gecontroleerd en alles nog eens opgeschuurd en nieuw lakwerk kaal gemaakt (bij de voorste knipperlichten). Dit zou dus goed moeten zijn. De spanningsregelaar hangt inderdaad aan de massa.

Elektrisch starten en de claxon zijn DC en zijn accu gevoed. Zolang die laatste volgeladen is is het logisch dat de starter en toeter het doen. Laadt die ook bij tijdens het draaien? Sowieso al al gecheckt of de stator ook stroom effectief stroom produceert?

11 uren geleden, Frederik9111 zei:

Elektrisch starten en de claxon zijn DC en zijn accu gevoed. Zolang die laatste volgeladen is is het logisch dat de starter en toeter het doen. Laadt die ook bij tijdens het draaien? Sowieso al al gecheckt of de stator ook stroom effectief stroom produceert?

Goed punt, dit heb ik nog niet gecheckt. Waar kan ik dit het beste meten? 

Op 25/6/2024 om 11:12, Frederik9111 zei:

Ik heb de ohms weerstand van de stator met de MM gecontroleerd en krijg overal de juiste waardes. Dit zou dus goed moeten zijn. Wat ik wel vreemd vind is dat mijn kleuren van mijn bekabeling niet geheel overeen komt met de beschikbare tekeningen. Lijkt meer op de bekabeling van een versie zonder elektrische starter en batterij.

Dit zou het moeten zijn: https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VSX1T.px200e.batt.pdf

Maar lijkt meer op dit schema:  https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VSX1T.px200e.nobatt.pdf

Mijn stator heeft slecht 5 kabels wit, groen, rood en zwart en blauw. 

Iemand nog een idee?

IMG_5823.jpeg

IMG_5822.jpeg

IMG_5821.jpeg

32 minuten geleden, Jordyrnl zei:

Mijn stator heeft slecht 5 kabels wit, groen, rood en zwart en blauw. 

Maak zwart en blauw los van de kabelboom. Start te motor en meet het voltage (wisselstroom) tussen beiden. Moet afhankelijk van het toeren tal ergens tussen 14 en 45V zijn. If so: stator = ok

Dit is jouw kabelboom, vermoed ik (op de speedo na identiek aan deze T5-variant, iets betere beeldkwaliteit).

PX%20Lusso%20mit%20Batterie%20und%20Anlasser%20(VSX1E931).gif

Dit doet  alarmbellen afgaan. Tijd voor een verse kabelboom, denk ik dan.

image.png.d0b7c195ac19b302c03b0629e68d8663.png

13 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Maak zwart en blauw los van de kabelboom. Start te motor en meet het voltage (wisselstroom) tussen beiden. Moet afhankelijk van het toeren tal ergens tussen 14 en 45V zijn. If so: stator = ok

Dit is jouw kabelboom, vermoed ik (op de speedo na identiek aan deze T5-variant, iets betere beeldkwaliteit).

PX%20Lusso%20mit%20Batterie%20und%20Anlasser%20(VSX1E931).gif

Dit doet  alarmbellen afgaan. Tijd voor een verse kabelboom, denk ik dan.

image.png.d0b7c195ac19b302c03b0629e68d8663.png

Thanks, Ga ik gelijk zo even nameten. Die lasklem was even tijdelijk. Zit nu gewoon weer een zekering tussen.

Net blauw en zwart met draaiende motor nagemeten en kom tussen de 18 en 49V uit. Zijn er nog andere zaken die ik kan nameten om ergens wellicht een kabelbreuk te detecteren? Een volledig nieuwe kabelboom is denk ik wel het laatste redmiddel als ik er verder niet uit kom. 

Zit alles achter de neus correct aangesloten?
De bedrading van de schakelkastjes in het stuur al bekeken?
Zeker dat de fiche motor/kabelboom goed zit?
... 

• 2 weeks later...
Op 27/6/2024 om 23:25, Frederik9111 zei:

Zit alles achter de neus correct aangesloten?
De bedrading van de schakelkastjes in het stuur al bekeken?
Zeker dat de fiche motor/kabelboom goed zit?
... 

Vorige week alles nog eens goed bekeken. Ik kan zowel onder de neus als bij de bedrading in het stuur niks vreemds ontdekken. Enige wat ik nog niet had gecontroleerd was de bekabeling naar de tank toe. Deze was wat vies maar zorgde ook niet voor de problemen. Enige wat ik mij nu nog kan bedenken is het volledig vervangen van de kabelboom voor een nieuwe.

Probeer eerst eens met een verse regulator. Jouw exemplaar ziet er net iets te krokant uit.